van der Horst

Spa: Van Elderen en Branckaerts eerste winnaars van het weekend

Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS 500
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS 500
Het was bloedheet in Spa en dat liet zijn sporen na in het peloton van de uiteindelijk 61 starters voor de eerste wedstrijd van het weekend. Het waren niet polesitters Spazierer (Historic) en Fastres (Youngtimer) die met de zege gingen lopen, maar wel Branckaerts en Van Elderen die als eerste onder de geblokte vlag doken.
Guy Fastres - BMW M3 E30
Guy Fastres - BMW M3 E30
De Belcar Youngtimer Cup ging als eerste van start, gevolgd door de Belcar Historic Cup een minuut later. Ondanks een vijfde chrono tijdens de kwalificatie ging Van Elderen quasi meteen naar de kop in zijn bloedsnelle Ford Sierra Cosworth RS500, gevolgd door de Porsche 964 Cup van Pierre-Yves Paque en de BMW M3 E30 van Fastres. Ook de BMW’s van Alders en Van Rompuy, de Mercedes van Gentleman’s Fair en de Lancia Integrale van Timmermans volgden kort. Erik Bruynoghe, samen met Van Rompuy en Gentleman’s Fair aan de leiding in de tussenstand binnen 4C haalde de start
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
niet door een defecte oliepomp. Regerend kampioen in Klasse 3, Luc Moortgat moest na pech met het gaspedaal tijdens de kwalificaties starten als allerlaatste bij de Youngtimers en dat betekende een 35ste plaats.

Reeds tijdens de tweede ronde vormde zich een klein peloton met Van Elderen, Paque, Van Rompuy en Gentleman’s Fair terwijl de BMW’s van Alders en Coenjaerts zich reeds richting opgavepark moesten
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO
begeven. Een ronde later was het de beurt aan Paque om de Real-Porsche naar de pitlane te sturen met technische averij. Thaens en Timmermans volgden nadien nog zijn voorbeeld. Van Elderen kreeg het aan de stok met Fastres voor de zege algemeen en in Klasse 4, terwijl Dirk Van Rompuy een leuk battle uitvocht met de Mercedes van Gentleman’s Fair die enkele weken geleden nog de DTM manche voor historische wagens won op Circuit Zolder.

Luk Moortgat - Porsche 964 Cup
Luk Moortgat - Porsche 964 Cup
Luk Moortgat ploegde zich ondertussen een weg door het peloton en wist zich nog naar een derde positie te wringen na Van Elderen die aan de meet amper 6/10 sec. overhield op de snelle Fastres. Moortgat won zodoende ook de Klasse 3 voor GT wagens voor de Porsche van Erik Nulens die zich na problemen met de ophanging tijdens de kwalificaties ook van ver een weg moest terug vechten. Hij werd uiteindelijk 7de algemeen na gastrijder Van Haelst in de snelle Mazda RX3 en met amper 15/100 sec. bonus op de VW Golf van Tom Laureyns. Na Moortgat werd het gevecht voor de ereplaatsen in Klasse 4 beslecht in het voordeel van de Mercedes 190 Evo 2 van Gentleman’s Fair die na een mooi gevecht de meerdere bleef van de BMW M3 E30 van Dirk Van Rompuy.

Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette
Door het ontbreken van de Ford Capri van poleman Spazierer op de startgrid van de Historics kreeg Branckaerts de eer om met zijn Chevrolet Corvette als eerste de Raidillon op te stormen met de Alpine A110 van Fricke, de Ford Capri's van de familie Kuijl en de Toyota Celica van Dominique Holvoet in zijn spoor. Maar ook hier vielen er slachtoffers en werd het klassement door elkaar gegooid.
Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Uiteindelijk bleef Branckaerts en zijn Amerikaanse krachtpatser overeind, maar hij had aan de meet maar enkele seconden bonus op de Opel Kadett van Laudus en de Porsche 911 van Martens. De Weerdt sloop met zijn prachtige Ford GT40 op kousenvoeten voorbij de Capri’s van Kuijl terwijl Holvoet naar de kelder van het klassement verhuisde, net als Fricke, Brauneiser en Mathay.    

Foto's: BRAVO/MRP



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Youngtimer Cup op zaterdag 29 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons