van der Horst

Spa Summer Classic: Mix van vreugde en drama

Leonard Batenburg - BMW M3 Vink Motorsport
Leonard Batenburg - BMW M3 Vink Motorsport
Afgelopen weekend werden in het kader van de Spa Summer Classic de derde en vierde manche verreden van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul. Ongevallen, safety cars, vergissingen en foute bandenkeuzes waren een beetje de leidraad van deze twee races, die te vaak werden onderbroken door safety car procedures. Reden? De terugkeer van grindbakken om het circuit zodoende veiliger te maken voor de moto’s. Maar telkens een wagen zich een uitstap permitteert is de kans groot dat hij tot aan de bodem van de wagen in het grind verdwijnt en een safety car procedure van start gaat. Los daarvan zagen we enkele uitschieters met een dubbele zege van een gastrijder, een pijnlijke vergissing van enkele piloten die onnodig de safety car volgden in de pitlane en veel rijders die een foute bandengok deden tijdens de tweede race op zondag.
Kwalificatie: Tom Van Rompuy toont zijn snelheid
VR Racing - BMW E30 M3
VR Racing - BMW E30 M3
Het was reeds een hele tijd geleden dat Tom Van Rompuy nog plaats nam in de BMW E30 M3 van VR Racing by Qvick Motors, maar de Antwerpenaar parkeerde zich toch op de pole algemeen en uiteraard ook in klasse 3 via een strakke 1:42.272 en was hiermee en kleine 7/10 sec. sneller dan de GDM Volvo 240 turbo van Fred Bouvy. De tweede startrij was voor de razendsnelle Ford Capri van Wim Kuijl die met de wagen uit 1972 een zeer snelle 2:43.991 op de tabellen zette en zodoende de pole verzilverde in Klasse 2 voor de BMW M3 E30 van Batenburg die in de gastklasse reed en een fractie sneller was dan de Porsche 964 van Nulens/Bruynoghe. De BMW’s van Van Riet, Alders en Krab startten vanop een respectievelijke zesde, zevende en achtste startplaats. Tim Kuijl parkeerde zijn BMW E36 op de vijfde startrij en pakte hiermee de pole in klasse 4. Verbelen en zijn Nissan 200SX sloten de top 10 af.

Emile Breittmayer - Ford Capri RS 3100
Emile Breittmayer - Ford Capri RS 3100
Emile Breittmayer werd met zijn krachtige Ford Capri RS 3100 Cosworth meer vooraan verwacht, maar met een 15de chrono pakte hij toch nipt de pole in klasse 1 voor FIA HTP wagens van Dieter Kuijl in de Ford Capri RS 2600 Weslake. Leider in klasse 3, Luc Moortgat parkeerde zijn Porsche pas op een 16de startplaats na technische problemen met de carterontluchting. Ook Ben Thaens en Bert Theunissen kenden pech met blokkerende achterremmen en moesten achteraan aansluiten bij de start van de eerste manche van het weekend. Het was trouwens Theunissen die de kwalificatie deed omdat Thaens éénmalig Vonk verving in de BMW 635 CSI tijdens de eerste race op zaterdag.

Leonard Batenburg wint eerste chaotische race voor Wim & Tim Kuijl
Dominique Holvoet - Toyota Celica Groep 2
Dominique Holvoet - Toyota Celica Groep 2
Christophe Van Riet moest zijn mooie Vink-Motorsport M3 reeds aan de kant zetten tijdens de opwarmingsronde van de eerste race. Tijdens de start op een droge baan trapte Bouvy als eerste (iets te vroeg) op het gas en ging als leider door de Source, gevolgd door Dirk Van Rompuy, Wim Kuijl, Batenburg, Krab, Alders en Nulens, terwijl Moortgat vanuit 16de positie reeds enkele plaatsen won. In de buik van het peloton kreeg Dominique Holvoet bij het uitkomen van de Source een tik achteraan rechts en ging loeihard aan de binnenkant de muur in.

De knappe Toyota Celica van de man uit Dendermonde werd quasi totaal vernield. Holvoet moest naar de medische antenne voor een check up en kwam er gelukkig met de schrik vanaf.
“Vooral met hart doet pijn. Mijn vader kocht deze wagen in 1972 voor de Tour de France en 50 jaar na datum wou ik dit overdoen,” aldus de onfortuinlijke Dominique Holvoet.       

De wagens moeten via de pitlane
De wagens moeten via de pitlane
Door deze crash was er reeds in de eerste ronde een safety car en moesten de wagens even door de pitlane om het puin van de aanrijding te ruimen. Nadien werd de bende terug los gelaten, maar twee ronden verder ging de Capri van Breittmayer van de baan en opnieuw kwam een safety car de baan op. Met nog amper 18 minuten wedstrijd op de teller werd de race voor de derde keer op gang geschoten.

Batenburg neemt de leiding
Batenburg neemt de leiding
Maar toen gebeurde er iets heel bizar. De safety car kwam de opnieuw de pitlane binnen, gevolgd door leider Bouvy die blijkbaar problemen had met een wiel. Dirk Van Rompuy en Wim Kuijl, op dat moment tweede en derde dachten dat ze net zoals de eerste maal de safety car moesten volgen door de pitlane en waren ook niet op de hoogte van de problemen van leider Bouvy. Ook Alders en Nulens wilden volgen, maar een attente marshal hield ze op de piste. Het duo werd wel voorbij gereden en verloor enkele plaatsen, terwijl Batenburg dankbaar de leiding pakte in de BMW klasse 4  voor Tim Kuijl, Olivier Breittmayer met de BMW 3.0CSI, Branckaerts met de snelle Corvette, Alders en Moortgat.

Tim Kuijl - BMW E36
Tim Kuijl - BMW E36
Net daarachter reden met Dirk Van Rompuy en Wim Kuijl twee gefrustreerde piloten die via een extra passage door de pitlane heel wat tijd verloren. Wim Kuijl ging met zijn pijlsnelle Ford Capri op zoek naar de leiders en klokte de snelste wedstrijdronde in koers. Een ronde voor het einde hing hij onder de achtervleugel van broer Tim die tweede lag na gastrijder Batenburg. Ook Tim, in de minder snelle BMW kreeg geen vrijgeleide naar de tweede plaats en moest de wet van de snellere Capri ondergaan, waardoor Wim Kuijl na een knappe inhaalrace uiteindelijk tweede algemeen werd en winnaar in klasse 2. Tim Kuijl werd derde algemeen en winnaar in klasse 4. Hierdoor doet hij een goede zaak in het kampioenschap na zijn 0-resultaat in Zolder.

Olivier Breittmayer - BMW 3.0 CSL
Olivier Breittmayer - BMW 3.0 CSL
In het slot van de race werd nog flink gevochten voor de winst in klasse 3 tussen de Porsche van Moortgat, de Corvette van Branckaerts, de Atrex-BMW van Alders, de Mercedes 190 van Coppejan en de BMW van Dirk Van Rompuy. Uiteindelijk trok Moortgat aan het langste eind en won de klasse 3 voor Branckaerts, Alders, Koppejan, Van Rompuy en de Porsche van Nulens. Gust Van Haelst sloot de top 10 af met een derde plaats in klasse 2. In klasse 1 voor FIA HTP-wagens weerde Dieter Kuijl zich als een duivel in een wijwatervat. Na het wegvallen van de snellere Capri van Emile Breitmayer was hij in duel met de BMW 3.0 CSL van Olivier Breitmayer. De BMW-rijder haalde het net voor Kuijl die hierdoor wel zijn leiderspositie versterkte in het kampioenschap.    

Race 2 in functie van de bandenkeuze
Luk Moortgat - Porsche 964 Cup
Luk Moortgat - Porsche 964 Cup
De uitslag van de eerste race was de startopstelling van de tweede race en dus kregen we de BMW M3 van Batenburg op pole met de Ford Capri van Wim Kuijl naast hem op de eerste startrij terwijl de BMW E36 van Tim Kuijl op de tweede startrij stond, geflankeerd door de Porsche van Luc Moortgat. Branckaerts (Corvette), Alders (BMW), Koppejan (Mercedes), Van Rompuy (BMW M3), Bruynoghe (Porsche) en Van Haelst (Mazda RX3) stonden op de eerste vijf startrijen.

Dat het zou regenen op zondag was een feit. De hemelsluizen trokken open en het werd een druilige dag. Tot de race die voorafging aan de tweede manche van de Belcar Historic Cup. Het stopte met regenen en de wagens trokken een droog spoor op het vernieuwde asfalt. Maar ingewijden weten dat het in Francorchamps soms heel raar loopt bij regenachtige weersomstandigheden. Door de vrij grote hoogteverschillen kan het op bepaalde plaatsen regenen terwijl het op andere plaatsen van het circuit droog blijft. Het was dan ook letterlijk gokken omdat de buienradar daarenboven aangaf dat de piloten van de Belcar Historic Cup het niet droog zouden houden. Enkele toppers zoals Tom Van Rompuy, Wim Kuijl, Alders, Bruynoghe, Thaens en Verheggen kozen voor regenrubbers op basis van de buienradar.

Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Op een droge rijlijn, met nog wat natte stroken aan de zijkanten trok poleman Batenbrug de bende op gang en hij werd reeds in de eerste ronde belaagd door Wim Kuijl die even mocht proeven van de leiding. Maar de St. Paul-rijder werd terug gefloten door Batenburg en Bruynoghe die een knappe start lukte. We kregen opnieuw twee safety car periodes, maar belangrijker was dat de regen uitbleef en de piloten hun regenbanden aan het opstoken waren. Zodoende verloren heel wat tenoren een pak tijd en plaatsen. Daardoor kamen de piloten die voor slicks kozen boven drijven. Batenburg bleef in ieder geval op slicks riant aan de leiding met een ontketende Moortgat in zijn spoor. Tom Van Rompuy schoof op regenrubber letterlijk van de ene bocht naar de andere, terwijl ook Bruynoghe enkele plaatsen verloor op regenrubber, net als Wim Kuijl, Evertjan Alders, Fred Bouvy, Ben, Thaens, Branckaerts, Verheggen, enz.

Christophe Van Riet - BMW M3
Christophe Van Riet - BMW M3
Op zeven minuten van de geblokte vlag kwam een tweede safety car op de baan en die bleef rondjes draaien tot de geblokte vlag. Toch nog een klein tikkeltje meeval voor de piloten die kozen voor regenbanden, want zodoende konden ze niet nog méér posities verliezen tijdens het slot van de race. Uiteindelijk won gastrijder Batenburg zijn tweede race van het weekend, maar pakte geen punten af van de reguliere rijders. Moortgat werd tweede en voor de tweede maal winnaar in klasse 3, terwijl Tim Kuijl met zijn BMW E36 mag worden beschouwd als de man van het weekend met twee derde plaatsen algemeen en twee zeges in klasse 4 met een wagen die merkelijk minder snel is op de rechte stukken dan veel andere wagens binnen de Belcar Historic Cup. Christophe Van Riet lukte een fenomenale inhaalrace en kwam van helemaal achteraan met zijn BMW M3 post vatten in vierde positie voor Bruynoghe en Bouvy die de schade nog engszins wisten te beperken op de regenbanden. Van Rompuy (BMW M3), Van Haelst (Mazda RX3), Branckaerts (Corvette) en Krab (BMW M3) rondden de top 10 af. Een onfortuinlijk Wim Kuijl, subliem in de eerste manche, moest nu genoegen nemen met de 11de plaats algemeen en derde in klasse 2. Het superbrede regenrubber op zijn krachtige Capri deed ook hem de das om. Dieter Kuijl opteerde voor opgesneden slicks en was in strijd met Olivier Breitmayer en diens BMW 3.0 CSL voor winst in klasse 1. Tot een kelk op de motor van de Capri brak en de St. Paul-rijder een noodgedwongen pitstop moest maken. Hij werd nog geklasseerd, maar moest genoegen nemen met de zesde plaats in klasse 1 terwijl Olivier Breitmayer opnieuw met de winst ging lopen voor de Escort van Bas Van Elderen en de Lotus van Wilson.

Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Na twee raceweekends en vier races staat Dieter Kuijl nog steeds aan de leiding in klasse 1, maar wel ex aequo met de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen. In klasse 2 blijft de Mazda van Gust Van Haelst op de eerste plaats voor de Ford Capri van Wim Kuijl en de BMW 635 CSI van Anthony Vonk. In Klasse 3 heeft de familie Van Rompuy zijn gedeelde eerste plaats moeten inleveren en staat Luc Moortgat nu alleen autoritair aan de leiding voor de VR Racing-BMW van Van Rompuy en de Porsche van Nulens/Bruynoghe. In klasse 4 tenslotte is Tim Kuijl na zijn twee zeges opgeklommen naar de derde plaats na Theunissen/Thaens en Van Hool. Kuijl won reeds drie van de vier races, maar viel de eerste race in Zolder uit en zal dit dan later op het seizoen kunnen inbrengen als een van de drie verplichte schrapresultaten.

Komend weekend wordt in het kader van de Zolder Historic Grand Prix reeds de vijfde en zesde manche verreden van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul. Dan zijn we halfweg het kampioenschap en is het tijd voor een tussenbalans. Meer info op www.bravoracing.be  

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 28 juni 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons