van der Horst

Spa Summer Classic: Het wordt een heroïsche strijd in alle klassen van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul.

GDM Volvo 240 Turbo
GDM Volvo 240 Turbo
Komend weekend 24, 25 & 26 juni wordt de Spa Summer Classic op gang geschoten met méér dan 10 verschillende competities en tevens gratis toegang. Geen reden dus om dit prachtig weekend niet aan te vinken in uw agenda. Voor de derde en vierde manche van de Belcar Historic Cup powered bij St. Paul kleuren momenteel niet minder dan 61 historische wagens de startgrid voor de eerste race van het seizoen in Francorchamps. Dat zijn een zestal wagens meer dan tijdens het openingsweekend op Circuit Zolder. En dat zijn niet van de minste met ondermeer de komst van de familie Breittmayer, Vink Motorsport en Gipimotor. De leiders in de verschillende Klassen, Dieter Kuijl (klasse 1), Gust Van Haelst (klasse2 ), Luc Moortgat ex aequo met Van Rompuy/Qvick (klasse3 ) en Ben Thaens/Bert Theunissen (klasse 4) moeten met de twee komende races in Spa hun leiderspositie verdedigen in hun respectievelijke klassen.
  • Heinz Performance
Klasse 1: Zware concurrentie voor leider Dieter Kuijl
Breittmayer: BMW 3.0 CSL 24V
Breittmayer: BMW 3.0 CSL 24V
Oliver en Emile Breittmayer maken dit weekend hun opwachting met een BMW 3.0 CSL 24V en een Ford Capri 3100 RS. Beide juweeltjes beschikken over een 3500 cc krachtbron en zijn op papier de snelste binnen de Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens met een HTP of een Historisch Technisch Paspoort. Zware oppositie dus voor Dieter Kuijl die met zijn Ford Capri Weslake beide races won op Circuit Zolder en dus als leider richting de Ardennen gaat. Verder nog twee Lotussen Elan van Vandendyck en Wilson, de Fords Escort van Brauneiser en Bas
Dieter Kuijl - Ford Capri MK1 RS2600 Westlake
Dieter Kuijl - Ford Capri MK1 RS2600 Westlake
van Elderen en de Porsche van Geebelen. Nog geen echt schitterend permanent HTP-deelnemersveld in Klasse 1, maar het is een stap in de goede richting. Het is nu maar de vraag of Dieter Kuijl zal kunnen wedijveren met deze twee snelle bolides van de familie Breittmayer, want de Weslake-Capri van Dieter is minder snel dan het exemplaar van Breittmayer die een Cosworth in het vooronder heeft steken.


Aflossing van de wacht tussen Gust Van Haelst en Wim Kuijl in Klasse 2?
Gust Van Haelst - Mazda RX2 wankel
Gust Van Haelst - Mazda RX2 wankel
Anthony Vonk - BMW 635 CSI
Anthony Vonk - BMW 635 CSI
Een dergelijke PK-zwangere krachtbron zoals Breittmayer in klasse 1 heeft ook Wim Kuijl vanaf Spa in zijn Ford Capri waarmee hij meteen een gooi doet naar de zege in Klasse 2. In Zolder moest hij nog het hoofd buigen tegen de razendsnelle Mazda RX3 van Gust Van Haelst, de Porsche 911 van Nick Van Pelt en de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts in de eerste manche, terwijl hij tweede werd na Van Haelst in race 2.

Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Gust Van Haelst dus met het maximum van de punten aan de leiding voor Wim Kuijl en de BMW 635csi van de zeer regelmatige Anthony Vonk. Deze laatste laat zich in de eerste race in Spa vervangen voor Ben Thaens die een dag later dan zijn tweende race van het weekend rijdt in Klasse 4 met de BMW E36 die hij een gans seizoen deelt met Bert Theunissen. Nick Van Pelt maakt de overstap naar de hogere Klasse 3 met zijn snelle Porsche 911.



Een pak zegekandidaten in Klasse 3
Sjaco Griffioen & Christophe Van Riet
Sjaco Griffioen & Christophe Van Riet
De Klasse 3 wordt opnieuw een boeiend kijkstuk en hier vinden we de mannen terug die meer dan waarschijnlijk zullen knokken voor de algemene zeges tijdens de beide races. Luc Moortgat is in ieder geval een van de favorieten in zijn gifgroene en supersnelle Porsche. Hij deelt voorlopig de leidersplaats met de BMW E30 M3 van Dirk Van Rompuy en Erik Qvick. Qvick doet datzelfde weekend een demo in Goodwood met de BMW E21 Groep 5 Turbo waardoor Dirk Van Rompuy de BMW M3 zal delen met zoon Tom die net Road To Le Mans achter de rug heeft met een LMP3 en in bloedvorm verkeert. Evertjan Alders wordt uiteraard ook opnieuw vooraan verwacht met zijn BMW E30 2.9 liter, net als
VR Racing zorgt met Dirk & Tom Van Rompuy en Erik Qvick opnieuw oppositie tegen Porsche
VR Racing zorgt met Dirk & Tom Van Rompuy en Erik Qvick opnieuw oppositie tegen Porsche
Eric Nulens en Erik Bruynoghe die met de mooie gele Porsche 964 een wedstrijd wisten te winnen in Zolder. Zij blazen hun hete adem in de nek van hun voorgangers en staan derde in het kampioenschap.
Maar de concurrentie zal bijzonder zwaar zijn met ondermeer de komst van de BMW’s M3 van Van Riet, Visser en Griffioen. Wie deze mannen aan het werk zag in de Zolder Historic GP vorig jaar is overtuigd van hun snelheid. Toen won Griffioen de beide manches. Neem daarbij nog het exemplaar van de snelle waal Guy Fastres, de GDR-Volvo 240 turbo van Fred ‘raket’ Bouvy, de Porsche van Nick Van Pelt en we komen tot een 10-tal potentiële winnaars in deze
Luc Moortgat - Porsche
Luc Moortgat - Porsche
Bruynoghe-Nulens - Porsche 964 Cup
Bruynoghe-Nulens - Porsche 964 Cup
zware klasse. Ook de VW Golf van Tom Laureyns verschijnt opnieuw ten tonele nadat hij noodgedwongen forfait moest geven in Zolder. En vergeten we uiteraard ook niet de twee knappe Mercedes 190 Evo2 niet van Verheggen, Koppejan & Thienpont.

Nog een zegekandidaat is Leonard Batenburg die via Vink Motorsport zeer potente BMW M3 aan de start brengt, maar zich bijkbaar niet wil moeien in het kampioenschap en zodoende inschreef in klasse 5 pf de gastklasse.



Klasse 4: Tim Kuijl moet in de aanval
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Het kan verkeren. De regerende kampioen Tim Kuijl scoorde vorig seizoen het maximum van de punten in zijn prachtige BMW E36, maar stond in Zolder tijdens de eerste manche reeds aan de kant met technische averij. Ook tijdens de trainingen had de St. Paul-rijder reeds problemen met de krachtbron. Ook de ex fabrieks-Nissan BTCC van Guy François scoorde niet in de eerste race terwijl de aangekondigde Audi 80 Competition quattro STW ex-Pirro niet kwam opdagen na problemen met de motor tijdens voorbereidende trainingen. Deze motor wordt momtenteel onder handen genomen door een motorist in Lichtenstein en het is wachten op de nieuwe
Nissan Primera ex Leslie van Guy François
Nissan Primera ex Leslie van Guy François
Ben Thaens-Bert Theunissen - BMW E36 2.5l
Ben Thaens-Bert Theunissen - BMW E36 2.5l
kleppen en zuigers. François Bouillon hoopt dat de puzzel nog in elkaar valt en heeft er in ieder geval zin in. Hij doet via Comtoyou beroep doen op René Verbist die deze wagen kent als zijn broekzak.

Dit alles speelde een beetje in de kaart van het kersvers duo Bert Theunissen / Ben Thaens die vrij makkelijk via een zege en een tweede plaats voorlopig aan de leiding prijken, gevolgd door de Renault Clio van Matthias Van Hool en de Peugeot 106 van Lorenzo Segers. Maar Theunissen en Thaens toonden wel hun snelheid en ook als de rest overeind blijft zullen ze zeker vooraan meedraaien.

De kwalificatie heeft plaats op vrijdag terwijl de twee races over 30 minuten worden verreden op zaterdag en zondag. De startorde van race 2 is volgens de uitslag van de eerste race. Het ganse weekend is de toegang gratis.

Méén info op www.bravoracing.be

Foto's: BRAVO Racing / Brecht Decancq / Niels Vaeck / Ronald Janssens / MRP/ Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 20 juni 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons