Spa Summer Classic: Luc Moortgat en Bert Smeets de grote winnaars
Moortgat had iets goed te maken nadat hij niet aan de aftrap verscheen tijdens de tweede meeting in Mettet en ging er als een speer vandoor. Hij werd door de concurrentie pas aan de meet terug gezien en bouwde een voorsprong op van meer dan een volle minuut op Michiels en Van Elderen die won bij de Historics. Gastrijder Welhausen werd vijfde voor Bert Smeets die tweede werd bij de Historics en eerste in Klasse 3. Tom Van Rompuy deed een knappe inhaalbeweging en reed van de 21ste naar de 6de plaats wat normaliter goed is voor de pole van de tweede wedstrijd op zondag. Maar na het verrekenen van de 30 strafseconden verhuisde Michiels naar de vijfde plaats, terwijl Van Rompuy naar de 11de eindplaats werd verwezen. Luc Moortgat verloor ook 30 seconden, maar zijn voorsprong was groot genoeg om alsnog als winnaar te worden afgevlagd. Geert Dierckx die met zijn BMW M3 in een mooi duel was verwikkeld voor de tweede plaats met Michiels, moest in de laatste ronde de wagen aan de kant zetten met een warm gelopen motor.
In klasse 1 van de Historics ging de overwinning dus naar de Porsche van Van Elderen voor de Ford Mustang van Hamilton (geen familie van) en de Lotus van Guy François. Tony Frans parkeerde de Chevrolet Camaro van JS Cars op de hoogste podiumtrede in Klasse 2 voor de Escort MK2 van Geert Boels die zijn Studebaker Commander van de hand deed. Rafaël Cryns werd derde met zijn Porsche 911 ST. Actueel leider in Divisie 3, Bert Smeets won na een knappe wedstrijd de Klasse 3 met de Dodge Challenger voor teammaat Jan Schippers, Freddy Van Sprundel en Tom Van Rompuy die door de 30 strafseconden een podiumplaats uit handen gaf. Moortgat won dus bij de youngtimers voor Michiels die na zijn straftijd één seconde overhield om Paque naar de derde plaats te verwijzen.
Voor de start van de tweede race op zondag werd de top 6 algemeen omgekeerd en hierdoor kwam de Porsche van Pierre-Yves Paque op de pole te staan, geflankeerd door merkgenoot Michiels. Bert Smeets stond alleen op de tweede startrij gezien de Brit Wellhausen reeds onderweg was richting Engeland. Van Elderen en Moortgat bevolkten de derde startrij voor het HARD Racing duo Schippers en Frans met de beide Camaro’s.
Het werd een uiterst boeiende tweede race met een kopstart van Pierre-Yves Paque in de ex Moortgat-Porsche voor de Dodge van Smeets. In de remzone van Combes kon Smeets het commando overnemen met in zijn zog de Porsches van Moortgat, Michiels, Paque en Van Elderen. Tom Van Rompuy lukte een schitterende start en kwam na een ronde door in zesde positie voor Schippers, Frans, François en Van Sprundel. Moortgat kon in de tweede doortocht de eerste plaats pakken, maar had wat problemen met het schakelen en kon niet echt opnieuw een groot gat slaan. Achteraf bleek dat een deel van de ophanging van de motor was afgescheurd, waardoor de Real rijder een dikke kaars mag branden gezien hij de wedstrijd alsnog in winnende positie kon afsluiten. Achter hem ontstond er een mooi gevecht tussen Smeets, Van Elderen, Michiels en Paque, terwijl ook Tom Van Rompuy deze kopgroep in het vizier had. Achter deze kopgroep was het drummen geblazen tussen ondermeer Schippers, Frans, Dierckx, François en Dirk Van Rompuy.
Even later moest Jan Schippers het strijdperk verlaten met een defecte riem van de waterpomp, terwijl ook Freddy Van Sprundel zich kwam moeien voor een dichte ereplaats. Naar het einde toe ontspon er zich een mooi gevecht voor de tweede plaats algemeen en de overwinning bij de Historics tussen Smeets en Van Elderen die constant haasje over speelden. Tot in de allerlaatste ronde de steekas op de Porsche brak en Smeets richting tweede plaats kon fietsen. Maar toen begon de motor van de Dodge te haperen waardoor Michiels en een uitstekende Paque het algemeen podium compleet maakten. Smeets won bij de Historics en moest zich nog reppen om een knappe Tom van Rompuy achter zich te houden. Dierckx werd eenzaam zesde voor Tony Frans en Dirk Van Rompuy die een hard maar fair duel uitvocht met Van Sprundel met een verschil kleiner dan een halve seconde op de meet.
Opnieuw een overwinning dus voor Luc Moortgat bij de Youngtimers voor Michiels en Paque. Bij de Historics een algemene zege voor een uitstekende Bert Smeets en winst in Klasse 3. De familie Van Rompuy vervolledigde het podium in Klasse 3. In Klasse 2 stond opnieuw de Chevrolet Camaro van Tony Frans op het hoogste ereschavot voor Boels en Cryns. Klasse 1 werd na de pech van Van Elderen gewonnen door Guy François voor de Mustangs van Hamilton en Vanlaarhoven.
Volledige uitslagen, tussenstanden en fotoboeken op www.bravoracing.be
Bepaalde piloten uit de BRAVO gingen ook in andere reeksen binnen de Spa Summer Classic hun geluk zoeken. Bert Smeets was aanwezig met de ex Walkinshaw Rover Vitesse, maar kwam niet ver en moest opgeven met technische averij.
Heel wat bekende gezichten in de Swinging Sixties waarin ondermeer Van Mulders, Visser, Marnix Dierick, ’T hoen, enz.
Vooral Marnix Dierick was daar de spektakelman met zijn logge Jaquar 420 Saloon en eindigde op een knappe 18de plaats algemeen en 8ste in zijn Klasse in een veld van meer dan 60 wagens. Hij liet meerdere Amerikaanse krachtpatsers en Porsches achter zich.
Tweet