van der Horst

SRO vindt GT2-klasse opnieuw uit

Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
SRO is op de jaarlijkse persconferentie in het kader van de TOTAL 24 Hours of Spa met enkele serieuze verrassingen op de proppen gekomen. Naast een nieuwe Blancpain GT-kalender zonder Circuit Zolder, kwam er ook de bevestiging van een nieuwe wereldwijde categorie: de GT2-klasse. De GT2-klasse moet wagens omvatten die, vreemd genoeg, intrinsiek trager zijn dan GT3's, maar eenvoudiger om te rijden omdat ze minder downforce-afhankelijk zijn en meer PK's ontwikkelen.
"Ik heb weet van minstens twee à drie constructeurs die bezig zijn aan wagens die perfect zouden passen in deze klasse", vertelt Stéphane Ratel. "We willen met de introductie van de GT2-klasse de amateurs een categorie bieden die wagens omvat die voor hen eenvoudiger te besturen zijn. Dat betekent dat de focus eerder op het vermogen ligt, dan wel op de downforce en we zullen enkel sprintraces afwerken, geen endurancewedstrijden. De klasse zal qua pure rondetijden niet aan de chrono's van de huidige generatie GT3's geraken, maar de wagens zullen meer pk's hebben en daarom noemen we de categorie GT2. Hiermee hebben we ook een stok achter de deur voor moesten de GT3-wagens te veel richting de GTE-categorie gaan op vlak van kosten. We hebben een mooie piramide, het zou jammer zijn als die kapot moest gaan omdat we met onze rug tegen de muur staan."

In 2019 moet de hernieuwde GT2-klasse, die voor alle duidelijkheid niets te maken heeft met de vorige iteratie onder dezelfde naam, boven de doopvont worden gehouden met een op zichzelf staand evenement, als ondersteuning in de Blancpain GT Sports Club en het British GT Championship. Vanaf 2020 moet de serie ook in de andere GT3-kampioenschappen (Blancpain GT, Blancpain GT Asia en Pirelli World Challenge) zijn optreden maken. Qua prijsklasse moeten de bolides zich tussen GT3 en GT4-machinerie situeren en tenopzichte van het serieproductiemodel moet de positie van motor en versnellingsbak behouden blijven.

OVERZICHT GT2 PROJECT:

WAAROM:
- Het gat in prijs en prestaties tussen GT3 en GT4 vullen
- Klasse exclusief voorbehouden aan Supercars
- GT4 concept toegepast op krachtiger wagens
- Amateur piloten wagens aanbieden met minder downforce en meer PK's 
- GT3 grids aanvullen via een specifieke AM-klasse 
- Vangnet indien GT3 te duur wordt en meer richting GTE groeit

HOE:
- Gewicht/PK ratio van +/- 2 op 1
- 640-700PK
- Beperkte aerodynamische ontwikkeling
- Beperkte aanpassingen aan vorm van straatwagen
- Geen aanpassing aan inplating motor en versnellingsbak

Ter aanvulling en niet ter vervanging van GT3
- Race format: Sprint
- Race klasse: AM

Introductie in 2019
- Special one off evenement
- Blancpain GT Sports Club
- British GT

Vanaf 2020 ook in:
- Blancpain GT Series Sprint Cup
- Blancpain GT Asia
- Pirelli World Challenge


Foto: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 27 juli 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons