Spa Summer Classic: De overige races onder de loep genomen
Tim Joosen deed het niet slecht met zijn TVR Tuscan in de kwalificatie met een twintigste chrono, maar in de races kende hij minder geluk. In de eerste wedstrijd was hij op inhalen aangewezen nadat hij achter gans het peloton van start ging, tot overmaat van ramp werd de race vroegtijdig afgebroken na een zware crash tussen een Escort en een Corvette net voor de Busstop chicane. Joosen werd als 48ste geklasseerd. In race 2 werd hij mooi dertiende algemeen en negende in zijn klasse. Helaas kwam hij niet meer aan de start bij de laatste race. Leonard Batenburg bracht ook hier zijn BMW M3 aan de start en finishte respectievelijk als twaalfde, zesde en twaalfde. Een attractie was de Trabant van Bart Lemaire die steevast dapper het peloton afsloot.
In de RECO NK GTTC serie was de familie Kuijl aan het feest. Dieter en Wim verschenen aan de start met hun Capri’s waarmee ze ook in de Belcar Historic Cup aan de start komen en meteen legden ze beslag op de eerste startrij. In de eerste race stormde Dieter Kuyl naar de overwinning terwijl Wim Kuijl problemen kende en wegzakte in het klassement. Cees Lubbers stuurde zijn BMW 3.0 CSL naar de tweede plaats voor de Ford Escort van Freddy van Sprundel. De BMW 2002 van Floris Fick, net als de Escort nog een wagen die we kennen uit de Belcar Historic Cup pakte na een spectaculaire remonte de vierde plaats.
In de tweede race van de RECO NK GTTC serie werden de rollen omgedraaid. Wim Kuijl reed ditmaal naar de zege terwijl het aan de beurt was van Dieter om te kampen met technische problemen. Helaas werd de race iets voorbij halfweg voortijdig afgevlagd om de nodige opbergtaken te kunnen uitvoeren. Van Sprundel werd ditmaal tweede voor Gerd Rijper met een Porsche 911 RSR.
Bij de Historic Championship ’65 kon de zege bijna niet ontsnappen aan één van de aanwezige Ford GT40’s, de vraag bleef welke. In de eerste race ging de zege naar de GT40 van Luco Sanchez voor de identieke bolide van Griesemann/Griesemann. De Cobra van Charles Faber-Castell vervolledigde het podium. Sanchez won ook de tweede race maar ging ditmaal de TVR Griffith 200 van Felix Haas en de Cobra van Faber-Castell.
De Classic Sports Car Club – Interseries offreerde een rijk maar uiteenlopend deelnemersveld waar Catherams het opnamen tegen Ferrari’s 488 Challenge en BMW’s M3 tegen een KTM X-Bow GT4. In de eerste race was Stephen Nuttall in zijn Caterham Seven iedereen te snel af, hij won Porsche 991 GT3 Cup van Kevin Bird en een andere Caterham bestuurd door Colin Watson. Nuttall schreef ook de tweede race op zijn naam en ging ditmaal twee Porsche’s 991 GT3 Cup vooraf.
Tenslotte was er ook de Spa 3 Hours die op zondagmorgen verreden werd. In die race vonden we ook verschillende wagens terug die we ook al zagen in andere series. Na 3 uur racen kwam de Lotus Elan van Barker/Shedden als eerste over de finishlijn. De wagen had iets meer dan een minuut voorsprong op de Porsche 911 RS 3.0 van Rolner/Thibaut. De Lotus Elan van Tordoff/Jordan legde beslag op de laatste podiumplaats. De HYRacing Cobra Daytona van Pineau/Muytjens pakte de zesde plaats. Luc De Cock die het stuur van zijn Lotus Elan deelde met Tim Joosen legde beslag op de dertiende plaats. De Ford Mustang van De Weerdt/Branckaerts/Kabergs werd als negentiende geklasseerd.
Foto's: Niels Vaeck
Tweet