van der Horst

Spa Six Hours: Onwaarschijnlijke trippel voor de Belgen

De Ford GT40 hebben tijdens de Spa Six Hours Endurance weer eens voor de dubbel gezorgd, zonder meer één van de hoogtepunten van het weekend, maar op zondag was het resultaat van de tweede race van de FIA Masters Historic Formula One Championship al even onvergetelijk! Na de dubbel op zaterdag, met een zevende zege voor Loïc Deman (Tyrrell 010) en een tweede plek voor Christophe D’Ansembourg (Williams FW07/C), durfden we niet te geloven dat beter doen nog mogelijk zou zijn. Een heel Belgisch podium, neen, dat zou te veel van het goede zijn, ook op Spa. Deman en D’Ansembourg gaven zich echter opnieuw voluit op hun lievelingscircuit en reden naar de plaatsen één en twee. Jean-Michel Martin (Tyrrell 010) was de derde man in het spel en hij reed zeer lang op een mooie vierde plek, alvorens in de eindfase van de race de aanval in te zetten op de regerende kampioen, de Brit Steve Hartley (Arrows A4). Na een korte neutralisatie ging de papa van Maxime Martin in het zog van Hartley in de beklimming naar Kemmel, alvorens de Arrows uit te remmen aan de Combes en de finish als derde te overschrijden. Met Loïc Deman, Christophe D’Ansembourg en Jean-Michel Martin op één en hetzelfde podium, kregen we dus een volledig Belgisch F1-podium! En het goede nieuws hield nog niet op, want na de opgave van Andy Wolfe in zijn Tyrrell 011 (crash op Blanchimont), was het Loïc Deman die als leider in het kampioenschap Spa verliet. De finale in Dijon over twee weken belooft spannend te worden!
De liefhebbers van F1-wagens konden ook kennis maken met echt heel oude bolides uit de geschiedenis van de F1, waarbij zelfs wagens van voor het eigenlijke WK dat in 1950 van start ging. Die wagens van voor 1950 kwamen tegen elkaar uit in de Historic Grand Prix Cars Association (naast jongere wagens). De Talbot Lago T26SS 1937 van de Brit Pilkington was de oudste van het plateau, terwijl de vele Lotus en Brabham met de zeges gingen lopen. Peter Horsman (Lotus 18/21) en Miles Griffiths (Brabham BT4) deden het wel aan boord van wagens uit de Grand Prix-wedstrijden van de jaren ’60. En wat te zeggen van de Lotus 25 ex-Jim Clark van Middlehurst die op het podium van race 2 stond? Gewoonweg prachtig…
 
De race van de FIA Masters Historic Sports Car Championship was nog zo’n hoogtepunt tijdens het weekend, waarin de Britten Minshaw en Keen wonnen met hun Lola T70 MK3B ex-VDS Racing, een wagen nog steeds in de bekende blauw, rood en witte kleuren. Ze waren sneller dan de T70 van David Hart en Daniel Gibson op de plaatsen twee en drie. De Belgen Marc Devis en Thierry de Latre du Bosqueau reden met hun Lola T70 respectievelijk naar de 8ste en 9de plaats.
 
Nog een schitterend plateau was er te zien in de verenigde Woodcote Trophy en Stirling Moss Trophy met de Lister Knobbly van Minshaw en Keen, voor de prachtige Ferrari 246 S van Bobby Verdon-Roe, en de Lotus 17 Prototype van Dion Kremer.
 
Proeven voor toerwagens waren er ook met de Historic Motor Racing News U2TC waar de BMW 1800 TISA van de Brit Shaw won, voor de Alfa Romeo GTA van de Duitser Baumann en de Ford Cortina Lotus van het duo Monteverde-Pearson. In de Masters Pre-66 Touring Cars Championship won Ford ook dankzij de spectaculaire Falcon Sprint van Gardiner-Keen, die voor een soortgelijke bolide van Voyazides-Hadfield over de streep ging, terwijl de kleine Austin Mini Cooper S van de Fransman… Eric Hélary de show verzorgde!
 
Ook mooi waren de GT-wagens in de Masters Gentlemen Drivers Pre-66 GT op het einde van de dag. Hier zagen we een dubbelslag van de Cobra met de Amerikaan Gans en de Brit Wolfe voor de Nederlander Le Blanc en de Brit Greensall. De Jaguar E-Type van de Brit Graf Von Oeynhausen die als derde op het podium stond, was ook de moeite waard. Cobra won ook in de Historic Motor Racing News Pre-63 GT, met de Australiër Hunt en de Brit Blakeney-Edwards op het hoogste trapje van het podium.
 
Er waren nog andere wedstrijden tijdens het weekend van de Spa Six Hours, met de zege van de Ford Capri Broadspeed van de Brit Ward in de Masters 70s, met die kanttekening dat de wagen de meet in de pitlane overschreed na een benzinepanne! Pech voor de mooie Porsche 935 van de Italiaan Rossi Di Montelera. We zagen ook een Ford Escort MK1, die van de Brit Christoforou, winnen in de British Sports GT & Saloon Challenge op een natte piste en de manches van de Historic Sports Car Club waren voor de Chevron B16 van de Brit Carrington-Yates en de Chevron B8 van zijn landgenoot O’Connell. Mooi was ook het optreden van de monsterachtige Vauxhall Firenza ‘Baby Bertha’ van Joseph Ward die het publiek opvallend vermaakte…     

Persbericht Spasixhours



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit op maandag 21 september 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons