van der Horst

Spa: Met Enzo Ide en Guillaume De Ridder twee Belgische ijzers in het vuur

Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Het wordt komend weekend op de nagelnieuwe RX-omloop van Spa-Francorchamps vooral uitkijken hoe onze Belgen gaan presteren in de derde manche van het World RX. Enerzijds is er Guillaume De Ridder, de huidige vicewereldkampioen RX2 die aan zijn derde wedstrijd toe is bij de Supercars met de Renault Clio RS van GCK Academy. Anderzijds zullen we getuige zijn van de maidentrip in rallycross van gewezen Europees Kampioen Blancpain GT Series Sprint, Enzo Ide met een ex-EKS Audi S1.
Met Enzo Ide en Guillaume De Ridder krijgen we komend weekend een Vlaming en een Waal aan de start van de derde manche van het WK Rallycross. Maar daar stopt dan ook de vergelijking, want de ambities van De Ridder liggen helemaal anders dan bij Ide.

Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
De Ridder reed twee seizoenen in RX2 en werd vorig jaar vicewereldkampioen na de Zweed Oliver Eriksson. Zijn eerste seizoen in het World RX bij de Supercars begon met vallen en opstaan. Tijdens de openingsmanche in Abu Dhabi kreeg Guillaume af te rekenen met een lekke radiator en nadien was er een misverstand met de spotter. Ondanks een straf na een valse start in Barcelona wist hij wel door te stoten naar de halve finales. En dat via een schitterende vijfde chrono tijdens de vierde kwalificatieheat. De Zelos-rijder onderstreepte hierbij nogmaals zijn potentieel terwijl zijn ploegmaat Cyril Raymond het nog beter deed met de tweede Renault Clio RS, via een derde plaats in de halve finale en een vijfde in de
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
finale. Zodoende deed het B-team binnen GCK het met de Clio’s RS beter dan het A-team met Guerlain Chicherit en Anton Marklund met de op papier snellere Renault Mégane. Maar Raymond is dan ook wel een van de grootste talenten van de afgelopen jaren. De Fransman werd tweemaal kampioen in RX2 en werd tijdens zijn eerste seizoen in 2018 derde in het FIA Euro RX met een Peugeot 208 Supercar, terwijl hij amper vier van de vijf manches afwerkte. Guillaume De Ridder heeft dus een van de snelste rallycrossers van het moment als teammaat. Laten we hopen dat de sympathieke Waal voor eigen volk kan schitteren.

Enzo Ide: Veel durf en dat dwingt respect af

Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Het feit dat Enzo Ide in Spa zijn maidentrip maakt in de rallycross en meteen start in het wereldkampioenschap, getuigt van veel durf en dwingt respect af. De ex-WRT-rijder en Europees kampioen in de Blancpain GT Series Sprint Cup in 2016 en winnaar van de 24 Uur van Zolder in 2011 weet na enkele trainingen hoe de Audi S1 in elkaar steekt, maar heeft nog geen enkele start uitgevoerd en geen enkel duel uitgevochten. De Audi-rijder beschikt wel over een fenomenale car control.

Enzo Ide: “Eigenlijk was deze wedstrijd niet gepland, maar ik kreeg een belletje van Mattias Ekström en die heeft me overtuigd om te rijden in Spa. Mattias verkocht twee wagens aan het Zweedse JC Raceteknik en twee aan mij. Gezien EKS al drie wagens laat rijden in Spa was er geen meer over voor hemzelf en rijdt hij met een ex-EKS-exemplaar van Raceteknik. Ikzelf krijg ook bijstand van het Zweedse team, maar ik rij met een van mijn eigen wagens.”

Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Enzo Ide: Audi S1 Supercar
“Heb ik ambitie komend weekend? Eigenlijk weinig of niet, want alles kwam in een stroomversnelling nadat Ekström me had gevraagd om mee te rijden. Ik heb geen wedstrijdritme en geen ervaring. Ik heb wel al enkele malen getraind met de wagen, maar ik heb niet eens een kalender voor dit seizoen. Ik heb positief geantwoord op zijn vraag omdat ik dan mijn eerste race kan rijden in goede omstandigheden. Een ervaren team en met een ex-wereldkampioen aan mijn zijde die me kan bijstaan en van wie ik veel kan leren. Ik wil vooral de sfeer van het gebeuren opsnuiven, het resultaat heeft geen belang. Ik wil leren en me amuseren. Ik wil ook geen scheidsrechter gaan spelen tussen de reguliere piloten die voor het kampioenschap rijden. Ik ga wel mijn best doen, maar met respect voor de andere piloten. Pas nadien zal ik beslissen wat de toekomst brengt in de rallycross. Er resten uiteraard ook nog het Europees en mogelijk andere kampioenschappen buiten het WK. Ik kan steeds beslissen wat ik wil doen: doorgaan of stoppen. Maar daar kan ik op heden nog geen antwoord op geven. Ik hoop te genieten en te leren komend weekend.”  

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 7 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa World RX of Benelux.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons