Spa Summer Classics: Meer dan 70 wagens in Belcar Historic Cup
In de Belcar Historic Cup zijn er niet minder dan 74 wagens ingeschreven, incl. een pak Nederlanders die punten pakken in hun eigen kampioenschap en enkele gastrijders. Gezien de drukke timing zal het ganse peloton samen op de startgrid staan, maar de Youngtimers en de Historics starten met een minuut interval. Ze worden dus opgesplitst in twee pelotons die door twee safety cars op gang zullen worden getrokken.
Voor de Historics (klasse 1 & 2) en de Youngtimers (klasse 3 & 4) is Spa de derde afspraak van de Belcar Historic Cup na tweemaal Zolder. Zij zullen komend weekend dus de vijfde en zesde wedstrijd van het seizoen afwerken. In totaal betwisten de vier klassen zeven weekends en 14 races. De elf beste resultaten worden nadien in rekening gebracht, waardoor we nu nog maar weinig kunnen zeggen over de strijd om de titel. De tussenstand geeft wel reeds een indicatie van wat we mogen verwachten.
Bij de Youngtimers klasse 3 is momenteel niemand opgewassen tegen de suprematie van meervoudig kampioen Luc Moortgat en diens Porsche 964 Cup. De Real-rijder won reeds vier races op rij en zal de zomer ingaan als leider in klasse 3. Eric Nulens moet zich beperken tot de rol van tweede viool, terwijl Pierre-Yves Paque reeds een wedstrijd miste omdat hij aan de slag was tijdens een wedstrijd in de Creventic 24H Series. Hij zal trachten om het zijn teammaat bij Real lastig te maken.
In klasse 4 van de Youngtimers of de Touring Cars is het Jan Van Elderen die met zijn Ford Sierra Cosworth RS500 Groep A over de snelste machine beschikt. Maar er zijn kapers op de kust, en niet in het minst zijn eigen zoon, Bas Van Elderen. Hij won reeds een race met zijn geëvolueerde BMW E30, maar hij miste de tweede manche en verkoos een race in Brands Hatch boven Zolder. Het kost hem twee schrapresultaten en laten we hopen voor hem dat hij er niet op wordt afgerekend op het einde van het seizoen. Voor de tweede plaats algemeen is er een waanzinnige strijd aan de gang tussen de BMW’s M3 van Dirk Van Rompuy en Geert Dierckx. Beiden staan gescheiden door amper één puntje in het voordeel van Dierckx. De frisse temperaturen die worden voorspeld voor komend weekend zullen in het voordeel spreken van de turbo’s. Goed nieuws voor Jan Van Elderen dus met zijn Sierra Cosworth, maar ook voor Erik Bruynoghe die voor het eerst zijn Peugeot 309 Turbo Cup de sporen zal geven. De Limburger was reeds supersnel met zijn atmosferische 205 en zal nu dus trachten om in het spoor te blijven van de Porsches en andere Cosworth's. Ook pechvogel Tom Laureyns wordt opnieuw vooraan verwacht samen met zijn VW Golf-merkgenoot Tony Frans.
Bij de Historics klasse 1 zien we met Guy François een vertrouwde naam bovenaan de tabellen. Hij moest het tweemaal afleggen tegen de Ford Escort MK1 van ‘Fast Freddy’ Van Sprundel, maar deze rijdt momenteel in een ander kampioenschap. De Duitser Fricke prijkt echter opnieuw op de deelnemerslijst met zijn mooie Renault Alpina A110 en deze zal serieuze oppositie vormen voor de Gentenaar in zijn Lotus Elan.
In klasse 2 scoorde kampioen Gust Van Haelst niet in de derde en vierde manche, waardoor de winnaar van het openingsweekend van de leiding verhuisde naar de zevende plaats. Luc Branckaerts nam via twee zeges en evenveel tweede plaatsen in zijn Chevrolet Corvette dankbaar de leiding over voor Michel Kowaleski (Ford Escort) en de Porsche van Xavier Martens.
Foto's: Niels Vaeck & Thomas Smets
Tweet