Total 24 Hours of Spavan der Horst

Spa Summer Classic: Luc Moortgat en Bert Smeets de grote winnaars

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend stond met de Spa Summer Classic het derde raceweekend op de kalender voor promotor BRAVO en de Belgian Historic en Youngtimer Cup. Zoals we reeds eerder meldden rijden de Historics en de Youngtimers alle wedstrijden samen wat tijdens de Spa Summer Classic resulteerde in een knap startveld van 51 wagens voor de twee wedstrijden. Tijdens de kwalificatie was de pole lang voor de BMW M3 van Geert Dierckx, maar op het laatste moment verbeterde Luc Moortgat met zijn maagdelijk witte Porsche 964 Cup deze chrono met 85/100 sec. De Real rijder kreeg naar eigen zeggen moeilijk de temperatuur in de banden en hij kon pas op het einde een matige 2’50” op de tabellen zetten. Met een derde chrono algemeen was Jan Van Elderen met zijn Porsche 911 RS de snelste bij de Historics en bleef Youngtimer Michiels (Porsche 964 Cup) en Historics De Cock (De Tomaso Pantera), Smeets (Dodge Challenger) en Ceyssens (Porsche 911 RSR) vooraf. De snelle Lister Jaguar van gastrijder Wellhausen haalde nipt de 8ste startplaats voor François (Lotus Elan), Schippers (Chevrolet Camaro) en Van Sprundel (Ford Escort MK1). Winnaar in Mettet, Tom Van Rompuy had wat problemen met de overbrenging en de lage top van de Opel Kadett en kwalificeerde zich pas als 21ste algemeen en 13de bij de Historics. Vader Dirk kloeg ook een te korte eindverhouding en stond 17de algemeen en 9de bij de Historics op de startgrid.
Net voor de start van de eerste wedstrijd kregen enkele piloten, waaronder Moortgat, Michiels en Tom Van Rompuy het nieuws dat ze werden bedacht met een straftijd van 30 seconden wegens niet reglementair brandvrij ondergoed onder het racepak tijdens de kwalificatie. Deze stonden dus voor een zeer moeilijke opdracht voor race 1.

Luc Moortgat - Porsche 996 Cup
Luc Moortgat - Porsche 996 Cup
Moortgat had iets goed te maken nadat hij niet aan de aftrap verscheen tijdens de tweede meeting in Mettet en ging er als een speer vandoor. Hij werd door de concurrentie pas aan de meet terug gezien en bouwde een voorsprong op van meer dan een volle minuut op Michiels en Van Elderen die won bij de Historics. Gastrijder Welhausen werd vijfde voor Bert Smeets die tweede werd bij de Historics en eerste in Klasse 3. Tom Van Rompuy deed een knappe inhaalbeweging en reed van de 21ste naar de 6de plaats wat normaliter goed is voor de pole van de tweede wedstrijd op zondag. Maar na het verrekenen van de 30 strafseconden verhuisde Michiels naar de vijfde plaats, terwijl Van Rompuy naar de 11de eindplaats werd verwezen. Luc Moortgat verloor ook 30 seconden, maar zijn voorsprong was groot genoeg om alsnog als winnaar te worden afgevlagd. Geert Dierckx die met zijn BMW M3 in een mooi duel was verwikkeld voor de tweede plaats met Michiels, moest in de laatste ronde de wagen aan de kant zetten met een warm gelopen motor.

Bert Smeets - JS Cars Dodge Challenger
Bert Smeets - JS Cars Dodge Challenger
In klasse 1 van de Historics ging de overwinning dus naar de Porsche van Van Elderen voor de Ford Mustang van Hamilton (geen familie van) en de Lotus van Guy François. Tony Frans parkeerde de Chevrolet Camaro van JS Cars op de hoogste podiumtrede in Klasse 2 voor de Escort MK2 van Geert Boels die zijn Studebaker Commander van de hand deed. Rafaël Cryns werd derde met zijn Porsche 911 ST. Actueel leider in Divisie 3, Bert Smeets won na een knappe wedstrijd de Klasse 3 met de Dodge Challenger voor teammaat Jan Schippers, Freddy Van Sprundel en Tom Van Rompuy die door de 30 strafseconden een podiumplaats uit handen gaf. Moortgat won dus bij de youngtimers voor Michiels die na zijn straftijd één seconde overhield om Paque naar de derde plaats te verwijzen.

Voor de start van de tweede race op zondag werd de top 6 algemeen omgekeerd en hierdoor kwam de Porsche van Pierre-Yves Paque op de pole te staan, geflankeerd door merkgenoot Michiels. Bert Smeets stond alleen op de tweede startrij gezien de Brit Wellhausen reeds onderweg was richting Engeland. Van Elderen en Moortgat bevolkten de derde startrij voor het HARD Racing duo Schippers en Frans met de beide Camaro’s.

Start Spa Summer Classic 2013
Start Spa Summer Classic 2013
Het werd een uiterst boeiende tweede race met een kopstart van Pierre-Yves Paque in de ex Moortgat-Porsche voor de Dodge van Smeets. In de remzone van Combes kon Smeets het commando overnemen met in zijn zog de Porsches van Moortgat, Michiels, Paque en Van Elderen. Tom Van Rompuy lukte een schitterende start en kwam na een ronde door in zesde positie voor Schippers, Frans, François en Van Sprundel. Moortgat kon in de tweede doortocht de eerste plaats pakken, maar had wat problemen met het schakelen en kon niet echt opnieuw een groot gat slaan. Achteraf bleek dat een deel van de ophanging van de motor was afgescheurd, waardoor de Real rijder een dikke kaars mag branden gezien hij de wedstrijd alsnog in winnende positie kon afsluiten. Achter hem ontstond er een mooi gevecht tussen Smeets, Van Elderen, Michiels en Paque, terwijl ook Tom Van Rompuy deze kopgroep in het vizier had. Achter deze kopgroep was het drummen geblazen tussen ondermeer Schippers, Frans, Dierckx, François en Dirk Van Rompuy.

Tom Van Rompuy - Opel Kadett GT/E
Tom Van Rompuy - Opel Kadett GT/E
Even later moest Jan Schippers het strijdperk verlaten met een defecte riem van de waterpomp, terwijl ook Freddy Van Sprundel zich kwam moeien voor een dichte ereplaats. Naar het einde toe ontspon er zich een mooi gevecht voor de tweede plaats algemeen en de overwinning bij de Historics tussen Smeets en Van Elderen die constant haasje over speelden. Tot in de allerlaatste ronde de steekas op de Porsche brak en Smeets richting tweede plaats kon fietsen. Maar toen begon de motor van de Dodge te haperen waardoor Michiels en een uitstekende Paque het algemeen podium compleet maakten. Smeets won bij de Historics en moest zich nog reppen om een knappe Tom van Rompuy achter zich te houden. Dierckx werd eenzaam zesde voor Tony Frans en Dirk Van Rompuy die een hard maar fair duel uitvocht met Van Sprundel met een verschil kleiner dan een halve seconde op de meet.

Opnieuw een overwinning dus voor Luc Moortgat bij de Youngtimers voor Michiels en Paque. Bij de Historics een algemene zege voor een uitstekende Bert Smeets en winst in Klasse 3.  De familie Van Rompuy vervolledigde het podium in Klasse 3. In Klasse 2 stond opnieuw de Chevrolet Camaro van Tony Frans op het hoogste ereschavot voor Boels en Cryns. Klasse 1 werd na de pech van Van Elderen gewonnen door Guy François voor de Mustangs van Hamilton en Vanlaarhoven.

Volledige uitslagen, tussenstanden en fotoboeken op www.bravoracing.be
                                                                                 
Bepaalde piloten uit de BRAVO gingen ook in andere reeksen binnen de Spa Summer Classic hun geluk zoeken. Bert Smeets was aanwezig met de ex Walkinshaw Rover Vitesse, maar kwam niet ver en moest opgeven met technische averij.

Heel wat bekende gezichten in de Swinging Sixties waarin ondermeer Van Mulders, Visser, Marnix Dierick, ’T hoen, enz.
Vooral Marnix Dierick was daar de spektakelman met zijn logge Jaquar 420 Saloon en eindigde op een knappe 18de plaats algemeen en 8ste in zijn Klasse in een veld van meer dan 60 wagens.  Hij liet meerdere Amerikaanse krachtpatsers en Porsches achter zich.



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 18 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons