van der Horst

St. Paul ERU Raceteam met reeds één titel op zak richting Nürburgring

St. Paul ERU Race Team
St. Paul ERU Race Team
Net als in 2022 sloot het St. Paul ERU Raceteam het seizoen 2024 af met drie Belgische titels voor Dieter, Wim & Tim Kuijl. Bovendien werd Samuel Verheggen vorig jaar bijzonder knap derde in de zeer competitieve platform 3. Drie leden uit dezelfde familie die voor de tweede maal het podium in het auditorium van Brussel Expo bevolkten had men nog niet gezien binnen de Belgische autosport. Dit seizoen verloopt het iets stroever. Inzake Belgische titels zal St. Paul het dit seizoen moeten doen met één voor Dieter Kuijl in Klasse 1 en héél misschien een tweede voor Tim Kuijl die nog een waterkansje maakt in Klasse 6. Het ganse team maakt zich nu op voor de verplaatsing richting de Nürburgring om het seizoen 2025 af te sluiten.
St. Paul ERU Race Team
St. Paul ERU Race Team
Hoewel het allemaal niet echt perfect loopt zoals een jaar eerder kon het voorlaatste raceweekend op het TT Circuit in Assen kentering brengen en was het nog realistisch dat de drie uittredende kampioenen binnen het team het huzarenstukje van een jaar eerder nog eens konden over doen. De omstandigheden waren minder gunstig dan een seizoen eerder, maar twee goede resultaten van de vier piloten kon het tij doen keren.


Dieter Kuijl is opnieuw kampioen in FIA klasse 1 (FIA <1982)
Belgisch kampioen Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Belgisch kampioen Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Pater familias, Dieter Kuijl deed wat van hem werd verwacht met de Ford Capri RS3100 Cosworth en kon via twee zeges in Klasse 1 de leiding definitief over nemen van Jan Van Elderen in zijn snelle Porsche 911 RS IROC. Deze laatste heeft in principe nog een klein waterkansje, maar trekt naar de Nürburgring met een Sierra Cosworth in een andere Klasse. Zodoende is Dieter nog voor de start zeker van een nieuwe Belgische titel. Het weekend in Assen startte nochtans niet schitterend voor Dieter die tijdens zijn tweede kwalificatieronde zijn motorkap zag open waaien die dan ook de voorruit verbrijzelde. Via een slechte startplaats vocht hij zich een weg terug naar de vierde plaats algemeen, maar ook hij was niet vrij van problemen en sukkelde met de achterbrug. Maar de voorsprong was voldoende om te winnen. Ook in race 2 lag er geen maat op Dieter die in Assen zijn pure snelheid etaleerde. En met twee zeges was een titelverlenging ook meteen een feit.
  
Audrey van Ham sterk in de Ford Capri RS 2600 Weslake
Audrey van Ham win Lady's Cup in Assen
Audrey van Ham win Lady's Cup in Assen
Ook Audrey van Ham, die de Capri 2600 RS Weslake goed onder de knie krijgt dook tweemaal als tweede onder de geblokte vlag en stond in Assen op de hoogste podiumtrede in de Lady’s Cup. Na haar 2de plaats tijdens de Zolder Historic GP is ze nog steeds in de running om de titel te pakken in de Lady’s Cup. 



Wim Kuijl doet testwerk op de Nürburgring
Wim Kuijl was de snelste man van het weekend in Assen
Wim Kuijl was de snelste man van het weekend in Assen
In Klasse 2 moest Wim Kuijl met zijn Ford Capri RS3100 Cosworth tweemaal winnen om nog in de running te blijven voor de titelverlenging. Hij was de snelste man op het circuit van Assen en pakte de algemene pole. De eerste race won hij en ook tijdens de tweede race was hij als leider onderweg om een dubbelslag te slaan. Maar bij het dubbelen werd hij gehinderd en het kwam tot een aanrijding. De onfortuinlijke Wim Kuijl moest de handdoek in de ring gooien en was bijzonder ontgoocheld na afloop. 

Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl: “Dit is reeds de tweede maal dit jaar dat ze me van de baan rammen op het ogenblik dat ik aan de leiding rij. Men moet leren in de spiegels kijken. Hierdoor verlies ik het Belgisch kampioenschap en dat blijft hangen. Aangezien ik toch de titel niet meer kan pakken, ga ik naar de Nürburgring om te testen met de ex-Martini BMW M5 535i en/of de Bastos BMW 535i".


Samuel Verheggen moet strijden voor de dichte erplaatsen
Het wordt rekenen voor Samuel Verheggen
Het wordt rekenen voor Samuel Verheggen
Sterke inhaalrace van Samuel Verheggen is Assen
Sterke inhaalrace van Samuel Verheggen is Assen
Wie ook zijn deel van de pechkoek moest incasseren in Assen was Samuel Verheggen die zijn titelambities nog niet moest opbergen. De Mercedes verloor echter een wiel tijdens de kwalificatie en moest helemaal achteraan starten. Hij lukte een mooie inhaalrace, maar moest de handdoek in de ring gooien met een motor die op drie cilinders draaide. Opnieuw achteraan dus voor de start van race 2. Ditmaal lukte de inhaalrace wel en kon hij afkloppen op de derde plaats in klasse 4. Moortgat is in deze Klasse quasi zeker van de titel en nu moet Samuel op de Nürburgring in duel gaan met Bruynoghe (Porsche) en Dieleman (BMW) voor het vice kampioenschap in klasse 4 en de titel in 4C (<2500cc).

Tim Kuijl op zoek naar eerste zege
Sterke Tim Kuijl heeft mirakel nodig op Nürburgring
Sterke Tim Kuijl heeft mirakel nodig op Nürburgring
Tim Kuijl tenslotte reed in Assen twee schitterende races, maar tijdens race 1 en in het zog van zijn grootste concurrent, de BMW GTR van Erik Qvick reed hij lek en moest de pitlane opzoeken. Samen met schoonbroer Sam moest ook hij dus achteraan starten tijdens de tweede race. In zijn gekende stijl sneed hij met de BMW E36 325i als een mes door boter richting de koplopers. Tim werd schitterend tweede algemeen, maar verloor wel opnieuw van zijn grootste concurrent, de BMW E36 GTR van Erik Qvick. Zodoende zijn de titelkansen van Tim quasi nihil indien Erik Qvick op de Nürburgring overeind blijft. Uiteraard hoopt Tim op de Nürburgring het seizoen in schoonheid af te sluiten met een overwinning. Het is echter duidelijk dat Tim tijdens de winter zijn wagen sneller moet maken, want de 3.2l GTR van VR Racing is duidelijk sneller dan de E36 2.5i van Tim. 

Dieter Kuijl maakt een voorlopige analyse van het seizoen.
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
“Ik denk dat de focus soms een beetje ontbreekt of dat we in de toekomst de strategie wat moeten bijsturen. We hebben met de Ford Capri Cosworth een gedurfde keuze gemaakt omdat deze wagens ook in hun periode tussen 1970 en 1974 nooit optimaal waren. Ze zijn in die periode van vier jaar opgewaardeerd van 200 pk naar 500 pk en ze liepen steeds achter de feiten aan. De oliecrisis heeft er ook geen deugd aan gedaan en de ontwikkeling is dan getopt met de komst van de Zakspeed-Capri.
St. Paul ERU Race Team
St. Paul ERU Race Team
De achillespees van de Capri was destijds de versnellingsbak en de achteras. En dat is uiteraard nog steeds zo indien we volgens de regels willen rijden. We hebben versterkte onderdelen besteld, maar het is een leveringstijd van minstens één jaar. De Weslake Capri waarmee ik destijds reed en nu in handen is van Audrey van Ham is dan weer wel een wagen die perfect is opgebouwd destijds. Maar die heeft niet het vermogen van de Cosworth. Misschien zal een en ander veranderen met de komst van de krachtige BMW’s CSL en de Fords Capri 3.0 van Gordon Spice. Goed voor +300pk. Er wordt ook werk gemaakt om de ex Martini BMW M5 535 en de Bastos BMW 335i verder op punt te zetten”. 

Foto's: BRAVO/Belcar Historic Cup       



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons