van der Horst

SRX Cup: Voorbeschouwing van de organisatoren op tweede jaargang

SRX Cup
SRX Cup
Na een geslaagd eerste seizoen in 2017 zetten SsangYong en Zelos hun samenwerking verder met de SRX Cup. De succesformule, die vorig jaar goed aansloeg en 10 teams naar de start lokte, is lichtjes aangepast, waarmee de organisatie nog enkele nieuwe teams hoopt bij te krijgen.
  • Powercars
Het succes van de formule is eenvoudig te verklaren: alle deelnemers rijden met een identieke pick-up, en worden ontvangen in de sfeervolle SRX VIP Village. Bovendien kunnen de deelnemers een co-piloot mee aan boord nemen tijdens de race en dit alles voor een beperkt budget. Het is dus niet verwonderlijk dat alle deelnemers bijzonder enthousiast zijn over het seizoen 2017 ! De  sportieve, chille sfeer die in het SRX-village heerst wordt er in 2018 waarschijnlijk nog beter, want de organisatie heeft voor het seizoen 2018  twee endurance races toevoegd aan de kalender.

Afgelopen seizoen toonde de SRX Cup al dat het kampioenschap open staat voor alle soorten deelnemers. De strijd bleef spannend tot de laatste race waar uiteindelijk de Luxemburgse piloot Loris Cencetti Jr. (Team Autodis) zich de meerdere toonde van Guillaume De Ridder (Team Arwac/GDRX) en het kampioenschap op zijn naam schreef. Loris heeft voor deze overwinning echt moeten knokken, want de concurrentie was enorm. Heel wat bekende piloten zoals Stéphane Lémeret, Benjamin Lessennes (Champion TCR Benelux 2017), Stienes Longin, Marc Duez, Cédric Cherain, Ghislain de Mevius namen deel aan één of meerdere races.

Op het einde van dit veelbelovende eerste seizoen was het duidelijk dat het avontuur een vervolg zou krijgen.

De voorbereidingen van het tweede seizoen zijn ondertussen ver gevorderd en de organisatie start het seizoen 2018 onmiddellijk met goed nieuws door twee endurance races aan te kondigen. De toevoeging van deze twee uithoudingraces geeft iedereen de mogelijkheid om twee disciplines te ontdekken : Korte, krachtige en intensieve wedstrijden bij de sprint races of langere uithoudingsraces waarbij continuiteit belangrijker is. De mix is ideaal voor zowel beginners als (semi-)professionals.

De agenda bestaat voor het seizoen 2018 uit 7 races waarvan 5 sprints, waarbij we in het Belgisch Rallycross kampioenschap meerijden, en 2 endurance races. Een van deze 5 sprint races zal ongetwijfeld nog spannender worden dan de rest vermits de SRX Cup terug doorgaat tijdens de Belgische manche van het Wereld Kampioenschap Rallycross in Mettet. Daarnaast verwelkomt de SRX Cup voor de editie 2018 twee nieuwe circuits: het Eurocircuit in Valkenswaard (NL) en het Glossocircuit in Arendonk (B).

De SRX Cup, een echte kweekvijver van talenten

Na slechts één jaar van zijn bestaan heeft de SRX Cup verschillende jonge talenten de mogelijkheid gegeven om de autosportwereld te ontdekken en om ze op te leiden! Zo gaan de nummer één en twee van afgelopen seizoen een trapje hoger in de autosportwereld. De Luxemburgse kampioen, Loris Cencetti Jr., veroverde dankzij de SRX Cup een zitje bij het Autodis-team dat in 2018 aan het Europees Kampioenschap TCR deelneemt. Terwijl de vice-kampioen, Guillaume De Ridder, afgelopen weekend zijn deelname aankondigde in de RX2 categorie bij Olsbergs-MSE. Hét team waar niemand minder dan Cyril Raymond en Andreas Bakkerud kampioen mee werden.  

Naast de sportieve kant biedt de SRX Cup ook een unieke sfeer met een kwalitatieve vip voor de deelnemers en hun genodigden. En voor die genodigden is er nog een unieke ervaring mogelijk : als co-piloot meerijden tijdens de race.

In de SRX Cup rijdt iedereen met een identieke SsangYong Actyon Sports die uiteraard de nodige aanpassingen kreeg voor Rallycross : de motor werd opgevoerd tot 225pk, een limited slip differentieel, een hydraulische handrem en een FIA-gekeurde rolkooi.

Ondertussen zijn er al 8 wagens bevestigd en zijn er nog 2 beschikbaar voor seizoen 2018 . Deze wagens zijn te huur per wedstrijd of voor een volledig seizoen. Bovendien is het nu ook mogelijk om een auto aan te kopen en zelf het technische luik te voorzien.

Rallycross is vandaag de dag de snelst groeiende autosportdiscipline. Dankzij de komst van het FIA Wereld Kampioenschap Rallycross – World RX – met de aanwezigheid van bekende prestigieuze piloten zoals Sébastien Loeb, Petter Solberg of Mattias Ekström en de aanwezigheid van grote automerken – VW, Audi, Peugeot, Renault, Ford en Hyundai – blijft deze discipline aan succes winnen. En voor de Belgische fans is de Belgische Manche van het wereldkampioenschap te Mettet van 11 tot 13 Mei uiteraard het absolute hoogtepunt.

Kalender 2018:

• 22 april: Sprint 1 – Eurocircuit te Valkenswaard (NL)

• 11 mei: Sprint 2 – Wereldkampioenschap WRX Circuit Jules Tacheny te Mettet (B)

• 16 juni: Endurance 1 – Eurocircuit te Valkenswaard (NL)

• 8 juli: Sprint 3 – Duivelsbergcircuit te Maasmechelen (B)

• 19 augustus: Sprint 4 – Glossocircuit te Arendonk (B)

• 7 oktober: Sprint 5 – Duivelsbergcircuit te Maasmechelen (B)

• 3 november: Endurance 2 –  Circuit nog aan te kondigen

SRX Cup Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Nationaal op woensdag 28 februari 2018.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons