van der Horst

St. Paul Race Team kent bewogen editie van Spa Summer Classic

St. Paul Race Team
St. Paul Race Team
De Spa Summer Classic van afgelopen weekend was het tweede raceweekend voor de Belcar Historic Cup powered by St. Paul met meer dan 60 wagens aan de aftrap. En komend weekend is er reeds de Zolder Historic Grand Prix. In een tijdspanne van zeven dagen dienen de deelnemers zich op te laden voor vier races of twee per weekend. En dit op twee totaal verschillende circuits. De vier piloten van St. Paul Race Team waren er in Francorchamps in ieder geval klaar voor om het eerste luik van deze veertiendaagse af te werken. Het werd een bewogen editie met een mix van zeer goede resultaten en verkeerde bandenkeuze. Na de Zolder Historic Grand Prix is het seizoen halfweg en kunnen we reeds een tussenbalans opmaken.
Samuel Verheggen - Mercedes 190E
Samuel Verheggen - Mercedes 190E
Zoals geweten komen de piloten van St Paul Race Team met Dieter Kuijl, Wim Kuijl, Tim Kuijl en Samuel Verheggen respectievelijk elk in één van de vier klassen uit die de Belcar Historic Cup rijk is. Na de openingsrace op circuit Zolder van enkele weken geleden stond Dieter met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake na twee zeges riant aan de leiding in klasse 1 voor FIA wagens met een HTP of historisch technisch paspoort. In klasse 2 voor wagens met een nationaal technisch paspoort stond Wim met zijn Capri 2600 RS Weslake op een tweede plaats na de Mazda RX3 van Van Haelst. De beoogde Capri 3100 RS was toen nog niet klaar en zou pas in Francorchamps zijn opwachting maken. In Klasse 3 voor de zogenoemde youngtimers tussen 1982 en 1990 stond Samuel Verheggen pas op de 12de plaats, maar hij scoorde maar tijdens één van de twee races uit op Circuit Zolder. Idem voor Tim Kuijl die in Klasse 4 voor wagens tussen 1991 en 1999 een wedstrijd wist te winnen in Zolder, maar ook een uitvaller kende en dus op achtervolgen was aangewezen. Hij kwam richting Francorchamps in 8ste positie.

Kwalificatie met tweemaal pole position voor St Paul Race Team
In tegenstelling tot het openingsweekend van het seizoen op Circuit Zolder was er in Francorchamps slechts één kwalificatie voor de twee races. In dat geval zegt het reglement dat de uitslag van de kwalificatie telt als startopstelling van de eerste race. De startopstelling van de tweede race wordt bepaald door de uitslag van de eerste race.

Wim Kuijl - Ford Capri RS 3100
Wim Kuijl - Ford Capri RS 3100
Wim Kuijl reed zijn Capri naar een derde chrono algemeen en de pole in klasse 2. Dat deed broer Tim Kuijl ook in klasse 4 met een 9de chrono algemeen en de pole in klasse 4. Door het feit dat de wagens in klasse 4 gelimiteerd zijn tot 2500 cc, mist de BMW E36 van Tim wat topsnelheid op de razendsnelle omloop van Spa-Francorchamps. Dieter Kuijl had met zijn Capri 2600 RS in principe geen verhaal tegen vader en zoon Breittmayer met hun snellere Capri RS 3100 en BMW 3.0 CSL. Maar Dieter kon zich toch tussen de twee wringen en was amper anderhalve seconde minder snel van de Capri RS 3100, terwijl hij de met een uiterst miniem verschil van 66/1000 sec. de meerdere bleef van de BMW 3.0 CSL. Hij kon dus vertrekken vanop de tweede plaats in klasse 1 en op de 18de plaats algemeen. Samuel Verheggen parkeerde zijn Mercedes 190 2.5 16V net achter dit tweetal met een verschil van 40/1000 sec. en pakte de 20ste chrono algemeen.  

Race 1: Triomf voor St. Paul Race Team    
Via de pitlane achter de safety car
Via de pitlane achter de safety car
De start van de eerste race op zaterdag werd net na de start ontsierd door een zware aanrijding in de buik van het peloton. Hierdoor werd een safety car de baan opgestuurd en moesten de piloten achter de safety car door de pitlane om de brokstukken net na de eerste bocht te ontwijken. Toen de race opnieuw op gang werd geschoten moest de safety car na twee ronden opnieuw uitrukken omdat de Ford Capri van Breittmayer van de baan was gesukkeld.

Met nog 18 minuten op de teller werd het peloton opnieuw los gelaten, maar toen gebeurde er iets eigenaardigs. De safety car kwam de pitlane binnen en de leider van het moment, de Volvo 240 turbo van Fred Bouvy, volgde de safety car omdat hij technische problemen had. Enkele piloten achter hem waaronder Van Rompuy en Wim Kuijl, op dat moment respectievelijk tweede en derde algemeen volgden zoals tijdens de eerste safety car procedure. Maar ondertussen kon de rest op de track zijn weg verder zetten terwijl Van Rompuy en Wim Kuijl de snelheidswet van de pitlane moesten uitzweten. Beiden verloren enkele plaatsen, maar konden terug aanpikken.

Wim Kuijl begon met zijn krachtige Capri aan een waanzinnige inhaalrace en zette hierbij de snelste rondetijd op de tabellen. Hij reed alle frustraties van zich af en op één ronde van het einde kwam hij onder de achtervleugel van de BMW van broer Tim die op een tweede plaats algemeen reed na de BMW M3 van gastrijder Batenburg. Tim had geen verhaal tegen de Capri van zijn broer die op de rechte stukken een pak sneller is. Zodoende kregen we op het einde nog een broederstrijd voor de eer van de tweede plaats algemeen die eindigde in het voordeel van Wim.

Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Belangrijker is dat beiden hun klasse winnen en de volle buit pakken in het kampioenschap. Iets verder was er ondertussen een gevecht ontstaan tussen de BMW 3.0 van Oliver Breittmayer en de Capri RS 2600 van Dieter Kuijl voor de zege in klasse 1. Dieter deed een uitstekende job, maar moest uiteindelijk een viertal seconden toegeven op de snellere BMW van Breittmayer. Samuel Verheggen finishte met zijn Mercedes op 9/10 sec. van zijn schoonvader. Zodoende kon St Paul Race team tevreden terug blikken op een quasi perfecte eerste race waarin we voor onthouden dat Wim na een ommetje door de pitlane de scheve situatie perfect wist recht te zetten.

Race 2: Bandenkeuzes maken verschil over winst of verlies
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Op dag 2 van de Spa Summer Classic was er regen voorspeld en die voorspelling is ook uitgekomen. Alleen, voor de tweede race van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul was het gestopt met regenen en had een andere race, die voorafging aan de Belcar Historic Cup een droge lijn getrokken. Er was echter op de buienradar nog een regenbui voorspeld op het tijdstip van de race. Iedereen keek naar de hemel, maar ondanks de bewolking kwam er geen druppel naar beneden. Maar Francorchamps kreeg door zijn hoogteverschillen de bijnaam ‘pispot van de Ardennen’ mee. Het zou niet de eerste maal zijn dat er regen is in Combes terwijl de zon schijnt op start-finish.

Net als enkele andere tenoren koos Wim voor regenbanden. Hij mocht naast Batenburg vertrekken vanop de eerste startrij met achter hem broer Tim met slicks onder zijn BMW. Samuel koos ook voor regenrubber terwijl Dieter opteerde voor gesneden slicks of een soort van tussenoplossing.

Tim Kuijl - BMW E36
Tim Kuijl - BMW E36
Wim vertrok als een raket en pakte even de leiding die hij nadien opnieuw moest afgeven aan de polesitter Batenburg in zijn BMW M3. Zoals verwacht werd Tim in zijn BMW E36 2.5l na de start voorbij gereden op de rechte stukken door de snellere Porsches van Moortgat en Bruynoghe en de BMW M3 van Van Rompuy. In de tweede ronde kregen we een safety car en na de herstart en nog voor half koers was er nog geen druppel water uit de lucht gevallen en werd het duidelijk dat slicks de goede keuze waren. Een pak rijders kregen te maken met een quasi onbestuurbare wagen en moesten van het gas.

Dieter Kuijl was ondertussen opnieuw aan een goede wedstrijd bezig tot hij een pitstop moest doen met een afgebroken kelk op de motor. Door deze pitstop verloor hij de voeling voor de zege in klasse 1. Maar hij eindigde wel binnen de reglementaire rijtijd en werd uiteindelijk geklasseerd als 41ste algemeen en 6de in de Klasse 1 die opnieuw werd gewonnen door Breittmayer in de BMW 3.0 CSI.

Wim Kuijl - Ford Capri RS 3100
Wim Kuijl - Ford Capri RS 3100
Met nog zes minuten wedstrijd te gaan kwam de safety car opnieuw de baan op voor een ongeval. En onder safety car werd de wedstrijd dan ook afgevlagd met een tweede zege van Batenburg voor de Porsche van Moortgat en de BMW E36 van Tim Kuijl die door zijn goede bandenkeuze zijn tweede race won van het weekend. De St. Paulrijder is dus bezig aan een knappe inhaalbeweging na zijn uitval in Zolder tijdens de eerste race. Hij scoort nu drie zeges op rij en mag worden beschouwd als de man van de wedstrijd binnen het team. Wim was met de Capri op weg naar een tweede zege van het weekend, maar werd dus verraden door de regenbanden en kon de schade nog beperken met een derde plaats in de klasse. Ook Samuel Verheggen verloor in klasse 3 belangrijke punten door zijn keuze voor regenbanden.

Op naar de Zolder Historic GP
Samuel Verheggen - Mercedes 190E
Samuel Verheggen - Mercedes 190E
Komend weekend is de Belcar Historic Cup powered by St. Paul te gast op Circuit Zolder in het kader van de Zolder Historic Grand Prix. Er zijn enkele verschuivingen in het klassement, zowel positief als negatief voor het St. Paul Race Team. Zo blijft Dieter nipt aan de leiding, maar moet de Escort Van Bas van Elderen naast zich dulden in de tussenstand van het kampioenschap. Wim Kuijl blijft op de tweede plaats binnen de Klasse 2 na de Mazda RX3 van Van Haelst. In klasse 2E voor wagens binnen klasse 2 en met een cilinderinhoud van +2500cc staat hij wel aan de leiding. Samuel kende nog niet veel geluk en door zijn uitval tijdens de eerste manche op Circuit Zolder vinden we hem terug op de 9de plaats in klasse 3 en 3de in 4D voor wagens met een cilinderinhoud tussen 2000 cc en 2500 cc. In klasse 4 tenslotte is Tim bezig aan een mooie inhaalbeweging en ondanks een 0-resultaat op Circuit Zolder is hij reeds opgeklommen van de 8ste naar de 3de plaats in de tussenstand na de drie zeges op rij. In de klasse 4D voor wagens met een cilinderinhoud tussen 2000 cc en 2500 cc staat hij op een voorlopige 2de plaats.  

Foto's: Niels Vaeck / Bravo Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 28 juni 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons