van der Horst

SRB WTCR - Pau: Kordian Krzyminski heer en meester in de Franse Pyreneeën

Start 2025 SRB WTCR Pau Race 2
Start 2025 SRB WTCR Pau Race 2
Voor de voorlaatste manche van SRB WTCR trok men voor het eerst naar een stratencircuit, namelijk dat van Pau-Ville. Een nauw tracé dat ondertussen over de laatste decennia de nodige adelbrieven heeft verzameld. Daardoor hield de organisatie wel het hart vast, in de veronderstelling dat er wel eens de nodige incidenten zouden gebeuren, maar dat bleek uiteindelijk mee te vallen. Na twee schitterende wedstrijden was het Kordian Krzyminski (Renault) die tweemaal op het hoogste schavot stond.
Start 2025 SRB WTCR Pau Race 1
Start 2025 SRB WTCR Pau Race 1
Van bij de kwalificaties waren het de Renault Mégane's van zowel Kordian Krzyminski als Martin Comtec die in gevecht waren voor de pole, en waar de Pool wist uit te blinken. Van daaruit nam Krzyminski in de race de leiding en kon ook profiteren van de nodige gevechten net achter hem. In de eerste bochten wist Gunnar Rickes (Cupra) zich te mengen in de strijd om de tweede plaats, en nam deze ook over. Al bleek hij door de vele kilo’s ballast een stop op de fles. Daardoor kon Krzyminski zonder problemen richting zijn eerste zege van het seizoen rijden. Voor plaats twee werd het een volledig Duits gevecht met Rickes, Comtec en Timo Konietzny (Peugeot). Comtec wist zijn Renault voorbij de Cupra van Rickes te krijgen, terwijl Konietzny eveneens zijn kans waagde. Maar die laatste geraakte er toch niet voorbij en moest tevreden zijn met een vierde plek achter zijn landgenoten.

Kordian Krzyminski - Renault Megane TCR
Kordian Krzyminski - Renault Megane TCR
Drama was er wel voor Konietzny in de hoofdrace, want een probleem met de game zorgde ervoor dat hij één van de twee deelnemers was die niet van start kon gaan. Vooraan nam Krzyminski de leiding stevig in handen, maar naarmate de race vorderde kreeg hij zowel Comtec als Rickes in zijn achteruitkijkspiegel. De Pool kreeg niet meer dan een seconde voorsprong op de Duitsers en moest de hele race — met overigens een beschadigde wagen — zijn koppositie met hand en tand verdedigen. Dat bleek te werken, want op het einde van de race maakte Comtec een fout, waardoor Krzyminski de nodige ademruimte kreeg om zijn tweede race van de avond te winnen. Comtec zelf moest nog bang achterom kijken naar Rickes, die een aanval inzette, maar die eveneens mislukte. Daarmee was het podium vastgelegd.

Yves Cieters - Audi RS3 LMS TCR
Yves Cieters - Audi RS3 LMS TCR
Bij de Am's stond er geen maat op Aditya Surve (Honda). Na een sterke kwalificatie wist de Indiër zich makkelijk los te rukken van zijn tegenstanders, ondanks de 70 kg ballast aan boord. Surve wist zelfs lang mee te rijden met de top vier in de kwalificatierace en eindigde dan ook als vijfde algemeen. Geoff Eacott (Lynk & Co) eindigde als tweede, terwijl Yves Cieters (Audi) de derde plaats claimde. In de hoofdrace werd ook Eacott getroffen door problemen met de game, waardoor Cieters een plaatsje opschoof in de klasse. De Belg kreeg nog wel Martin Pater (Honda) in zijn zog, maar hield zonder problemen de Nederlander achter zich. En terwijl zij vochten voor plek twee, zette Surve met de zege al één hand op de eindtitel.

Hiermee gaan we de absolute slotfase van het kampioenschap in, want binnen twee weken staat de finale op het programma. En hoe kan het ook anders voor WTCR dan het seizoen te eindigen op het meest beruchte circuit voor toerwagens: Macau.

Foto's: Birger Meysman



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op zondag 2 november 2025.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons