van der Horst

St Paul Raceteam: Drie Belgische titels binnen één team en één familie

Broederstrijd tussen Tim & Wim Kuijl
Broederstrijd tussen Tim & Wim Kuijl
Afgelopen weekend werden in het kader van de ADAC Westfalen Trophy op de Nürburgring de laatste twee races verreden van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul. En er was achteraf reden tot feesten binnen het team, want er werd een derde Belgische titel toegevoegd aan het reeds indrukwekkend palmares van de familie Kuijl die ook titelsponsor is van het kampioenschap. De mannen van St. Paul lieten zich de kaas niet van het brood eten. Ze hebben gevochten voor iedere titel, kenden goede maar ook minder goede momenten. En op het einde van de rit zagen ze dat de missie geslaagd was. Met drie Belgische titels voor de vier kampioenschappen hebben ze duidelijk hun stempel gezet op de Belcar Historic Cup en het niveau opnieuw opgekrikt.
Tijdens de Spa Six Hours, het voorlaatste raceweekend van het kampioenschap konden Dieter en Wim Kuijl reeds hun titel verzilveren in hun respectievelijk platform 1 & 2. Beiden rijden met een Ford Capri, maar er zijn toch een pak verschillen.

Kampioen platform 1, Dieter Kuijl blijft zich inzetten richting FIA-wagens
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Pater familias Dieter rijdt met een Ford Capri die volledig voldoet aan de FIA reglementen. Het is een wagen die origineel of identiek is aan de wagens waarmee vroeger werd geracet. Het bouwjaar is van 01/01/1947 tot 31/12/1981 en wordt via de FIA aan een strenge controle onderworpen. De wagen verwerft dan een FIA Historic Technical Passport (HTP).
Voor Dieter Kuijl is dit het summum van de historische racerij. Deze klasse is in België wat onderbemand. En dat komt uiteraard omdat alles origineel moet zijn en dat laat zich duidelijk voelen in het budget. Het is net daarom dat Dieter Kuijl er alles aan doet om meer wagens naar dit platform te lokken. 17 FIA-wagens waren één of meerdere malen ingeschreven voor een van de zes meetings van afgelopen seizoen, maar we zagen te weinig reguliere rijders binnen dit platform 1.

Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri MK1 RS2600 Westlake
Dieter Kuijl - Ford Capri MK1 RS2600 Westlake
Dieter Kuijl: “Ondanks mijn respect voor ieders budget en de andere platformen wil ik op termijn toch nog meer FIA wagens binnen ons kampioenschap aantrekken. Enkelen gingen reeds in op mijn uitnodiging en als ik geklopt wordt en daardoor punten verlies in het kampioenschap kan me dat niet schelen. Mooie en originele wagens zijn belangrijk voor het kampioenschap en het publiek en mits een volwaardig veld zal dit het kampioenschap alleen maar mooier en spannender maken. Ik ben uiteraard tevreden met mijn titel in platform 1 in de Capri RS 2600 Weslake en ik ga me blijven inzetten om het kampioenschap op te waarderen. We kenden een uitstekend jaar met ups en downs. Met drie titels binnen ons team kan ik niets anders dan tevreden terug blikken”.

Wim Kuijl wint op de Nürburgring de wedstrijd van zijn leven, maar wordt bestraft
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl rijdt net als zijn vader Dieter ook met een Ford Capri en het zijn de kenners die het onderscheid kennen tussen zijn RS 3100 Cosworth en de RS 2600 Weslake. In theorie is de wagen van Wim ook een wagen met een FIA Historic Technisch Passport (HTP). Maar wie een HTP-paspoort heeft kan logisch gezien uiteraard ook een NTP of een National Technisch Passport krijgen en dat hebben ze bij St. Paul Raceteam dan ook gedaan. Zodoende kon Wim aantreden in platform 2 en vormde hij geen concurrentie met zijn vader. Maar hierdoor reed Wim toch met origineel materiaal. Platform 2 is identiek aan platform 1 inzake bouwjaar, maar in platform is het toegestaan om de wagen te wijzigen onder bepaalde technische voorwaarden.   

Zware straf voor Wim Kuijl na winst in race 2
Zware straf voor Wim Kuijl na winst in race 2
Pole voor Wim Kuijl met de Ford Capri 3100 RS Cosworth
Pole voor Wim Kuijl met de Ford Capri 3100 RS Cosworth
De RS 3100 Cosworth is een pak sneller en krachtiger dan de RS 2600 Weslake en dat hebben we ook kunnen zien op de Nürburgring. Wim realiseerde de snelste chrono van het weekend, en pakte de pole voor de eerste race van het weekend. Na pech tijdens de eerste race moest Wim voor de tweede race over 30 minuten vertrekken vanuit 25ste positie. Als een waanzinnige kliefde hij door het peloton en pas in de laatste ronde kon hij de leiding pakken. Totaal uitgeput dook hij als eerste onder de geblokte vlag. Hij werd echter enkele plaatsen achteruit gezet wegens het negeren van een gele vlag in de allerlaatste ronde toen hij reeds aan de leiding lag.

Wim & Tim Kuijl samen op het podium, geflankeerd door Luc Moortgat
Wim & Tim Kuijl samen op het podium, geflankeerd door Luc Moortgat
Wim Kuijl: “We zijn verhaal gaan halen bij de koersdirectie omdat ik de eerste gele vlag niet zag omdat ik op dat moment naast een andere wagen reed. De koersdirectie geloofde mijn verhaal omdat ik het op een filmpje kon bewijzen, maar ze konden of wilden de straf niet intrekken. Voor de titel speelt het geen rol, want deze was reeds binnen. Maar het is wel een harde noot om te kraken als je niet met de grootste beker huiswaarts mag. Maar dat kon de feestvreugde niet temperen. Ik was de snelste van het weekend en dat is wat telt bij mij op het einde van de race”.

Tim Kuijl volgt zichzelf op als Belgisch kampioen platform 4
De man die in de aanloop van de wedstrijd het meest aandacht kreeg was Tim Kuijl. Tim is regerend kampioen in platform 4, een kampioenschap voor wagens met een NTP (National Technisch Passport) of homologatiefiche van 01/01/1991 tot 31/12/2000 en beperkt tot 2500cc.

Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim pakte reeds tweemaal deze titel en was ook dit seizoen de titelverdediger. Tijdens het seizoen 2021 behaalde hij de maximum score door negen van de twaalf wedstrijden te winnen. Twaalf wedstrijden min drie verplichte schrapresultaten maakt negen. Beter scoren kan niet, dus moest Tim trachten deze score te evenaren en zichzelf op te volgen als Belgische kampioen in platform 4. Ook hij had tijdens het weekend van de Spa Six Hours reeds de titel kunnen pakken, maar technische averij noopte hem tot opgave in de tweede race. Hij vertrok met zijn BMW E36 2.5l richting de Nürburgring met acht zeges en twee 0-resultaten. Er waren nog 80 punten te verdienen tijdens de twee slotraces en Tim had voldoende aan eenmaal 18 punten om zeker te zijn van titelverlenging. Met merkgenoten
Tim Kuijl versus Jan van Elderen op de Nürburgring
Tim Kuijl versus Jan van Elderen op de Nürburgring
Thaens/Theunissen en de Nissan Primera van Guy François waren er nog twee kandidaten die puur mathematisch nog een kans maakten op de titel. De BMW van Thaens/Theunissen haalde het einde van de kwalificatie niet door een breuk aan de versnellingsbak. Tim liet zich opmerken als zeer sportief en ging vragen of hij mogelijk een onderdeel kon ontlenen zodat de concurrentie alsnog de races kon rijden. Dat bleek echter niet het geval, maar het typeert toch de gezonde ingesteldheid van het St Paul Raceteam dat er niet voor terug deinst om een concurrent ter helpen.

Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36
Tim Kuijl - BMW E36
Tim Kuijl: “Ik pak liever de titel in een duel op de omloop dan door een breuk aan hun materiaal. Heel spijtig, maar het blijft een mechanische sport. De volgende keer kan ik het zijn die pech heeft en dan word ik ook graag geholpen,” aldus Tim die de eerste race won en net als vorig seizoen via negen zeges de maximale score behaalt. Tim was trouwens een ganse wedstrijd terug te vinden in de voorste gelederen, maar tijdens de tweede race viel hij uit door een nukkige stuurbekrachtiging. Maar de titel was toen reeds een feit.   

Samuel Verheggen rijdt sterke finales
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
In platform 3 reed Samuel Verheggen met zijn Mercedes 190 16V Evo2 twee knappe wedstrijden en zodoende pakte hij voldoende punten om op het podium te eindigen van de Klasse 3D voor wagens met een cilinderinhoud tussen 2000cc en 2500cc. Met een achtste plaats in race 1 achter twee gastrijders werd hij zodoende zesde algemeen. In race 2 deed hij dit nog eens over en won bovendien tweemaal de klasse 3D. Deze extra punten brengen hem op het podium in de Klasse 4D.

Tourenwagen Legenden: Tim en Samuel leverden sterke prestaties tussen de ex profs
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Naast de Belcar Historic Cup kwamen Tim en Samuel ook in actie in de Tourenwagen Legenden of tussen supersnelle wagens en dito piloten zoals Ralf Schumacher, Klaus Ludwig, Thiim, Werner, Grohs, Asch, Mücke, enz. De eerste race liet Tim aan zich voorbij gaan omdat deze wedstrijd vroeger viel dan de eerste manche van de Belcar Historic Cup waarin hij niet helemaal zeker was van de titel. Gewoon uit voorzorg.

Het werd een succes. In de eerste race van dit zeer competitief startveld met verschillende ex DTM-wagens aan de start eindigde Samuel als 9de, net achter ex F1-rijder Ralf Schumacher en Stefan Mücke. Tijdens de tweede manche binnen dit 25-koppig deelnemersveld werd Tim in zijn BMW E36 2.5l. vijfde algemeen na kleppers Asch, Mücke, Zimmer en Werner. Na opnieuw een sterke race werd Samuel tiende algemeen.

Als we een eindbalans van het seizoen 2022 mogen maken, dan is deze uiteraard zeer positief met alle vier de wagens binnen St Paul Raceteam die in de prijzen vallen waarvan drie Belgische kampioenen binnen hun respectievelijke platformen en klassen.  

Foto's: Bravo Racing / Thomas Smets / Ronald Janssens
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 19 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons