van der Horst

Spa Summer Classic: Nabeschouwing Belgian Historic Cup

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend werd in het kader van de Spa Summer Classic de vijfde en zesde manche afgewerkt van de Belgian Historic Cup. Een kleine 40-tal rijders waren op de afspraak op de mythische omloop van Francorchamps en in het historische kader van de internationale Spa Summer Classic. Op de kwalificatie na werden het twee totaal verzopen races waarin sommige deelnemers figuurlijk op eieren moesten rijden. Deze wedstrijd werd trouwens verreden dag op dag 40 jaar na het opstarten van BRAVO. Deze heuglijke verjaardag zal op Circuit Zolder tijdens het weekend van de 24 Uren gevierd worden.
Deze wedstrijden telden ook apart mee voor het Nederlands kampioenschap en daar kwamen zeven reguliere Nederlandse piloten op af, samen met nog enkele andere deelnemers in de gastklasse zoals ondermeer de Morgan en de Lister Jaguar van Jeremy Night en Welhausen. De beide races tijdens het afgelopen weekend waren alleen voorbehouden voor de Belgian Historic Cup zodat ze ook net als de Belgian Youngtimer Cup nu op gelijke hoogte komen met reeds drie verreden raceweekends.

Tijdens de kwalificatie, die werd afgehaspeld in droge omstandigheden, was de Morgan van Knight de snelste trainer en pakte de pole voor race 1 met een strakke 3’05”681 of 1,4 seconden sneller dan Jan Van Elderen die voor de gelegenheid nog eens zijn knappe Porsche 911 RS van stal haalde. Geert Boels realiseerde in zijn Studebaker Commander de derde chrono en ook dit was een blij weerzien met deze prachtige bolide. Geert zal ook de rest van het seizoen afwerken met de Amerikaanse krachtpatser. De Brit Welhausen parkeerde zijn Lister Jaguar op de vierde stek net voor de Opel Kadett van Patrick Van Damme die na zijn prachtige prestatie in Mettet nu bewees dat zijn nieuwe motor ook heel snel is in Francorchamps. Welhausen zou echter niet aan de start komen door problemen met de schakelbak. Freddy Van Sprundel was ditmaal naar Spa afgezakt met een FIA gehomologeerde Ford Escort MK1, voorzien van een 1600 BDA krachtbron en reed in Klasse1. “Een doorgedreven test voor de komende FIA wedstrijden in Assen en Zandvoort, want de runningskosten van deze wagen liggen gevoelig hoger dan de andere Escort 2-liter waarmee we de wedstrijden van de BRAVO betwisten”, aldus de immer spectaculaire Van Sprundel. Guy François (Lotus Elan) en Carl Hamilton (Ford Mustang) bevolkten de vierde startrij, terwijl de top 10 werd afgerond door de De Tomaso Pantera van Boel en de Escort MK1 RS2000 van Van Gammeren die punten kwamen zoeken inzake het  Nederlands kampioenschap.

Tijdens de eerste verregende wedstrijd waren er enkele opmerkelijke feiten. Enerzijds werd deze race gekenmerkt door de rush van Ceyssens die, na problemen tijdens de kwalificatie, achteraan moest starten en zijn Porsche 911 RSR de sporen gaf om uiteindelijk zeer knap derde te worden. Het waren Van Elderen, Van Damme en Van Gammeren die de race vooraan zouden kleuren. Driekwart van de wedstrijd waren het Van Elderen en Van Damme die streden voor de zege met een zeer knap rijdende Van Gammeren in hun spiegels.
                                                                                  
Enkele ronden voor het einde kwam het echter tot een aanrijding tussen de Porsche en de Opel Kadett, waardoor Van Gammeren met de vingers in de neus naar de zege kon rijden.

“Een koersfeit en een misverstand, zongen Van Elderen en Van Damme in canon. Jan Van Elderen reed naar eigen zeggen niet op de gepaste banden en voelde dat Van Damme sneller was. Om een opzittende Van Gammeren niet te laten aansluiten zette Van Elderen zijn Porsche bij het aanremmen van de Busstop volledig links om een gat te laten en Van Damme voor te laten. Door de heel slechte weersomstandigheden was Patrick Van Damme anderzijds verrast door het vroege remmanoeuvre van Van Elderen en hij knalde in de achtersteven van de Porsche. Deze ging rond zijn as, terwijl Van Damme de pits moest opzoeken. Als derde hond in het spel kreeg Van Gammeren de overwinning op een schotel aangereikt. Van Elderen werd in extremis nog tweede voor een ronduit schitterende Ceyssens, Freddy Van Sprundel met een haperende motor en Geert Boels. Jeremy Knight werd zesde en door het systeem om de top 6 van de eerste manche om te keren voor de startopstelling van race 2, was de Brit de polesitter voor de tweede heat van het weekend.

Knight dus op de pole met naast zich de Studebaker van Geert Boels met Van Sprundel en Ceyssens op de tweede rij, gevolgd door Van Elderen en Van Gammeren.
Opnieuw apocalyptische omstandigheden tijdens de tweede race met Van Sprundel die zijn Escort even aan de leiding kon zetten, maar nadien zijn meerdere moest erkennen in de Porsche van Van Elderen. Geert Boels maakte een spin in Blanchimont en verhuisde naar de 12de plaats. Ook Knight kreeg te af te rekenen met technische tegenslag en werd pas zesde. Van Elderen won, maar het verschil met Van Sprundel was klein. Een opnieuw knap rijdende Ceyssens werd beloond met de derde plaats voor de Mustang van Hamilton en de Mazda RX3 van Van Haelst. De Nederlander Van Gammeren kende problemen met de versnellingsbak en finishte 7de voor zijn landgenoot Span en Bas Van Elderen in de Escort MK2. Boel parkeerde ten slotte zijn De Tomaso Pantera op de 10 de plaats.

In de buik van het peloton werd er ook flink strijd geleverd. Zo zagen we ondermeer tijdens de beide manches een gevecht tussen de Lotussen Elan van Guy François en Roger Poulet, telkens met de vierde plaats in Klasse 1 als inzet na Van Elderen, Van Sprundel en Hamilton. Het was telkens Gentenaar François die het nipt haalde van zijn Waalse collega.

Uitslagen en tussenstanden via www.bravoracing.be

Belgian Historic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op woensdag 2 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons