van der Horst

Spa Six Hours: Méér dan 70 wagens op startgrid van Belcar Historic Cup powered by St. Paul

Startgrid Francorchamps Belcar Historic Cup powered By St. Paul
Startgrid Francorchamps Belcar Historic Cup powered By St. Paul
Komend weekend is de Belcar Historic Cup powered by St. Paul voor de eerste maal te gast tijdens de Spa Six Hours, een van de topevenementen in Europa binnen het wereldje van historic racing. Het is tevens het voorlaatste weekend van het seizoen. Veertien dagen later valt de laatste geblokte vlag van het seizoen op de Nürburgring. Tijd voor een voorlaatste bilan inzake de klassementsrijders. En deze is niet makkelijk in te schatten omdat er nogal wat extra piloten bijkomen die de titelpretendenten belangrijke punten kunnen afsnoepen. Méér dan 70 wagens zullen in ieder geval de startgrid sieren. 66 mogen reglementair op de startgrid. De rest zal moeten vertrekken vanuit de pitlane.
Startgrid Francorchamps Belcar Historic Cup powered By St. Paul
Startgrid Francorchamps Belcar Historic Cup powered By St. Paul
Er is heel wat lobbywerk aan te pas gekomen, maar uiteindelijk wordt de Belcar Historic Cup powered by St. Paul met zijn zeer knap deelnemersveld opgenomen in een van de mooiste weekends van het seizoen. Gezien de drukke agenda met de Six Hours op zaterdag worden de wedstrijden van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul verreden op zondag met een kwalificatie op zaterdag. Na dit weekend zijn er op de Nürburgring nog twee wedstrijden te gaan en dus zullen de titelpretendenten reeds dit weekend druk moeten rekenen omdat er drie verplichte schrapresultaten zijn waarmee rekening moet worden gehouden.

Nog even kort overlopen.
Renault Alpine A110
Renault Alpine A110
*Het kampioenschap omvat zes weekends van twee volwaardige races. Dus twaalf races in totaal waarbij op het einde van het seizoen de negen beste resultaten worden weerhouden om de kampioenen te bepalen. Wie in principe dus negen wedstrijden weet te winnen mag driemaal uitvallen of een slechte score hebben en toch kampioen worden met de maximale puntenscore.
Eigenlijk wel een goeie zaak omdat het hier om een kampioenschap gaat voor de pure amateur die misschien door omstandigheden niet aanwezig kan zijn op alle evenementen en toch kan rijden voor een goede klassering op het einde van het seizoen. Ook gaat het hier om historische wagens waarbij de kans op een breuk toch iets hoger ligt dan bij moderne wagens.   

*Er zijn vier platformen die elk afzonderlijk strijden voor hun respectievelijke Belgische titel. De platformen zijn ingedeeld volgens FIA homologatie of nationale homologatie en bouwjaar. Naast de vier officiële platformen die bepalen wie de vier Belgische kampioenen worden, zijn er binnen het regelement van promotor BRAVO Racing ook nog verschillende klassen per platform volgens de cilinderinhoud. Deze kampioenschappen zijn intern binnen de organisatie.

Platform 1: Kan Dieter Kuijl komend weekend het verschil maken richting titel?
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
In platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens staat Dieter Kuijl riant aan de leiding met zijn bijzonder knappe Ford Capri 2600 RS Weslake. De titelsponsor van het kampioenschap won vijf wedstrijden, werd éénmaal tweede en had tweemaal met pech af te rekenen. Indien Dieter zijn Capri kan vrijwaren van problemen, dan kan hij op de Nürburgring zijn eerste algemene titel pakken met de vingers in de neus. Maar met de Porsche van Geebelen en de Ford Escort van Brauneiser heeft hij nog twee te duchten klanten die steeds veel punten scoorden in hun respectievelijke klasse. En uiteraard is er nog Bas Van Elderen die dit seizoen reeds viermaal de klasse won en tijdens de Zolder Historic GP niet aanwezig was. Hierdoor realiseerde hij een brilscore, maar die kan hij inbrengen als twee van de drie
Bas Van Elderen - Ford Escort MK1
Bas Van Elderen - Ford Escort MK1
schrapresultaten. Zijn vierde plaats in de tussenstand is dus met een korrel zout te nemen en misschien zorgt hij voor de verrassing in zijn Ford Escort MK1. Maar als we de inschrijvingslijst overlopen zijn er toch nog enkele kapers op de kust die de kampioenschapsrijders flink wat punten kunnen afsnoepen. Dan denken we vooral richting enkele onbekenden zoals de Dallara X1/9 van Tessaro of de BMW 635csi Alpina van Spooner met een 4900cc motor in het vooronder, de BMW CSL van Mestdagh en de Porsche 911 RSR van Daniëls om er maar enkele op te noemen. Voorlopig staan 14 FIA-wagens ingeschreven in platform 1 en dat is een unicum in de geschiedenis van de Belgische Historic Cup.

Platform 2: Wim Kuijl en Gust Van Haelst zij aan zij richting titelontknoping.
Wim Kuijl aan de leiding na de start
Wim Kuijl aan de leiding na de start
Ook in platform 2 staat een telg van de familie Kuijl aan de leiding in het kampioenschap, maar dan wel ex aequo met de snelle Mazda RX3 van Gust Van Haelst die in het eerste en tweede weekend van het kampioenschap driemaal won en een mooie voorsprong bijeen reed. Ondertussen heeft Wim Kuijl met zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth via vijf zeges de kloof gedicht en gaan beiden zij aan zij richting de laatste twee weekends. Wim is momenteel iets in het voordeel omdat hij meer races won en ook omdat zijn voorlopig twee minst goede resultaten twee punten minder zijn dan die van Van Haelst. Dus telt Wim momenteel virtueel twee punten meer dan Gust. Maar dat is voer voor na het weekend wanneer de punten opnieuw naast elkaar worden gelegd. Het blijft in ieder geval voorlopig super spannend tussen deze
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Anthony Vonk in de knappe BMW 635 csi
Anthony Vonk in de knappe BMW 635 csi
twee protagonisten. De BMW 635csi van Anthony Vonk staat op een voorlopige derde plaats, maar virtueel heeft Branckaerts een hogere score in zijn Chevrolet Corvette omdat hij reeds drie 0-resultaten boekte tegenover één voor Vonk. Maar Anthony heeft dan weer het voordeel dat Branckaerts al zijn schrapresultaten reeds heeft opgesoupeerd. Branckaerts moet viermaal op rij aan de finish staan met een goed resultaat om de resterende podiumplaats nog van Vonk af te snoepen. Wim Kuijl en Gust Van Haelst zijn in principe buiten schot inzake de titelontknoping.
Filip & Wouter Mahieu - Triumph Dolomite Sprint
Filip & Wouter Mahieu - Triumph Dolomite Sprint
BRAVO-voorzitter Filip Mahieu en zoon Wouter zullen voor het eerst hun Triumph Dolomite Sprint inzetten.




Platform 3: Luc Moortgat heeft de beste papieren in handen.
Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Bruynoghe was de snelste in Zolder
Bruynoghe was de snelste in Zolder
In platform 3 of de wagens die over het algemeen voor de eerste plaats algemeen strijden, zit Luc Moortgat in een spreekwoordelijke zetel. Hij won reeds vijf races en kan mits nog vier overwinningen in Spa en op de Nürburgring nog de maximum score behalen. Maar daarvoor zal hij de Porsche van Nulens/Bruynoghe en de BMW’s van Van Rompuy/Qvick en Evertjan Alders moeten voorblijven.

Tom Van Rompuy - BMW M3 E30
Tom Van Rompuy - BMW M3 E30
Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
En die maken op papier nog een kans mits goede resultaten in Francorchamps. Ook hier zijn er enkele kapers die het de kampioenschapsrijders nog moeilijk kunnen maken en belangrijke punten kunnen afsnoepen. Dan denken we vooral aan de BMW’s M3 van ondermeer Fastres, Krab en Visser en uiteraard de bijzonder snelle Volvo 240 turbo met Fred ‘raket’ Bouvy aan het commando. Ook de M3 van de pijlsnelle Van Riet staat ingeschreven, maar die rijdt in de gastklasse en kan dus de jongens uit platform 3 geen punten afsnoepen. Voor het vertrek naar de Nürburgring zullen we weten wie nog in aanmerking komt voor de titel. In ieder geval zit de Real-rijder voorlopig op rozen en kan een afwachtende houding aannemen. De rest moet winnen als ze nog aanspraak willen maken op de titel.

Platform 4: Tim Kuijl op een zucht van titelverlenging.
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
In platform 4 is Tim Kuijl met zijn knappe BMW E36 2.5l bezig aan een voorlopige mooie reeks van zeven zeges op rij. Hij heeft ook reeds een 0-resultaat en indien de St. Paul rijder erin slaagt om nog twee van de vier resterende wedstrijden te winnen, dan scoort hij met negen zeges de maximale score, want van de twaalf races worden enkel de negen beste uitslagen in rekening gebracht. Ook vorig seizoen behaalde de St. Paul rijder de titel via een maximale score, maar toen moest hij wachten tot de laatste wedstrijd op de Nürburgring. Lorenzo Segers staat met zijn Peugeot op de
Bert Theunissen/Ben Thaens - BMW E36 325i
Bert Theunissen/Ben Thaens - BMW E36 325i
tweede plaats, maar virtueel gezien, en rekening houdend met een 0-resultaat (schrapresultaat) hebben Ben Thaens/Bert Theunissen de tweede plaats in handen en het duo maakt nog een waterkans op de titel in hun BMW E36 2.5l. Laat ons hopen dat pechvogel François Bouillon de ex Pirro-Audi 80 Quattro Competition STW. En dit om de strijd aan te gaan tegen de ex Leslie-Nissan BTCC van Guy François. Twee historische fabriekswagens.

Platform 5: Schitterend materiaal in gastklasse
Erik Qvick met Schnitzer BMW E21 Turbo Groep 5
Erik Qvick met Schnitzer BMW E21 Turbo Groep 5
Tijdens grote weekends zijn er steeds piloten die zich eenmalig inschrijven. Deze platform 5 of de gastklasse is voorzien voor wagens die niet voldoen aan de reglementen, maar toch via de technische controle veilig worden bevonden om te racen. Dit platform is er ook voor piloten die wel voldoen aan de technische reglementen, maar die geen volledig kampioenschap rijden en zich niet willen mengen in de respectievelijke titeldebatten. Zo mag VR Racing by Qvick Motors de BMW E21 Turbo Groep 5 eenmalig deze historische wagen inschrijven.
BMW 535i Bastos
BMW 535i Bastos
Verder ook terug-van-weggeweest Audrey van Ham met een BMW 535i in Bastos-livery. Een wagen uit de collectie van St. Paul Raceteam. Ook nog in platform 5 twee Morgans Plus 8 voor de Engelsen Bryant en Sargeant en twee Porsches voor allesrijder Cédric Baetens en Nick Van Pelt. Verder uiteraard de BMW M3 van Van Riet en de Peugeot 505 turbo van Lange.

Foto's:Niels Vaeck/ Thomas Smets/ Ronald Janssens/ BRAVO Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 27 september 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Qvick Motors

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons