van der Horst

Spa Summer Classic: Marc Duez pakt in extremis de pole in Belcar Historic Cup

Marc Duez - Opel Monza IMSA
Marc Duez - Opel Monza IMSA
Het was een extreem spannende kwalificatie voor de derde en vierde manche van de Belcar Historic Cup. Deze wordt verreden in het kader van de Spa Summer Classic. Duez stond ditmaal niet aan de aftrap met de Volvo 240 turbo, maar met de imposante Chevrolet Monza IMSA. Hij pakte in de allerlaatste ronde de pole voor de BMW M3 van VR Racing met het duo Dirk Van Rompuy /Qvick aan het roer.
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
Duez was de eerste die in het begin van de kwalificatie de snelste tijd draaide. Even later zette Erik Qvick met de VR Racing BMW M3 de Chevrolet Monza op twee seconden en daar leek het ook bij te blijven. Tot Duez in de laatste ronde voor de verrassing zorgde en zijn monster nog twee tellen sneller over de omloop joeg en een chrono klokte van 2:40.138. Voor Qvick en Van Rompuy maakt het niet veel uit, want Duez rijdt in de gasklasse 5 en pakt geen punten. Van Rompuy & Qvick pakken dus de pole in platform 3 voor de M3 van Guy Fastres in de ex Procar M3 van Maljean, de Porsche 964 van Luc Moortgat, de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen, de Ford Mustang V8 van Van Riet, de BMW 325i van Ben Thaens en dan pas de BMW van Evertjan Alders, die in Zolder de eerste winnaar van het seizoen was. Pechvogel in deze klasse was opnieuw Erik Bruynoghe die stil viel langs de baan.

Ford Mustang - Van Riet
Ford Mustang - Van Riet
Rolner parkeerde zijn Porsche 934 op de derde chrono algemeen en pakt zodoende de pole in platform 2 voor de Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de ex Slaus-BMW E21 335 van Rausch.

Met een 25ste chrono parkeerden Broman/Deger hun Escort MK1 op de pole van platform 1 voor merkgenoot Bas Van Elderen.

In platform 4 bleef favoriet Guy François met zijn Nissan Primera BTCC steken op één opwarmingsronde door pech en daardoor komen de Peugeots van Hötte/Burvenich en Potters op de eerste starrij in platform 4 voor de Clio's van Van Hool en Moortgat.

Foto:Ronald Janssens / Bravo Racing-Brecht Decancq



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op vrijdag 25 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons