van der Horst

Sprokkels: Geen Duitsland voor Evans en Loeb

Elfyn Evans - Ford Fiesta WRC
Elfyn Evans - Ford Fiesta WRC
De volgende manche van het WRC, die van Duitsland, moet het stellen zonder Elfyn Evans en Sébastien Loeb. Evans ondervindt nog te veel hinder na zijn rugblessure, Loeb verkondigde dan weer dat Duitsland nooit op zijn programma stond.
  • De Swert Opticiens
De vele Belgische fans die zich langs de Moezel verzamelen zullen het straks moeten stellen zonder Evans en Loeb. Evans miste ook de Rally van Finland nadat hij geblesseerd raakte tijdens de Rally van Estland, een voorbereidingswedstrijd op de Finse WRC-manche. De Brit kwam slecht neer na een jump en werd hard geraakt aan de rug, een blessure die hem nu dus ook uitschakelt voor de Rally van Duitsland. Verschillende namen circuleerden om zijn zitje in te nemen, van Hayden Paddon tot Eric Camilli maar uiteindelijk behoudt M-Sport logischerwijze het vertrouwen in hun jongste pupil Gus Greensmith die ook al werd opgeroepen voor Finland.

Ook Loeb zal niet deelnemen in Duitsland en dat is toch wel een aderlating want de Fransman was maar liefst negen keer de sterkste en is daarmee afgetekend recordhouder. Hij geeft aan dat Duitsland nooit op het programma stond en dat zijn startpositie mogelijk in het nadeel zal spelen. Nochtans zal Dani Sordo, die zijn terugkeer maakt in Duitsland, min of meer dezelfde hinder ondervinden. Sordo wist de manche ook al eens te winnen en behaalde recentelijk nog zijn tweede WRC-zege in Sardinië. Andreas Mikkelsen, die een degelijke Finland er heeft opzitten, is de derde piloot. 

Voorts was er nog een opvallend feitje vanuit de FIA hoek deze week. De federatie liet weten vanaf Turkije een aanpassing te doen aan het reglement rond de achterspoilers. Toen Hyundai liet weten aanpassingen door te voeren aan hun vleugelwerk, nam de FIA de andere teams ook eens onder de loep en blijkbaar zou zeker één team met een niet-conforme spoiler rondrijden. Alle elementen wijzen in de richting van Toyota. Sancties zijn er echter niet aan verbonden maar de FIA vraagt alle teams om hun achtervleugels opnieuw te laten homologeren tegen Turkije. En daarmee moet de kous dan af zijn.

Foto: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 7 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Duitsland.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons