van der Horst

Spa Summer Classic: St. Paul Raceteam actief op twee fronten

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Het zijn drukke tijden voor de piloten en meccano’s van het St. Paul Raceteam. Drie weken na de succesvolle races tijdens de Zandvoort Historic GP, staat de Spa Summer Classic op het programma. Veel tijd om te verademen zal er niet zijn, want twee weken na deze Spa Summer Classic wordt de Belcar Historic Cup ‘powered by St. Paul’ verwacht op Circuit Zolder voor de Zolder Historic GP. Drie raceweekends op vijf weken dus. En tussen de races door heeft het historisch materiaal nood aan een optimale onderhoudsbeurt en de nodige revisies. En bij St. Paul Raceteam gaan ze geen uitdaging uit de weg, want naast de twee races van de Belcar Historic Cup zullen Dieter, Wim en Tim Kuijl ook meedoen aan de Spa 3 Hours op zaterdagavond. En dat met de Ford Capri RS2600 Weslake waarmee Tim onderweg was in Zandvoort.
Eén en twee voor Wim & Dieter Kuijl tijdens Zandvoort Historic GP
Eén en twee voor Wim & Dieter Kuijl tijdens Zandvoort Historic GP
Bij St. Paul Raceteam is er van vakantie momenteel dus voorlopig geen sprake. Piloten en meccano’s zijn druk in de weer om drie raceweekends af te werken over een tijdspanne van vijf weken.
Het succes van de drie Fords Capri van Dieter, Wim & Tim Kuijl tijdens de Zandvoort Historic GP zindert nog wat na. Wim won op het Nederlands duinencircuit beide races in zijn vertrouwde Ford Capri Cosworth RS 3100 GAA en mocht het podium na de tweede race delen met vader Dieter die in zijn Ford Capri Weslake RS 2600 bijzonder knap tweede werd en twee Porsches klopte voor het zilver. Tim Kuijl tenslotte bemande een tweede Capri RS 2600 Weslake van het team, maar was een gans weekend ziek en kon zich niet ten volle verdedigen. Desondanks toonde hij met een 7de en een 5de plaats dat hij puur op karakter de races succesvol uitreed.

Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth. Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth. Platform 2
“Schitterend”, was de uitleg van vader Dieter na de tweede race. “Als je samen op het podium kan staan met uw zoon is dit een moment dat je nooit vergeet. Héél spijtig dat Tim ziek in de wagen zat, want misschien had een volledig podium van de familie Kuijl er wel ingezeten”.
Samuel Verheggen, de vierde reguliere piloot binnen het team was ook ingeschreven, maar een operatie aan de rug besliste er anders over waardoor de Mercedes 190 evo 2 AMG op stal bleef. Audrey van Ham was ook van de partij met de BMW 530 ‘Bastos Juma’. Zij behaalde ook een knap resultaat en mocht met een zege in de klasse huiswaarts.

Zware opdracht tijdens Spa Summer Classic
Zoals geweten zijn Dieter, Wim & Tim de regerende Belgische kampioenen en titelverdedigers in hun respectievelijk platforms 1, 2 & 4.

Dieter Kuijl: Ford Capri RS2600 Weslake
Dieter Kuijl: Ford Capri RS2600 Weslake
Alleen Dieter kon in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens tijdens de seizoenopener in Zolder vol scoren en zijn titel extra in de verf zetten. Hij start in Spa met de maximale verdiende puntenscore op Circuit Zolder.





Wim Kuijl - Ford Capri Cosworth 3100 RS
Wim Kuijl - Ford Capri Cosworth 3100 RS
Wim had pech met zijn supersnelle Ford Capri Cosworth in platform 2. Tijdens de kwalificatie ging alles naar wens en mocht hij voor de eerste race vertrekken vanop de eerste startrij. Maar de koppeling liet hem in de steek en hij moest vroegtijdig naar de kant. Zodoende moest hij in de tweede race helemaal achteraan starten, maar hij kon oprukken naar de kop van het peloton. Met een zege in platform 2 in het vooruitzicht, moest de regerende kampioen de Capri echter opnieuw vroegtijdig naar de pitlane sturen waar een breuk aan de aandrijfstang werd vastgesteld. Met twee 0-resultaten moet Wim dus zwaar in de aanval en hij kan alleen tevreden zijn met twee zeges in platform 2.

Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Na een goede seizoenstart in Zolder binnen platform 3 is het momenteel nog even afwachten of Samuel Verheggen voldoende zal hersteld zijn van zijn medische ingreep aan de rug. De Mercedes blaakt in ieder geval van gezondheid en de wagen werd ondertussen voorzien van nieuwe remklauwen achteraan voor een betere balans en een andere kevlar bumper met een betere luchtinlaat om de olietemperatuur beter onder controle te houden. Fingers crossed nu dat ook de piloot in optima forma aan de start kan komen in Spa.

Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Last but not least is er Tim Kuijl die ook pech kende in platform 4 tijdens het openingsweekend in Zolder. Na een tweede plaats in race 1 na de BMW STW van Erik Qvick moest Wim zijn BMW tijdens de tweede race naar de kant sturen met problemen aan de waterpomp waardoor de motor warm liep. Het is momenteel nog te vroeg om uitspraken te doen inzake de waardeverhoudingen op de omloop van Francorschamps tussen de BMW’s van VR Racing en St. Paul Raceteam terwijl er nog andere kapers op de kust zijn. Maar één ding is zeker. Tim zal moeten scoren om de voeling met de concurrentie niet te verliezen.

Ook de Spa 3 Hours staat op het programma van St. Paul Raceteam
De Ford Capri RS 2600 Weslake voor de 3 Hours of Spa
De Ford Capri RS 2600 Weslake voor de 3 Hours of Spa
Naast de kwalificatie en de twee sprintraces van de Belcar Historic Cup, zal de familie Kuijl ook nog met een tweede Ford Capri RS2600 Weslake meedoen aan de Spa 3 Hours op zaterdagavond. Een wedstrijd waarvoor een 70-tal wagens zijn ingeschreven en waarin de Ford Capri RS 2600 Weslake van St. Paul Raceteam zal worden gedeeld door Dieter, Tim & Wim Kuijl. De wagen verkeert in prima conditie en is het exemplaar waarin Tim onlangs nog de Zandvoort Historic GP reed. De Spa 3 Hours is een internationaal getinte race voor historische GT’s en Toerisme.

“Puur voor de fun”, aldus Dieter Kuijl. “Ik wil deze endurance doen met mijn twee zonen in een zeer potente Ford Capri. Tijdens de Spa Six Hours, later op het seizoen, wil ik ook opnieuw de Six Hours rijden met mijn zonen, maar ditmaal  met onze Aston Martin DB4. Maar we gaan ons nu eerst concentreren op de Spa Summer Classic”, besluit een enthousiaste Dieter Kuijl.

Foto's: Bravo Racing / Marnick Mouchaers / Niels Vaeck / Thomas Smets
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 4 juli 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons