van der Horst

St-Paul Raceteam doet goede zaak tijdens Zolder Historic Grand Prix

Wim & Tim Kuijl
Wim & Tim Kuijl
Het St-Paul Raceteam is afgelopen weekend tijdens de twee races en met de vier wagens maar liefst zesmaal als eerste over de meet gebold. Desondanks waren er wat remproblemen op de Ford Capri RS 3100 van Wim Kuijl. Een succesvol weekend dus terwijl de Mercedes 190 2.6 16V van Samuel Verheggen met twee tweede plaatsen in klasse 3D (tot 2500cc) ook tevreden mag terug blikken. Een succes dus over de ganse lijn met een dunne schaduwlijn en werk aan de remmen voor het tweede luik van het kampioenschap dat start tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder.
Het verloop van het kampioenschap
Wim Kuijl aan de leiding na de start
Wim Kuijl aan de leiding na de start
Na het New Race Festival in Zolder, de Spa Summer Classic en de Zolder Historic Grand Prix zijn we drie weekends en zes races ver in het kampioenschap. We zijn dus net halfweg met nog de weekends tijdens de 24 Hours of Zolder, de Spa Six Hours en de Nürburgring voor de boeg. Nog eens drie weekends met in totaal zes races.
In totaal krijgt de Belcar Historic Cup powered by St. Paul dus twaalf races voor de wielen geschoven. Belangrijk is dat op het einde van het kampioenschap de negen beste resultaten in rekening worden gebracht om de kampioenen te bepalen. Wie dus in principe negen van de twaalf wedstrijd wint in een van de vier klassen, mag zich kampioen 2022 kronen en mag in januari richting Brussel voor de prijsuitreiking van de Belgische kampioenen op de Heizel. Er zijn dus vier Belgische kampioenen binnen de klassen 1, 2, 3 & 4. Maar deze klassen zijn nog onderverdeeld in verschillende groepen per cilinderinhoud. Deze krijgen ook een kampioenschap, maar dan wel binnen de organisatie van BRAVO. Geen Belgische titels dus in de groepen, wel in de klassen.

De races: De trofeeënkast werd afgelopen weekend dik aangevuld bij St. Paul Raceteam.

Tijdens de kwalificaties stond er quasi geen maat op de Ford Capri RS3100 van Wim Kuijl die de algemene pole pakte voor de eerste race en nipt werd verslagen in de tweede kwalificaties door de BMW M3 van Erik Qvick. Wim klokte met 1min42sec de snelste ronde van het weekend en werd getipt als de te kloppen man. Hij mocht dan ook telkens starten vanop de eerste startrij.

Tijdens de start van de eerste manche kwam de Volvo 240 turbo van Fred Bouvy langszij, maar Wim bleef de meerdere van de snelle Zweedse bolide. Tot net voor half koers de remmen te heet werden en hij de Volvo moest voorlaten, net als de Porsche van Luc Moortgat. Even kwam broer Tim, die in vierde stelling lag en aan de leiding in klasse 4, zijn neus aan het venster steken voor de derde plaats algemeen. Maar Wim bleef ondanks de problemen knap derde na de Porsche en de Volvo en was de primus binnen de klasse 2.
Broer Tim parkeerde zijn BMW E36 op de vierde plaats algemeen en won de klasse 4. Ook Dieter Kuijl won zijn klasse 1, niettegenstaande hij na de eerste kwalificatie vijf plaatsen achteruit werd gezet wegens te snel door de pitlane. Samuel werd zesde in klasse 3 en tweede in de groep 3D voor wagens met een cilinderhoud tussen 2000 en 2500cc.

Ook in race 2 wist Wim de leiding te nemen met de BMW M3 van Qvick, de Volvo van Bouvy en de Porsches van Moortgat en Bruynoghe en de BMW van Alders in zijn spoor. We krijgen een schitterende race voorgeschoteld met veel positiewissels vooraan. Het was in de late namiddag echter nog warmer dan tijdens de eerste race net na de middag en opnieuw kreeg Wim het moeilijk om de Capri gestopt te krijgen. Ditmaal moest hij de concurrentie reeds voorlaten in de vijfde ronde en opnieuw trachten de schade te beperken.

Broer Tim eindigde deze keer als eerste van de familie en via een zeer knappe vijfde plaats algemeen pilotteerde hij zijn BMW 325i naar de tweede zege van het weekend in klasse 4. Zijn vijfde zege op rij binnen de klasse 4. Wim werd zesde algemeen en wist opnieuw de klasse 2 te winnen. Niet zonder moeite, want de concurrentie zat de St. Paulrijder op de hielen. Dieter reed een schitterende wedstrijd en won opnieuw de klasse 1, terwijl Samuel zevende werd in klasse 3 en opnieuw tweede in 3D.

Met zes zeges in de klassen 1,2 & 4, zes zeges in de groepen 1E, 2E, en 4D en twee tweede plaatsen in 3D gaat St. Paul Raceteam met zeven bekers huiswaarts na de cumul van de beide races.

Tussenbilan: Drie wagens virtueel aan de leiding halfweg het kampioenschap
We zijn halfweg het kampioenschap en er zijn zes resultaten geboekt. Vanaf nu kan de situatie steeds virtueel veranderen omdat de drie verplichte schrapresultaten al dan niet beginnen door te wegen. Hieronder voor de cijferaars een bilan met en zonder reeds de toepassing van één schrapresultaat.

a54748ee927b69336629640a76da2fd84e4a31d4.jpg
In Klasse 1 staat Dieter Kuijl riant aan de leiding met vier zeges op zes wedstrijden. In Francorchamps werd hij éénmaal verslagen door de BMW 3.0 CSL van Breittmayer en had hij éénmaal pech met een pitstop voor reparatie. Als we dit reeds in rekening brengen als mogelijk schrapresultaat, dan blijft hij aan de leiding van het kampioenschap in klasse 1 en de groep  1E(+2500cc).


Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
In klasse 2 staat Wim Kuijl voorlopig op een tweede plaats algemeen op vier punten van leider Van Haelst. Als we ook hier reeds rekening houden met een voorlopig schrapresultaat komt Wim ex aequo met Van Haelst aan de leiding. In de klasse 1D (+2500cc) staat Wim sowieso aan de leiding voor de Corvette.


Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen staat na half seizoen op een voorlopige negende plaats algemeen in klasse 3 en derde in 3D (2000cc – 2500cc).





Tim Kuijl - BMW E36 2.5l klasse 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l klasse 4
In klasse 4 heeft Tim Kuijl met zijn BMW na zijn opgave tijdens de eerste race van het seizoen zijn schade al flink opgehaald met vijf overwinningen op rij. Dat brengt hem momenteel op een voorlopige tweede plaats algemeen op 12 punten van de leiders Theunissen/Thaens. Maar als we ook hier reeds een schrapresultaat in rekening brengen, dan komt Tim mooi virtueel aan de leiding met 16 punten voor op de naaste concurrentie. Dit geldt ook in de klasse 4D (2000cc – 2500cc).      

Foto's: Bravo & Niels Vaeck



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons