SRO vindt GT2-klasse opnieuw uit
In 2019 moet de hernieuwde GT2-klasse, die voor alle duidelijkheid niets te maken heeft met de vorige iteratie onder dezelfde naam, boven de doopvont worden gehouden met een op zichzelf staand evenement, als ondersteuning in de Blancpain GT Sports Club en het British GT Championship. Vanaf 2020 moet de serie ook in de andere GT3-kampioenschappen (Blancpain GT, Blancpain GT Asia en Pirelli World Challenge) zijn optreden maken. Qua prijsklasse moeten de bolides zich tussen GT3 en GT4-machinerie situeren en tenopzichte van het serieproductiemodel moet de positie van motor en versnellingsbak behouden blijven.
OVERZICHT GT2 PROJECT:
WAAROM:
- Het gat in prijs en prestaties tussen GT3 en GT4 vullen
- Klasse exclusief voorbehouden aan Supercars
- GT4 concept toegepast op krachtiger wagens
- Amateur piloten wagens aanbieden met minder downforce en meer PK's
- GT3 grids aanvullen via een specifieke AM-klasse
- Vangnet indien GT3 te duur wordt en meer richting GTE groeit
HOE:
- Gewicht/PK ratio van +/- 2 op 1
- 640-700PK
- Beperkte aerodynamische ontwikkeling
- Beperkte aanpassingen aan vorm van straatwagen
- Geen aanpassing aan inplating motor en versnellingsbak
Ter aanvulling en niet ter vervanging van GT3
- Race format: Sprint
- Race klasse: AM
Introductie in 2019
- Special one off evenement
- Blancpain GT Sports Club
- British GT
Vanaf 2020 ook in:
- Blancpain GT Series Sprint Cup
- Blancpain GT Asia
- Pirelli World Challenge
Foto: Martijn Wouters
Tweet