van der Horst

Spa Six Hours: Spanning op alle fronten binnen de Belcar Historic Cup 'powered by St. Paul'

Start Spa Summer Classic race 1
Start Spa Summer Classic race 1
Voor de tweede maal op rij maakt de Belcar Historic Cup deel uit van de schitterende Spa Six Hours of een van de mooiste historische weekends van het seizoen. De Spa Six Hours wordt verreden tijdens het laatste weekend van september en is een topweekend op de Belgische kalender inzake historische races. Verschillende piloten van de Belcar Historic Cup rijden dan ook verschillende races met naast het Belgisch kampioenschap ook ondermeer de befaamde Spa Six Hours. Het is het vierde raceweekend binnen de Belcar Historic Cup en dus de voorlaatste ontmoeting. De wedstrijden worden verreden op vrijdag en zaterdag omdat zondag is voorzien voor vrij rijden met oldtimers. 57 deelnemers staan voorlopig op de goed gevulde inschrijvingslijst. Een minpuntje is het feit dat de organisatie niet laat racen op zondag. De omloop is dan voorbehouden voor privé rijden met oldtimers. Niet bevorderlijk voor een pak binnenlandse en buitenlandse piloten die een dag vroeger moeten afreizen richting Spa. En voor sommige betekent dit een impact op zakelijk vlak, wat zich dan vertaald naar mindere interesse inzake inschrijvingen.
  • Prospeed Competition
Met zes verreden races (2 per raceweekend) op een totaal van tien zijn we dus over halfweg in het kampioenschap binnen de Belcar Historic Cup en dus tijd voor een tussenbilan op te maken. Nog eens meegeven dat er vijf raceweekends zijn van telkens twee races. Dat zijn er in totaal tien races waarvan de acht beste resultaten worden weerhouden bij de eindafrekening.

Dieter Kuijl gaat voor titelverlenging in platform 1
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Platform 1 is voorbehouden voor wagens met een bouwjaar tussen 1/1/1947 en 31/12/1990 en met een FIA technisch paspoort. Ondanks het feit dat regerend kampioen Dieter Kuijl met zijn imposante Ford Capri 2600 RS Weslake met vier overwinningen en een tweede plaats een fameuze optie neemt op een verlenging van zijn Belgische titel, staat hij niet aan de leiding in de tussenstand. Die eer is voorlopig weggelegd voor de Ford Escort RS 2000 MK2 van het trio Brauneiser/Trojan/Teitscheid. Deze wagen won één wedstrijd en werd eenmaal tweede. Maar hij reed wel iedere wedstrijd mooi binnen de top, terwijl Dieter Kuijl tijdens de Spa Summer Classic het slachtoffer werd van een aanrijding. Het is een mes dat aan beide zijden snijdt. Enerzijds staat de Escort aan de leiding inzake het puntentotaal, maar als we nu reeds rekening houden met de twee verplichte schrapresultaten, dan liggen de kaarten uiteraard anders en komt Dieter Kuijl aan de leiding met een maximaal puntensaldo. Het is maar hoe je het bekijkt of interpreteert. Kuijl beschikt over de beste
Christoph Roessle - Ford Escort RS 2000 MK1
Christoph Roessle - Ford Escort RS 2000 MK1
papieren, maar moet er wel rekening mee houden dat hij zich maar één uitschuiver meer kan permitteren. Indien hij erin slaagt om tweemaal te zegevieren in Francorchamps, dan kan hij met een gerust gemoed richting de laatste afspraak op de Nürburgring. Maar er zijn kapers op de kust en dan kijken we reikhalzend uit naar de komst van Howard Spooner en zijn BMW 635i Alpina Group 5.
Ook Christoph Roessle is nog niet uitgeteld in het titeldebat met zijn Ford Escort RS 2000 MK1. Tijdens het New Race Festival ging hij huiswaarts met een brilscore en dus heeft hij zijn schrapresultaten reeds opgesoupeerd. Als hij de laatste vier races kan finishen in de top van het veld, dan kan hij nog meedingen voor de titel.

Gust Van Haelst heeft de beste kaarten in platform 2
Platform 2 is voorbehouden voor wagens met een bouwjaar tussen 1/1/1947 en 31/12/1981, maar deze maken gebruik van technische evoluties en hebben geen FIA paspoort, maar een NTP of nationaal technisch paspoort. Niet dezelfde periode als voor FIA-wagens uit platform 1 dat door de FIA een tijdje geleden werd opgetrokken naar eind 1990. Voor het Belgisch kampioenschap zou het verschil immers te groot zijn en blijft de limiet voor platform 2 tot eind 1981.
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Uittredend kampioen Wim Kuijl, die vorig seizoen de concurrentie weg blies met zijn krachtige Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth heeft reeds een gans seizoen af te rekenen met pech en staat op een voorlopige 9de plaats algemeen. Het wordt bijzonder moeilijk voor de sympathieke St. Paul-rijder, maar mathematisch en met nog vier races te gaan is alles nog mogelijk. Maar dan zal er moeten worden gestreden tegen de mannen van de regelmaat. Gust Van Haelst staat ondanks een eerste 0-resultaat aan de leiding met zijn Mazda RX3. De snelle wankel wordt op de voet gevolgd door de Toyota Celica van Dominique Holvoet en de razendsnelle Ford Escort MK1Holbay RS2000 van Marc Roessle. Uiteraard liggen nog verschillende kapers op de kust die kunnen meedingen voor een dagzege en de
Dominique Holvoet - Toyota Celica
Dominique Holvoet - Toyota Celica
kampioenschapsrijders punten kunnen afsnoepen. Dan denken we vooral naar de maidentrip van de Porsche 911 3.0 uit 1981 van Erik Bruynoghe. De Limburger behaalde destijds zijn grootste successen met Porsche bij AD Sport en wordt aanzien als een van de snelste Porschisten van zijn generatie. Nog een onbekende factor is de inschrijving
Erik Bruynoghe - Porsche 911 Carrera 3.0
Erik Bruynoghe - Porsche 911 Carrera 3.0
van de Porsche 911 RSR van het duo Sperlinga/Ferrazzano. Ook de BMW’s van Michaël Rausch, Anthony Vonk en Floris Fick of de Ford GT40 van Emiel De Weerdt en de Ford Escort van Michel Kowalewski kunnen het de leiders moeilijk maken.


Spannende strijd in platform 3
Guy Fastres - BMW M3
Guy Fastres - BMW M3
Guy Fastres is dit seizoen de revelatie binnen platform 3 voor wagens met een bouwjaar tussen 1/1/1982 en 31/12/1990. De BMW M3-rijder won nog maar één wedstrijd, maar was na elke race niet van het podium weg te slaan. Door zijn regelmaat staat hij mooi aan de leiding in de tussenstand voor de Porsches 964 Cup van Eric Nulens en de 964 RS van Luc Moortgat.

Luc Moortgat en Guy Fastres zijn de titelkandidaten in platform 3
Luc Moortgat en Guy Fastres zijn de titelkandidaten in platform 3
Erik Nulens - Porsche 964 Cup
Erik Nulens - Porsche 964 Cup
We moeten hier wel aan toevoegen dat regerend kampioen Moortgat door een olielek niet scoorde tijdens de eerste twee races van het seizoen. Hij wist nadien wel viermaal op rij te winnen en dat brengt hem virtueel aan de leiding als we reeds rekening houden met de schrapresultaten. Moortgat kan dus opnieuw voor titelverlenging gaan, maar dan moet hij wel iedere wedstrijd minstens uitrijden en veel punten scoren. Maar de concurrentie zal niet van de poes zijn. Naast dit trio is het ook vooral uitkijken wat Luc Branckaerts in petto heeft met zijn razendsnelle Corvette C4. Vooral op het snelle tracé van Francorchamps zou deze Amerikaanse krachtpatsers zich wel eens kunnen moeien in de strijd om
Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
de zege. Verder denken we ook aan de Sierra Cosworth van Jan Van Elderen, de Mercedes 190 AMG 2.5 16v evo2 van Samuel Verheggen en de BMW M3 van Fred Krab.
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Maar er zijn nog kapers op de kust die we dit seizoen nog niet aan het werk zagen. Een armada van BMW’s M3 met op kop de razendsnelle Evertjan Alders die zijn wederoptreden doet na problemen met een gebroken nekwervel. Verder nog M3’s voor de Nederlanders Janssen en Batenburg met schitterend materiaal van Vink Motorsport. Spa-Francorchamps wordt dus voor de titelpretendenten een sleutelwedstrijd voor platform 3.         

Kan VR Racing een vervolg breien aan de zegereeks en zich verzekeren van de titel?
VR Racing - BMW E36 320i STW
VR Racing - BMW E36 320i STW
Met vijf zeges en één tweede plaats in platform 4 voor wagens met een bouwjaar tussen 1/1/1991 en 31/12/1999 verzekerde het trio Dirk & Tom Van Rompuy en Erik Qvick zich van de leiding in de tussenstand. Hun nieuwe wapen, de ex fabrieks BMW E36 320i STW is een toonbeeld van pure snelheid en alleen een breuk aan de cardan tijdens de vrije training van de Spa Summer Classic dreigde roet in het eten te gooien. Ze wonnen vijf van de zes races en werden eenmaal tweede. Ze zijn bovendien het enige team dat zich reeds in Francorchamps tot kampioen kan kronen. Dit is ook deels te wijten aan het feit dat de concurrentie het een beetje liet afweten. Regerend kampioen Tim Kuijl deed er alles aan om zijn titel opnieuw te verlengen, maar zag reeds enkele motoren van zijn BMW E36 2.5l in rook opgaan en liet drie 0-resultaten noteren. Ook het duo Thaens/Theunissen (BMW E36 2.5l) liet door omstandigheden de Spa Summer Classic aan zich voorbij gaan en hadden pech tijdens de Zolder Historic GP. Ook zij kijken reeds tegen drie 0-resultaten aan. De enige die voor wat weerwerk kon zorgen was de Mercedes 190 2.3 16V Evo van Ko Koppejan, maar op het moment van dit schrijven was er nog geen inschrijving binnen. Mede door deze
Thaens/Theunissen - BMW E36 325i
Thaens/Theunissen - BMW E36 325i
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
omstandigheden kon amazone Ilaria Stalliviere telkens hoog scoren in haar kleine, maar snelle Renault Clio. Ze staat momenteel op een virtuele tweede plaats. Erik Bruynoghe verkocht bovendien zijn Peugeot 306 en verhuist met een Porsche richting platform 2. Er liggen dus nog een pak punten te rapen binnen platform 4 voor wagens uit de nineties. Hierdoor kunnen teams zoals Thaens/Theunissen en Tim Kuijl met hun BMW E36 325i nog strijden voor een podiumplaats in de eindafrekening van platform 4.

De wedstrijden binnen de Belcar Historic Cup starten met een kwalificatie op donderdag 29/09 van 16.20u tot 16.50u. De eerste race is op vrijdag 30/09 van 17.00u tot 17.30u. De tweede race van het weekend is op zaterdag van 12.50u tot 13.20u.

Het hoogtepunt van het weekend is de Spa Six Hours, een endurance wedstrijd over zes uren met schitterend historisch materiaal en waarin ook heel wat piloten uit de Belcar Historic Cup aan de start komen. Deze race start om 15.50u en wordt in donkere omstandigheden afgevlagd om 21.50u.

Foto's: Niels Vaeck / Bravo Racing-David Noels / Erik Bruynoghe
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 26 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons