van der Horst

Spa Six Hours: Nabeschouwing van de organisatoren

Het was onder een zeer aangename weersomstandigheden, op een zondag die de allures had van een nazomerdag, dat dit weekend op Spa-Francorchamps de editie 2018 van de Spa Six Hours zijn verloop kende op het mooiste circuit van de wereld. Het publiek was talrijk aanwezig om niets te moeten missen van dit ware festival van racewagens uit vervlogen tijden. Alle stijlen kwamen aan bod, van eenzitters tot prototypes naar GT’s of toerwagens.
De Spa Six Hours endurance is een afspraak die wordt gebracht door Roadbook, in samenwerking met Graf von Faber-Castell, en de ontegensprekelijke hoofdact op de affiche (die trouwens zijn naam geeft aan het evenement) draaide uit op een demonstratierit van de talrijke Ford GT40 die er de start namen. De #92 van de Brit Olly Bryant, vertrokken vanop pole, was al snel tot opgave gedwongen. Daarna ging de strijd tussen de #30 van Marcus Graf von Oeynhausen en de Belg  Nico Verdonck, de #7 van Davies-Young-Newall, de #8 van Hart-Hart-Pastorelli en de #37 van Walker-Griffith-Shedden. Het duo Graf von Oeynhausen-Verdonck hielden de perfecte strategie aan en hadden dan ook het laatste woord in de debatten. Ze bleven voor aan Davies-Young-Newall en Walker-Griffith-Shedden, en dat maakte dat een Belgische rijder een thuiszege kon behalen. Dat was al niet meer voorgekomen sinds… 1994 toen Blaton-Braillard-Dieudonné wonnen, ook al op een Ford GT40! Vermelden we de sterke prestatie van Eric van de Poele aan het stuur van de Ford GT40 #21 van de Amerikaan Jim Farley, die uiteindelijk zou moeten opgeven door de breuk van een gaskabel. De beste niet-GT40 was die verduivelde Lotus Elan 26R #13 van Pittard-Balfe-Stirling, zevende in het algemene klassement en winnaar van zijn klasse. Zij eigenden zich de luxe toe om de snelste Jaguar E-Type voor te gaan: de #16 van Clark-McCaig-Smith. Noteren we ook nog de zege in zijn klasse voor de mooie Triumph TR4 SLR #50 van White-Payne, die dit weekend niet onopgemerkt bleef.
 
Deze editie 2018 van de Spa Six Hours werd ontegensprekelijk getekend door de Belgische zeges. Buiten het succes van Nico Verdonck, was Christophe D’Ansembourg de man van het weekend. Hij reed tweemaal zijn prachtige Lola Aston Martin DBR1-2 in de kleuren van Gulf naar de winst in de Masters Endurance Legends, en daarna mocht hij zaterdag nog naar de zege in race 1 van het FIA Masters Formula One Historic Championship, deze keer aan het stuur van de Williams FW07C ex-Reutemann. D’Ansembourg moest zich op zondag tevreden stellen met de tweede plaats, achter een andere Williams FW07, die van de Ier Mike Cantillon, nadat hij eerder een bandenmuur had geraakt in de pif-paf aan de achterzijde van het circuit. Maar omdat hij driemaal de  Brabançonne liet weerklinken was de Belgische rijder duidelijk de man van het weekend!
 
Het is een eretitel die ook de Duitser Marcus Graf von Oeynhausen zou kunnen opeisen. Hij voegde aan zijn zege in de Spa Six Hours Endurance nog een succes toe in de Jaguar Classic Challenge op zondagnamiddag, deze keer aan het stuur van een E-Type. De dubbelwinnaar, die trouwens perfect Frans spreekt, kon op het podium zijn emoties nauwelijks bedwingen. We onthouden uit dit bijzondere weekend ook nog de autoritaire zege van de uitzonderlijke McLaren M6B ex-Jo Bonnier in de manche van het FIA Masters Sports Car Championship. De broers Andrew en Maxim Banks waren de besten voor een meute aan Lola T70, aangevoerd door Olly Bryant, eindelijk beloond, en het duo  Voyazides-Hadfield.
 
Prachtige bolides waren meer dan ooit aan de orde in de gemengde Woodcote Trophy en Stirling Moss Trophy. De overwinning ging er naar de onvermijdelijke Chris Ward en zijn Lister Knobbly enerzijds en het duo Wakeman-Blakeney Edwards op Cooper T38 anderzijds. Noteren we nog de 4de plaats in de Woodcote Trophy voor de Jaguar D-Type van Monteverde-Pearson.
 
De uiteenzetting tussen de donderende V8 motoren van de Gentlemen Drivers Pre-66 GT Cars draaide uit in het voordeel van de Shelby Cobra #76 van David en Olivier Hart, het Nederlandse tweetal, voor de Daytona van Voyazides-Hadfield en de Shelby Cobra van Gans-Wolfe. Een opvallende 4de positie was er voor de Bizzarrini 5300 GT van Nolte-Funke.
 
Bij de toerwagens zegevierden McInerney-Keen met hun Ford Mustang in de Masters Pre-66 Touring Cars voor de Ford Falcon Sprint van Gardiner-Wolfe en de Ford Mustang van Fenn. Zege voor Alfa Romeo daarentegen in de U2TC, met de 19-jarige (!) Olivier Hart die, pas terug uit de Goodwood Revival, zijn tweede overwinning van het weekend binnenhaalde. De zoon van David Hart bleef met zijn Giulia Sprint GTA voor aan de Ford Cortina Lotus van Balfe-Wolfe en Martin-Haddon.
 
De prototypes heersten in de Historic Sports Car Club, met de Lola T292 van Brooks-Brooks als winnaar van de eerste race en de Lola T282 ex-Lafosse van Voyazides in de tweede race.
 
Chris Goodwin zette zijn Lotus 22 tweemaal aan de winst in de prachtige Formula Junior competitie terwijl in de Historic Grand Prix Cars Association we overwinningen zagen van Rudi Friedrichs (Cooper T53) en Michael Gans (Cooper T79). De Zwitserse Amerikaan haalde het in de eindsprint in de tweede race terwijl de mechaniek van zijn machine het in een grote rookwolk liet afweten op de eindmeet!
 
Over de wedstrijd van de Pre War Sports Cars die op het programma stond op vrijdagnamiddag, was iedereen enthousiast. Een veertigtal bolides uit de jaren 20 en 30 zagen in de finale een overwinning van de Alvis Firefly van de Duitser Rudi Friedrichs, voor de prachtige Alfa Romeo 8C 2300 van Martin en Niklas Halusa en de Bentley ¾ van Ewen Getley. Magisch…
 
Het publiek, die gingen naar huis met mooie herinneringen en beelden in hun hoofd, en met de geluiden en de geuren van deze uitstekende jaargang 2018 van de Spa Six Hours, en met de belofte om binnen 12 maanden nog maar eens weer te keren naar deze formidabele teletijdmachine…

Persbericht Spa Six Hours



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 18 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons