Spanje: Verstappen verslaat Norris
Toen de lichten de doofden, raakte iedereen goed weg en polesitter Norris schoof onmiddellijk op naar de rechterkant van de baan om zich te verdedigen voor Verstappen. Aangezien de Nederlander al naast hem zat, moest Norris wat ruimte laten en zo was George Russell (Mercedes) ondertussen van P4 opgeschoven naar de linkerzijde van Norris. In de eerste bocht nam Russell de leiding, volgde Verstappen vanop de tweede plek en Norris viel terug naar P3. Lewis Hamilton (Mercedes) verloor één plek tot achter Norris. Ferrari bleef status quo de eerste bochten op P5 en P6, net als Pierre Gasly (Alpine) op P7. Oscar Piastri (McLaren) won een plek naar P8, terwijl Esteban Ocon (Alpine) en Nico Hülkenberg (Haas) de top tien afsloten.
In de eerste bocht van de derde ronde slaagde Verstappen erin om Russell in te halen en de wereldkampioen reed onmiddellijk weg zodat Russell tegen de volgende DRS-zone al iets meer dan een seconde achterstand had en de achtervleugel dus niet kon openklappen.
Russell kwam op het einde van de vijftiende ronde als eerste van de koplopers binnen om de zachte banden om te wisselen voor medium rubber. Ook Carlos Sainz (Ferrari) kwam diezelfde ronde binnen. De pitstop van de Brit verliep niet vlekkeloos, hij verloor zo'n twee seconden extra in de pits. Het kostte hem geen posities, maar toen Hamilton één ronde later de pits opzocht, had Sainz gebruik kunnen maken van de 'undercut' en was Hamilton dus een positie verloren. Hamilton slaagde er drie ronden later echter in om Sainz in de eerste bocht in te halen, al ging dat wel gepaard wel licht contact.
Ondertussen was ook Verstappen binnen gekomen, terwijl Norris verder bleef rijden. De McLaren-rijder bleef maar liefst zes ronden langer buiten, maar verloor daardoor wel een plaats aan Hamilton en Sainz waardoor hij dus terugviel naar P5. Hij reed zo'n elf seconden achter Verstappen, maar was door het verse rubber veel sneller en kon na twee ronden Sainz al inhalen. Enkele ronden later kon hij zijn derde plek terug innemen toen hij ook Hamilton kon inhalen. Nog eens drie ronden later kon hij zijn landgenoot Russell ook inhalen, maar de Mercedes-rijder gaf niet op en nam de tweede plek terug in bocht vier. Maar in de vijfde bocht kon Norris hem definitief achter zich laten. Met evenveel pitstops was Norris dus terug op één plek verwijderd van de leiding, en zat hij negen seconden achter Verstappen. Russell kwam op het einde van die ronde als eerste van de toppers, op het einde van ronde 36, terug de pits binnen voor een tweede top, net als Sainz. Ze kozen allebei voor de harde bandencompound.
Zeven ronden later dook Hamilton de pits binnen en hij koos voor de zachte bandencompound. Norris was ondertussen tot op iets minder dan vijf seconden van Verstappen genaderd. Eén ronde later kwam de leider binnen en ook hij koos voor de zachte banden. Hij moest daar dus nog 22 ronden mee rijden. Twee ronden later slaagde Hamilton erin om Sainz in te halen. Dat kostte weinig moeite wegens het grote verschil tussen de zachte en de harde bandencompound.
Deze keer wachtte Norris geen zes ronden langer dan Verstappen om binnen te komen. Achttien ronden voor het einde schakelde de Brit over naar de zachte bandencompound en hij kwam net voor Russell de baan terug op. Vijftien ronden voor het einde was Hamilton tot vlak achter Russell genaderd en Hamilton slaagde erin hem in de eerste bocht in te halen in de strijd om de laatste podiumplek.
Verstappen kreeg vervolgens te horen dat hij moest pushen omdat Norris tot op zes seconden van hem genaderd was. Het gat tussen beide wagens stabiliseerde en het verhoopte duel bleef dus uit, want vijf ronden voor het einde had Verstappen nog vier seconden voorsprong op Norris.
Uiteindelijk slaagde Verstappen erin om te winnen, terwijl polesitter Norris tweede werd op drie seconden. Hij werd gevolgd door beide Mercedes-rijders, die op hun beurt gevolgd werden door beide Ferrari-rijders. Het werd nog even spannend voor Russell want Charles Leclerc (Ferrari) was tot vlakbij hem genaderd en had de laatste ronde ook DRS. Piastri finishte als zevende, terwijl Sergio Perez (Red Bull) op P8 eindigde nadat hij in de laatste ronde nog voorbij Gasly raakte. Alpine scoorde met een negende en tiende plek bruikbare punten.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Spanje 2024
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:28:20.227 |
2. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +2.219s |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | +17.790s |
4. | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | +22.320s |
5. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | +22.709s |
6. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | +31.028s |
7. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | +33.760s |
8. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | +59.524s |
9. | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | +62.025s |
10. | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | +71.889s |
11. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | +79.215s |
12. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | +1 ronde |
13. | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 ronde |
14. | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | +1 ronde |
15. | Daniel Ricciardo | Visa Cash App RB F1 Team | +1 ronde |
16. | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 ronde |
17. | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | +1 ronde |
18. | Alexander Albon | Williams Racing | +1 ronde |
19. | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | +1 ronde |
20. | Logan Sargeant | Williams Racing | +2 ronden |
Foto's: Georges de Coster
Tweet