van der Horst

Sportief reglement WTCR : de wijzigingen voor 2019 op een rijtje

FIA
FIA
Benevens de kalender die vandaag in Sint-Petersburg werd vrijgegeven, bevestigde de World Motor Sport Council voor het tweede FIA WTCR by Oscaro-seizoen enkele wijzigingen aan het sportief reglement. Zo wordt het maximum aantal wagens toegelaten op de startgrid opgetrokken van 28 tot 32. Om het kostenplaatje te drukken kunnen er voorts per team nog slechts twee wagens worden ingeschreven. Er werd bovendien ingegaan op het voorstel van organisator Eurosport Events om voortaan nog slechts vier wagens per deelnemend merk toe te laten, dit om te vermijden dat één bepaald merk al te zeer zijn stempel op het startveld zou drukken. De combinatie van beide nieuwe maatregelen kon wel eens problematisch blijken voor teams als Münnich Motorsport - dat dit jaar drie Honda Civic's TCR inzette -;en al zeker voor Comtoyou Racing dat in 2018 vier Audi's runde.
  • Prospeed Competition
Münnich Motorsport All.Inkl.Com
Münnich Motorsport All.Inkl.Com
Mits elk team met een andere licentie en livery rijdt - zoals dit seizoen het geval bij het Belgische Comtoyou Racing - is er volgens organisator François Ribeiro in principe geen vuiltje aan de lucht en kunnen vier auto's ook gerust naast elkaar, onder dezelfde technische paraplu in de pitlane postvatten. In het geval van Audi evenwel rijst er voor Comtoyou een probleem daar ook het Belgische WRT reeds twee Audi RS3 LMS inschrijft. Een situatie die er het team van Jean-Michel Baert ertoe zou nopen naast twee Audi's twee andere merken - in casu wellicht twee Cupra's - in te schrijven.

De puntentoekenning ondergaat verschillende wijzigingen. Deelnemers op een race-by-race-basis kunnen geen punten scoren.
Voortaan worden er niet alleen na afloop van de Q3-shoot out één tot vijf punten verdeeld maar eveneens op het einde van de kwalificatiesessie die de grid voor de zaterdagrace bepaalt. Zowel voor de rijders- als teamtitel sprokkelt niet langer de top 10 maar voortaan de top 15 punten, waarbij in tegenstelling tot afgelopen seizoen voor elk van de drie heats een gelijke puntendeling wordt voorzien.

Marshalls
Marshalls
 De rijder die tijdens de kwalificatiesessies een rode vlag of een neutralisatie uitlokt zal - tenzij in uitzonderlijke omstandigheden - zijn snelste ronde geschrapt zien. Tevens wordt het systeem volgens hetwelk strafpunten worden toegekend afgestemd op dit in de andere belangrijke FIA-kampioenschappen: van zodra een rijder 12 punten op zijn conto heeft staan wordt hij gediskwalificeerd voor de eerstvolgende wedstrijd, waarbij de teller opnieuw op nul wordt gezet.

Ook het wedstrijdformat ondergaat een wijziging en wordt,  zoals voorheen, opnieuw gespreid over drie wedstrijddagen. Om de timing te ontlasten zal de eerste vrije oefensessie opnieuw op vrijdag worden verreden, zij het voortaan over 45 minuten ipv. over een half uur.

Audi Sport Comtoyou Racing
Audi Sport Comtoyou Racing
Het verloop van de Q3-shoot out wordt in die zin gewijzigd dat de rijder die in Q2 de snelste tijd neerzette zal kunnen kiezen wanneer hij in Q3 van start zal gaan en niet langer verplicht als laatste man aan de beurt is. Een maatregel die er komt na feedback van de rijders die opperden dat het lange wachten mogelijk nefast kan zijn voor de prestaties van hun wagen zoals door daling van de bandentemperatuur.

Teneinde iedereen evenveel tracktime te gunnen en te vermijden dat budgetten de pan uit swingen worden in 2019 nog meer testrestricties opgelegd. Met uitzondering van officiële WTCR-tests en 24H-sessies tijdens het Nürburgring Nordschleife-event  is het van zodra het seizoen is gestart verboden voorafgaand of tijdens een raceweekend te testen op een WTCR-omloop. 

Sluiten we dit rondje wijzigingen af met te vermelden dat voortaan  slechts tien operationele staffleden, voorzien van een FIA-armband, tijdens de hele duur van het event aan een deelnemende wagen zullen mogen werken.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op woensdag 5 december 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons