van der Horst

SRT onthult zijn wapens voor komend seizoen

Johan Vannerum & Nicolas Vandierendonck - Mercedes AMG GT4 SRT Racing Team
Johan Vannerum & Nicolas Vandierendonck - Mercedes AMG GT4 SRT Racing Team
Gisteren werden in de Mercedes concessie te Wemmel twee van de drie Mercedes AMG GT4 onthuld waarmee SRT Racing Team de European GT4 Series en het Belcar programma zal afwerken. In totaal 12 races dus met één overlapping tijdens het openingsweekend op 7 & 8 april in Zolder. Dan beginnen beide kampioenschappen samen aan hun seizoen op het Limburgse circuit. De eerste afspraak wordt al meteen een van de zwaarste van het seizoen voor zowel het team als de rijders.
In de showroom van Mercedes-Benz in Wemmel werden dus twee wagens onthuld van de drie geplande bolides. Het derde exemplaar staat bij AMG nog in de steigers en wordt eerstdaags verwacht in de ateliers van SRT of Selleslagh Racing Team.

Interview van Stefaan Lammens met Patrick Selleslagh
Interview van Stefaan Lammens met Patrick Selleslagh
Drie wagens dus voor SRT waarvan één exemplaar de beide kampioenschappen zal combineren. Die wagen zal in het Belcar Endurance Championship worden gemend door Nicolas Vandierendonck, Filip Teunkens en vader en zoon Marc en Johan Vannerum. Marc Vannerum zal meer dan waarschijnlijk pas aantreden bij de 24 Hours of Zolder, terwijl ook Jean-Luc Behets het kwartet zal komen versterken tijdens de Zolderse etmaalrace. Deze wagen zal ook starten in de European GT4 Series met het duo Nicolas Vandierendonck – Johan Vannerum.

Filip Teunkens
Filip Teunkens
Een tweede, identieke, wagen die in de Belcar voor de leeuwen wordt gegooid krijgt ook een kwartet mee. Hier sieren de namen van Ward Sluys, Bruno De Troch, Wim Spinoy & Detruyer de flanken van de AMG GT4. De vier piloten zullen meer dan waarschijnlijk om beurt een wedstrijd laten vallen, iets wat binnen de Belcar-reglementen perfect mogelijk is in het licht van de puntendeling binnen het kampioenschap. Deze wagen zal ook richting de European GT4 Series gaan met Louis-Philippe Soenen, die alleen zal rijden.

Selleslagh & Vannerum, twee gekende clans

Filip Teunkens - Johan Vannerum - Marc Vannerum - Nicolas Vandierendonck
Filip Teunkens - Johan Vannerum - Marc Vannerum - Nicolas Vandierendonck
Voor de derde wagen zijn zowel voor Belcar als voor de European GT4 Series gesprekken aan de gang die in een vergevorderd stadium zitten. Meer kwamen we echter niet te weten. SRT, vader en zoon Vannerum en Nicolas Vandierendonck zijn geen onbekenden voor elkaar. Het team rond Patrick en Niels Selleslagh en Maryse Lesire werkte met de familie Vannerum reeds samen voor de BMW M235i Racing Cup en liet Vandierendonck twee seizoenen lang proeven van de brute kracht van de Corvette C6 ZR1 GTE waarmee de Shipex-rijder verschillende zeges en twee vicetitels boekte in respectievelijk de Supercar Challenge en de Blancpain GT Sports Club.

Patrick Selleslagh: “De Corvette is nu definitief voorbijgestreefd en het is tijd voor iets nieuws, iets fris. Dat hebben we gevonden in SRO's GT4 wat voor SRT een nieuwe uitdaging betekent. Drie wagens op tijd klaar stomen is heavy, maar ik denk dat we er zullen staan in Zolder. De wagens zijn vrij laat geleverd en we wachten nog op het derde exemplaar, waardoor het in het begin nog een beetje zoeken zal worden. Onze rijke ervaring speelt echter in ons voordeel en we hebben een sterk team met goede meccano’s en goede engineers die weten waarmee ze bezig zijn. Het is ook de bedoeling dat wij als customer team goed worden begeleid door AMG en dat er info wordt uitgewisseld.”

Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck is de enige piloot binnen het team die reeds zeer competitief onderweg was met krachtige wagens zoals de Corvette C6 ZR1 GTE, de Lamborghini Huracan GT3, De Porsche GT3 Cup en de Ferrari 458 Challenge. “De Mercedes-AMG GT4 is aan de basis een wagen die gebouwd is om te racen. Het is geen wagen die van de band komt en waar men nadien een racewagen van maakt. Dit maakt dat hij door de BoP zwaar werd bestraft met 75 kilo extra balast en twee centimeter dat hij hoger op zijn poten moet staan. Een wereld van verschil als je hebt gereden in de originele configuratie. Het is nu aan ons en aan het team om daar een antwoord op te vinden voor de set-up. Desondanks blijft het een fantastische wagen en ik vergelijk hem op vlak van prestaties een beetje met een GT3 van de eerste generatie.”

Talent met ambitie

Mercedes AMG GT4 SRT
Mercedes AMG GT4 SRT
Johan Vannerum is de jongste piloot binnen het team, maar kan toch reeds bogen over een mooi palmares. Desondanks heeft hij nog niet veel ervaring met krachtige wagens. Johan bewees wel dat hij, net als vader Marc, uit het goede hout is gesneden en hij reed een schitterend seizoen met de BMW M235i in de Belcar 2017. Het team eindigde als eerste BMW in de klasse Belcar 3 en werd met een verschil van amper anderhalf punt vicekampioen Belcar 3 na de Porsche Cayman GT4 van PG Motorsport. “Voor mij is het allemaal een beetje nieuw en ik hoop me snel aan te passen aan deze krachtpatser. Het seizoen met de logge BMW M235i zal me wel van pas komen. Het was een goede leerschool, maar het gaat wel wat snel, want twee seizoenen geleden reed ik nog de 24 Hours of Zolder met een overjaarse BMW van André Carlier. Voor ons zal de 24 Hours of Zolder de wedstrijd van het seizoen worden.”

Mercedes AMG GT4 SRT
Mercedes AMG GT4 SRT
Uiteindelijk belanden we dan bij de Filip Teunkens die zich na amper één race binnen de Belcar reeds in de kijker reed. De Antwerpenaar scoorde bij zijn debuut een twaalfde plaats algemeen en een zege in de klasse met zijn Porsche Cayman GT4, waarbij hij op Circuit Zolder vlot richting 1min40 reed tijdens de kwalificatie. Teunkens is een laatbloeier en vond als rasechte Porschist de weg naar circuit via Curbstone en Petrolhead days. Hij liet zich coachen door Jeffrey Van Hooydonk en Nico Verdonck en kocht zich een Porsche Cayman GT4 in Duitsland. “Na een eerste geslaagde wedstrijd tijdens de laatste Belcar-manche vorig seizoen, met onder meer Nicolas Vandierendonck, vroeg ik aan Patrick Selleslagh om de Porsche Cayman GT4 te assisteren tijdens het seizoen 2018. Hij vertelde me dat hij reeds drie Mercedessen moest runnen en zo is het gesprek geëvolueerd en heb ik me ingekocht voor een seizoen op een van deze schitterende wagens. De Mercedes is uiteraard een totaal andere wagen dan de Cayman en mijn Porsche 991 GT3 baanversie - vooral op vlak van gewichtsverdeling. Ik voel me er evenwel goed in en we hebben nog ettelijke trainingskilometers te gaan voor de aftrap van het seizoen. Bovendien mag ik in een team als SRT starten op een hoog niveau. Dit, in combinatie met een goede wagen, moet resultaten opleveren. Het is uiteraard nog wat koffiedikkijken met wie of wat onze concurrentie zal uitpakken, maar ik hoop op een positieve groeicurve en goede resultaten.”

Foto's: Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op vrijdag 23 maart 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons