van der Horst

SRT bouwt nieuwe Viper GT3 (+ Foto's)

SRT Motorsports - Chrysler Viper GT3-R
SRT Motorsports - Chrysler Viper GT3-R
Vandaag stelde SRT Motorsports haar nieuwste ontwikkeling voor; het zeer succesvolle en rijkgevulde GT3-landschap krijgt er met de Viper GT3-R namelijk een nieuwe telg bij. SRT Motorsports heeft de wagen in samenwerking met Riley Technologies ontwikkeld op basis van de Viper GTS-R die dit weekend zal uitkomen in de GTE-klasse van de 24 uren van Le Mans. Zo deelt onze landgenoot Marc Goossens de #53 SRT Motorsports Viper met Ryan Dalziel en Dominik Farnbacher. De GT3-R maakt volgens SRT gebruik van de laatste ontwikkelingen die dit weekend ook in Le Mans ingezet worden en aan al dat moois hangt een pittig prijskaartje...
SRT Motorsports - Chrysler Viper GT3-R
SRT Motorsports - Chrysler Viper GT3-R
De vorige incarnatie van de Viper GTS-R bleek een ware legende op Le Mans. Geïntroduceerd halfweg de jaren '90 door het Franse Oreca, won de imposante GT zowat alle belangrijke endurance wedstrijden;  van een eerste keer de klassezege in de 24 Heures van Le Mans in 1998 over de 24 uur van de Nürburgring een jaar later tot de 24 uur van Daytona in 2000, waarna Chrysler in het daarop volgende seizoen de stekker uit het programma trok. In de FIA GT Series gooide het addergebroed echter hoge ogen, met bijna tien teams die de GTS-R zouden inschrijven,
SRT Motorsports - Chrysler Viper GT3-R
SRT Motorsports - Chrysler Viper GT3-R
waarbij Larbre Compétition de deelnames met een zege in de 24 Hours of Spa bekroonde. Een jaar later begon duidelijk te worden dat de oude dame haar beste tijd gekend had, met de opkomst van de ProDrive Ferrari 550 Maranello's. De Amerikaanse krachtpatser won nog wel enkele wedstrijden in het FIA GT kampioenschap in 2002, maar het Steigerende Paard liet duidelijk zien welk bloed door de aderen stroomde.


GLPK Racing - Chrysler Viper GTS-R
GLPK Racing - Chrysler Viper GTS-R
In de nationale kampioenschappen, kon de Chrysler Viper GTS-R wel nog pronken; denken we bijvoorbeeld maar aan ons eigenste nationale kampioenschap, de Belcar. GLPK Racing zette de Viper met succes in en behaalde met die bolide in 2003 zelfs de maximumscore in de GT-klasse, naast tal van zeges in de 24 uur van Zolder. Twee jaar later bleek het addergebroed echter zijn meerdere te moeten erkennen in het gedonder uit Detroit, de Corvette C5-R. Momenteel kan je de bolide nog aan het werk zien in de Supercar Challenge, waar Wim Lumbeeck deze de sporen geeft.


Dodge Viper Competition Coupé in de Belcar Original 2007
Dodge Viper Competition Coupé in de Belcar Original 2007
Op het ogenblik dat de Chrysler Viper GTS-R steeds minder aan het werk te zien was, maakte een nieuwe Viper zijn opwachting. Ditmaal was Viper in de GT3-scene vertegenwoordigd met de Dodge Viper Competition Coupé, maar nooit kreeg dit programma de steun van de constructeur. Oreca was weliswaar betrokken, maar de snelheid van de bolides leek nooit op het niveau te komen van de "GT1 GTS-R". Met de aankondiging van vandaag, stijgen de kansen in GT3 mogelijk weer, al moet je diep in de buidel tasten voor de nieuwe Viper GT3, je moet namelijk al snel een goeie 342.000 Euro op tafel leggen. Voor dat geld beschik je dan wel in het vooronder over een 8 liter V10-motor met een slordige 680pk. De eerste leveringen zouden al eind dit jaar plaatsvinden zodat de auto probleemloos kan ingezet worden in de verschillende GT3-kampioenschappen van 2014, waaronder ook de populaire Blancpain Endurance Series, het kampioenschap opgebouwd rond de 24 uren van Spa.



Foto's: Martijn Wouters & SRT Motorsports



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Circuit Internationaal op donderdag 20 juni 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons