van der Horst

Spa Summer Classic: Van Rompuy/Qvick en Moortgat doen de beste zaak

Start Belcar Historic Cup platform 3 & 4
Start Belcar Historic Cup platform 3 & 4
Met Luc Moortgat in de Porsche 964 Cup en het duo Dirk Van Rompuy & Erik Qvick in de BMW E30 M3 kregen we twee mooie winnaars. De snelste man van het weekend was echter Marc Duez, die met de imposante Chevrolet Monza IMSA tijdens de twee wedstrijden aan de leiding lag alvorens te worden uitgesloten. Na de eerste manche kreeg hij een tijdstraf van 30 seconden voor niet respecteren van de tracklimits, terwijl hij tijdens de tweede manche zwart kreeg wegen teveel decibels. Veel maakte het niet uit, want Duez reed in de gastklasse en kon geen punten scoren. Maar de Chevrolet Monza IMSA was wel een knappe verschijning binnen de Belcar Historic Cup. De zeges in de respectievelijke platformen waren voor Moortgat, Qvick/Van Rompuy, Van Haelst, François, Bas Van Elderen en Deger
Race 1: winst voor Moortgat na strijftijd voor Duez en Rolner
Marc Duez - Chevrolet Monza IMSA
Marc Duez - Chevrolet Monza IMSA
Het werd een bewogen eerste manche van het weekend. Tijdens de start ging polesitter Marc Duez zoals verwacht ervandoor in de imposante Chevrolet Monza terwijl Evertjan Alders een kanonstart lukte in de Bastos-BMW. Alders had een olielek tijdens de kwalificatie en stond pas 9de op de startgrid. In de Source hing hij reeds aan de kofferbak van Duez. Maar bovenop de Raidillon ging het mis en dook de BMW de bandenmuur in. “Te koude banden of restanten van olie op de banden. Ik had niet de tijd om te reageren. Misschien was ik iets te onstuimig want ik lukte een prima start. Spijtige zaak om nu reeds de twee schrapresultaten te moeten opsouperen”, aldus de eerste leider in de tussenstand platform 3.

Rolner: Porsche 934 Kremer
Rolner: Porsche 934 Kremer
Er volgde een safety car gedurende twee ronden en na de herstart nam Marc Duez de bende opnieuw op sleeptouw voor de Kremer-Porsche 934 van de Zwitser Rolner, de Belga-Mustang van Van Riet, de Porsche van Moortgat, de Ford Sierra Cosworth van Van Elderen en een BMW armada met Fastres, Van Rompuy, Schouten, Thaens en Douart, aangevuld met de Honda Van Cooreman en de VW Golf van Laureyns. Na half koers pakte Rolner het commando over van Duez terwijl Fastres de temperatuur van zijn motor in de hoogte zag gaan en wijselijk de pits opzocht. Moortgat reed eenzaam op de derde plaats terwijl achter hem een zwaar duel werd uitgevochten tussen de Mustang van
Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Van Riet en de BMW van Dirk Van Rompuy. Inzet was de tweede plaats na Moortgat in platform 3. Rolner won de race voor Duez maar beiden pakten geen punten omdat ze in de gastklasse reden. Nadien werden ze nog beiden bestraft met 30 seconden wegens het niet respecteren van de tracklimits. Ook Van Riet kreeg 30 seconden aan zijn broek waardoor uiteindelijk Moortgat de race won voor Duez, Van Rompuy en Schouten in zijn BMW 635. Ben Thaens reed met zijn BMW 325i een zeer regelmatige wedstrijd en werd zesde algmeen en vierde in platform 3 voor Visser, Van Riet en Douart. Naast Fastres kreeg ook Jan Van Elderen af te rekenen met pech en moest zijn Sierra Cosworth vroeg naar de kant sturen. Ook Verbeelen (Nissan) en Segers zagen de geblokte vlag niet.

Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
De Mazda RX3 van Gust Van Haelst werd mooi 10de algemeen ondanks het feit dat het peloton met wagens uit platform 1 & 2 20 seconden later vertrokken na de snelste wagens uit platform 3 & 4. Van Haelst won hierdoor ook platform 2 voor de Escort MK2 van John Rasse en de BMW E24 van Vonk. De Mazda was ook de snelste tijdens de kwalificatie net voor de knappe Gitanes-BMW van Rausch. Deze laatste moest echter de handdoek in de ring gooien in tweede positie. Ook de Corvette van Branckaert en de BMW 2002 van Fick waren vooraan te vinden, maar een tijdstraf van 30 seconden deden hen verdwijnen uit een mogelijke top 3.

Guy François: Nissan Primera BTTC
Guy François: Nissan Primera BTTC
Winst in de FIA klasse of platform 1 ging met een knappe 17de plaats algemeen naar de Ford Escort MK1 van Deger voor merkgenoot Bas Van Elderen en de Porsche van Luc Geebelen.
François (Nissan), Van Hool (Renault) en Hötte (Peugeot) waren de laureaten in platform 4 of de nineties.



Race 2: Erik Qvick wint het pleit en versterkt leidersplaats
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
De Spa Summer Classic heeft zijn tol geëist tijdens de eerste race van het weekend. Van de 49 ingeschreven wagen stonden er nog 38 op de startgrid van de tweede race van het weekend. Vooral Fastres, Rausch, Alders en Rolner waren de voornaamste opgevers. De tweede race werd verreden op een doorweekte piste en iedereen, behalve Jan Van Elderen koos voor regenbanden.

Ben Thaens - BMW 325i
Ben Thaens - BMW 325i
Duez schoot het snelst uit de startblokken en kon ondanks de felle oppositie van Qvick, die de BMW M3 deelt met Dirk Van Rompuy en even de leiding overnam, toch autoritair de leiding nemen voor Qvick, Moortgat, Schouten, Van Riet, Cooreman, Douart, Thaens, Laureyns en Dierckx die de voorlopige top 10 afsloot. Van Haelst (Mazda), Branckaert (Corvette), Fick (BMW), Rasse (Escort) en Vonk (BMW) waren de koplopers van het tweede peloton dat iets later startte. Rond halfkoers moest Luc Moortgat, die nog niet over de snelste motor beschikt in zijn Porsche 964 de rol wat
Van Riet - Ford Mustang V8
Van Riet - Ford Mustang V8
lossen met de twee koplopers, maar had wel een geruststellende voorsprong op Schouten en Van Riet die een bloedstollend gevecht voerden voor de derde plaats in platform 3. Even verder volgden Douart,Cooreman, Thaens en Laureyns. Ben Thaens voelde de motor sterven en reed wijselijk de pitlane binnen om grote schade te vermijden. Ook Van Riet haalde de geblokte vlag niet in zijn mooie Belga-Ford Mustang. Van Haelst was nog steeds leider in de tweede groep voor Rasse, Vonk, Dick en Kowalesky terwijl Branckaerts opnieuw de Corvette naar de kant moest sturen.

Tom Laureyns - VW Golf
Tom Laureyns - VW Golf
Op het einde van de race begon de piste op te drogen en kwam Jan Van Elderen met zevenmijlslaarzen terug op de koplopers. Na zijn opgave in de eerste manche moest de Cosworth-rijder helemaal achteraan starten en op slicks in de regen baande hij zich een weg door de meute. Na het wegvallen van Duez (teveel decibels) kwam de Cosworth via enkele superchrono's nog terug naar de derde plaats na een superieure Erik Qvick die zijn tweede wedstrijd op rij won en de Porsche van Luc Moortgat. Beiden gaan huiswaarts met elk een zege en een tweede plaats. Het duo
Bas Van Eldeen - Ford Escort MK1
Bas Van Eldeen - Ford Escort MK1
Qvick / Van Rompuy doen een gouden zaak gezien hun voornaamste belagers amper of niet scoorden. Voor Moortgat een ferme opsteker na zijn brilscore tijdens het opneingsweekend op circuit Zolder. Schouten werd vierde voor Van Haelst die zijn Mazda RX3 wankel naar een schitterende vijfde plaats algemeen stuurde en dus opnieuw zegevierde in platform 2. Douart, Laureyns, Rasse (2de in platform 2), Coorman en Visser maakten de top 10 rond.
Dominique Holvoet - Toyota Celica
Dominique Holvoet - Toyota Celica
Platform 1 werd gewonnen door Bas Van Elderen voor Luc Geebelen, terwijl François opnieuw de ex BTCC Nissan Primera naar winst loodste in platform 4 voor de strijdende Peugeots van Burvenich en Potters.




Tussenstanden zijn terug te vinden op https://www.bravoracing.be/Bravo/2021/Standings

Foto's: BravoRacing/Brecht Decancq





 
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 28 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons