van der Horst

Spa Six Hours: Pole voor Wim Kuijl na waanzinnige kwalificatie

Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Maar liefst drie rode vlaggen tijdens een kwalificatie van 30 minuten die na 19 minuten reeds was afgelopen na een zware crash. De meesten kregen amper twee of drie ronden om een chrono neer te zetten. De meesten kregen amper hun banden warm en tien wagens kregen niet eens de kans om een volledige gechronometreerde ronde af te leggen. Er waren normaliter 30 minuten kwalificatie voorzien, maar door de drie rode vlaggen moesten de 60 piloten hun ding doen in 19 minuten met driemaal banden opwarmen en zoeken naar een vrije ronde. Het was een loterij.
  • LTF
Qvick Motors - BMW 320i E21 Turbo
Qvick Motors - BMW 320i E21 Turbo
Reeds na vijf minuten en nog voor de eerste chrono op de tabellen werd gezet was er reeds een rode vlag om een wagen te takelen die in een van de ellendige nieuwe keibakken belandde. Wim Kuijl kon met zijn razendsnelle Capri 3100 RS Cosworth als eerste terug de baan op en zette een zeer snelle 2'40"320 op de tabellen. Erik Qvick was eenmalig te gast met de Schnitzer BMW 320 E21 turbo Groep 5 en werd in zijn qausi enige snelle ronde naar eigen zeggen enkele malen opgehouden. Hij loodste zijn museumstuk naar de tweede chrono op twee sconden van de pole, maar volgens de Oostendenaar zat er meer in. Maar wel tevreden met de eerste startrij bij de enige race die deze wagen voor de wielen krijgt geschoven binnen de Belcar Historic Cup.

Eric Nulens/Erik Bruynoghe - Porsche 964
Eric Nulens/Erik Bruynoghe - Porsche 964
De Porsches van Moortgat en Bruynoghe staan op de tweede rij en waren de snelste in platform 3 voor de BMW's M3 van Tom Van Rompuy en Van Riet. Ben Thaens kon via een zevende chrono de pole pakken in platform 4 terwijl zijn grootste belager, Tim Kuijl het moeilijk had met het vinden van een ideale ronde.



Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Idem voor Dieter Kuijl die kloeg over het feit dat hij geen enkele vrije ronde had en zich moest kwalificeren onder code geel. Hij werd pas 22ste met zijn Capri 2600 RS Weslake, terwijl de pole in platform 1 was weggelegd voor de BMW 635 CSI van Mestdagh voor de Lotus Elan van Wilson. 



Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Brute pech was er voor Gust Van Haelst die na een contact met een andere wagen in Combes aan een rotvaart van de baan ging met zijn Mazda wankel en enkele keren over de kop ging. Gust kwam er met de schrik vanaf, maar ziet een einde komen aan de strijd met Wim Kuijl voor de titel in platform 2.


Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op vrijdag 30 september 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons