van der Horst

Spa Six Hours: LM Racing actief op verschillende fronten

Luc Moortgat
Luc Moortgat
Komend weekend wordt binnen de Belcar Historic Cup de zevende en achtste race verreden voor het Belgisch kampioenschap voor historische wagens. LM Racing doet het nog steeds met Luc Moortgat in zijn vertrouwde gifgroene Porsche 964 RS 3.8 in platform 3, terwijl Ilaria Stalliviere momenteel hoge toppen scheert in platform 4 met de Renault Clio Cup. Voor Luc wordt het een sleutelwedstrijd als hij zijn Belgische titel wil verlengen. Verder zal Luc ook naast de Belcar Historic Cup meerijden in de vermaarde Spa Six Hours in een Ford Mustang uit 1965.
  • Skylimit Events
LM Racing
LM Racing
Nog even ter verduidelijking. De Belcar Historic Cup is onderverdeeld in vier platformen volgens homologatie en bouwjaar van de betrokken wagens. De meer dan 70 wagens op de startgrid rijden samen, maar zijn via de platformen onderverdeeld in vier officiële Belgische kampioenschappen. Binnen deze platformen worden de wagens nog eens onderverdeeld in klassen volgens hun cilinderinhoud. Veel theorie voor de pure klassementsrijders, maar minder belangrijk voor de toeschouwers die genieten van deze mooie wagens uit vervlogen tijden.
Er zijn reeds drie weekends achter de rug waarin zes wedstrijden werden verreden. Met de Spa Six Hours zijn we aanbeland bij het vierde weekend van het seizoen. Een seizoen dat midden oktober wordt afgesloten op de Nürburgring.
Uiteraard wil iedere deelnemer zo ver mogelijk vooraan eindigen in het algemeen klassement en dat is ook de insteek van Luc en Ilaria.

Luc Moortgat moet blijven scoren
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Iedereen herinnert zich nog de valse seizoenstart voor Luc Moortgat. De LM-rijder werd tijdens het New Race Festival geconfronteerd met een olielek en mocht reeds twee 0-reultaten op zijn conto schrijven. Geen ramp, maar dat wou wel zeggen dat Luc tijdens de rest van het seizoen zwaar moest scoren om nog aanspraak te maken op een mogelijke titelverlenging in platform 3. Luc antwoordde met vier zeges op rij, waardoor hij opnieuw volop meedoet voor het kampioenschap. De twee 0-resultaten kan hij op het einde van het seizoen in mindering brengen, maar de schrapresultaten zijn wel beperkt tot twee stuks. Dus komend weekend en ook tijdens het afsluitend weekend op de Nürburgring mag de Porschist geen steken meer laten vallen en moet hij gevrijwaard blijven van pech. Niet onmogelijk, want twee seizoenen geleden werd Luc ook reeds op exact dezelfde manier kampioen. Ook toen scoorde hij niet tijdens de openingsrace van het seizoen.

Ilaria Stalliviere toonbeeld van regelmaat
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere van haar kant rijdt in platform 4 voor wagens uit de jaren ’90. De snelle amazone doet het met een competitieve Renault Clio Cup, maar kan zich onmogelijk meten met de snellere BMW’s. Maar regelmaat loont. Ilaria reed iedere wedstrijd naar een knappe ereplaats en wist quasi steeds de volle puntenbuit te pakken in haar klasse tot 2000cc. Zodoende staat ze bovenaan het algemeen klassement en is nu quasi zeker van de titel in de klasse tot 2000cc. Het is nu de bedoeling om met haar kleine Franse bom haar regelmaat te bewaren en mee te dingen voor een podium algemeen in platform 4.  

LM Racing in Spa Six Hours
Luc Moortgat, Quinten Devreker & Ludo Kerkhofs: Ford Mustang 1965
Luc Moortgat, Quinten Devreker & Ludo Kerkhofs: Ford Mustang 1965
Net als enkele collega’s uit de Belcar Historic Cup zal ook Luc aan de start komen van de Spa Six Hours. Een endurance race over zes uren die op zaterdag deels in het donker wordt verreden. Deze internationaal getinte wedstrijd brengt heel wat bekende piloten en historische wagens aan de start. Niet minder dan 97 wagens staan op de inschrijvingslijst. Een van de equipes is het trio Luc Moortgat / Quinten Devreker / Ludo Kerkhofs met een Ford Mustang uit 1965 en een cilinderinhoud van 4700 cc. Zij nemen het ondermeer op tegen een 20-tal Fords GT40 en ander schitterend historisch tuig.

Foto's: Bravo Racing - David Noels
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 26 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons