van der Horst

Spa Six Hours: Nabeschouwing van de organisatoren

Spa Six Hours
Spa Six Hours
Een zeer goede jaargang! Gelukkig waren de weergoden positiever dan voorspeld en dat maakte dat de meeste wedstrijden van de editie 2016 van de Spa Six Hoursop een droge piste werden verreden. Het publiek kwam massaal opdagen voor de meeting, een publiek dat kwam op uitnodiging van organisatorRoadbook, maar ook op vraag de BFOV, de Belgische Federatievoor oudere voertuigen. De paddocks en de parkings van het mooiste circuit van de wereld stonden dan ook vol wagens van gisteren en eergisteren.
  • Powercars
Het spektakel was echt volledig op en naast de piste, met onder meer de zeer opgemerkte aanwezigheid van ex-F1-rijder van Ferrari en McLaren Gerhard Berger.Ook Rob Huff, de wereldkampioen toerwagens (WTCC) 2012,was van de partij, net als niemand minder dan Brian Johnson, zanger van de legendarische groep AC/DC. Ook hij is een enorme fan van oudere wagens!

Op sportief vlak was het uitkijken, uiteraard, naar deSpa Six Hours Endurance, de race die zijn naam gaf aan deze meeting. Niet minder dan… elf Ford GT40 stonden op de elf eerste plaatsen van de startgrid en we mochten ons dan ook verwachten aan een demonstratievan een van de meest legendarische racewagens uit de geschiedenis van de autosport. Het eerste uur werd echter gekenmerkt door heel wat incidenten, waarbij vaak een Ford betrokken was. Onder meer Gerhard Berger kende pech met de remmen en ging de bandenmuur in aan de chicane van Les Combes! Na zes mooie uren, met op het einde ook enkele regendruppels op het circuit van Francorchamps, was het de GT40 #6 van de Amerikanen Jason Wright en Michael Gans en de Brit Andy Wolfedie won, meteen de eerste zege in de race in Spa op het palmaresvoor het drietal. Zij gingen de GT40 van Wood-Strettonen Davies-Young-Newall vooraf, terwijl Rob Huff, met Meins en Lilligston-Price in de #10, de top 5 vervolledigde.

De besteniet-Ford GT40 was de spectaculaire TVR Griffith van Whitaker-Reuben-O’Brien, vierdealgemeen, terwijl de Shelby Cobra van de Belgen Thierry de Latre du Bosqueau en José Close zevende lag alvorens problemen met de versnellingsbak te kennen. We noteerden nog de zege van het Belgische trio Blanpain-Janssens-Hinderyckx (Austin Healey 100 M) in de categorie van wagens van voor 1962.

Ook op de affiche van de Spa Six Hours waren de twee Belgische races van de FIA Masters Historic Formula One Championship met een twintigtal F1 van de jaren ’70 en ’80. Op eigen bodem domineerde Loïc Deman (Tyrrell 010) de eerste manche, voor de opzittende Brit Nick Padmore (Williams FW07C), maar de Belg zag zijn wagen stilvallen in de laatste bocht van de race. Hij had niet voldoende benzine aan boord… Op zondag leek de revanche in de maak, maar een tragere deelnemer hinderde het duo Deman-Padmore. Zij zouden de andere deelnemer dubbelen, maar die stuurde de strijd in de war en het was onverwacht Padmoredie zijn twaalfde zege van het seizoen behaalde, met de titel als kers op de taart. Loïc Deman liet echter van zich spreken, dat is zeker!

Vermelden we nog het podium in Race 1 van een andere Belg, Christophe d’Ansembourg (Williams FW07C), tweede op zaterdag en vijfde op zondag.

De Sports Cars zagen een dominantie van de Lola T70, met een zege van de Brit Oliver Bryant, maar heel wat aandacht ging uit naar de mythische Porsche 917 #23, winnaar van de 24 Uur van Le Mans 1970 in de handen van Herrmannen Attwood. Heel wat succes was er ook voor de monstrueuzeShelby Cobra Daytonain de GT-race voor wagens voor 1966, voor de Maserati 250F, Talbot Lago en andere Scarabvan de Historic Grand Prix Cars Association.Veel aandacht ging tevens naar de Ferrari 246 S uit de Stirling MossTrophy of de BMW 3.0 CSL die het deed in de race van de toerwagens, net als de prachtige Ford Capri RS 3100 MK1,die overigens won. Noteren we ook de dubbele Belgische zege van onze landgenoot Guy Peeters in de HistoricSportsCar Club, met een mooie Chevron B23.

Een weekend met honderd procent nostalgie en passie, dat gewoon te snel achter de rug is…

Spa Six Hours Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 19 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons