van der Horst

St. Paul Raceteam: Family affair met sportieve ambitie

Wim Kuijl, Dieter Kuijl, Samuel Verheggen & Tim Kuijl
Wim Kuijl, Dieter Kuijl, Samuel Verheggen & Tim Kuijl
Sinds enkele jaren slaat de familie Kuijl zijn tenten op in de paddock van de Belcar Historic Cup. Op zich geen schokkend nieuws, ware het niet dat we maar zelden een dergelijke gepassioneerde familie en professionele structuur gerealiseerd zagen binnen het Belgisch Historic kampioenschap met vier knappe wagens binnen eenzelfde familie. Autosport.be had een gesprek met bezieler Dieter Kuijl die sinds 2022 ook zijn kaasbedrijf St-Paul als titelsponsor koppelt aan de Belcar Historic Cup. Vanaf nu spreken we van Belcar Historic Cup powered by St. Paul.
Wie of wat is St. Paul?
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS
Wie vanuit België richting het Nederlands grensstadje Hulst rijdt, kan niet naast het indrukwekkende gebouw kijken waar St. Paul is gehuisvest. Ook in Lokeren hebben de grensbewoners een dependance. Dieter Kuijl en zijn zus hebben het bedrijf uitgebouwd tot wat het nu is en komen uit een familie waar kaas reeds gedurende 10 generaties als een rode draad door de familie loopt en de bron van inkomen is. Maar beiden evolueerden dik 35 jaar geleden van verhandelen richting eigen productie met vooral de nadruk op smeltkaas.

Dieter Kuijl: “Als jonge gast had ik geen interesse in de kaashandel van mijn ouders. Ik vond kaas niet sexy genoeg en had andere interesses. Ik had vooral oog voor mechaniek met een voorliefde richting vrachtwagens. Ik droomde van een technische opleiding, maar mijn ouders vonden dat ik handel moest gaan studeren. Achteraf ben ik ook wel blij dat ik dat toen heb gedaan. Gecombineerd met interesse voor mechaniek kon ik samen met mijn zus de zaak verder uitbouwen en momenteel stellen we een 100-tal mensen te werk. Alle naaste familieleden zijn trouwens werkzaam onder hetzelfde dak”.

“Na jaren van hard labeur, buitenlandse reizen en veel beslommeringen kregen we een sterk bod op de zaak, maar mijn zus en ikzelf besloten om het binnen de familie te houden, maar wel met intentie om méér quality time te nemen voor mezelf en mijn familie. Mijn eerste project was de restauratie van een antieke Aston Martin en die heb ik nog steeds in mijn bezit. Ik begon ook antieke vrachtwagens te restaureren en heb ondertussen een mooie verzameling”.

St. Paul richting racetrack
Authenticiteit troef bij St. Paul Raceteam
Authenticiteit troef bij St. Paul Raceteam
“Racen met wagens had ik voorlopig afgezworen, tot vriend Luc Moortgat me zover kreeg om in een van zijn Porsches mee te rijden in de Belcar Historic Cup en de 24 Hours of Zolder met een Porsche 996”, gaat Dieter verder.
“En we waren vertrokken voor een nieuw en intensief avontuur. Mijn zonen Wim en Tim hadden ook de microbe te pakken terwijl schoonzoon Samuel Verheggen ons ook kwam vervoegen. Momenteel is St. Paul Raceteam aanwezig met twee Ford Capri's MK1, een Mercedes 190 evo2 en een BMW E36 2.5l”.

“Maar we stappen niet zomaar in een avontuur zonder visie. Door onze doorgedreven drang naar authenticiteit en perfectie hebben we het onszelf niet bepaald makkelijk gemaakt. En de drang naar perfectie heeft enerzijds zijn prijs, maar anderzijds hebben we respect voor het historisch erfgoed. Net als in ons bedrijf houden we niet van half werk. Ook de familiewaarden, het entertainen en de professionele aanpak liggen bij ons in de bovenste schuif. Een raceweekend moet een beleving zijn voor de ganse familie. We willen de toeschouwers erbij betrekken en ze laten meegenieten van dit prachtige historische erfgoed”.

Twee Ford Capri's, een BMW en een Mercedes. Vier wagens voor vier klassen
Bij St. Paul Raceteam wordt nagedacht over de aanpak van het nieuwe seizoen. We herinneren ons nog levendig de noodgedwongen wagenwissel van Wim en de daaraan gekoppelde waanzinnige chrono’s met de GA Cosworth motor die de derde Ford Capri MK1 van het team neerzette op het Zolderse asfalt.

Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter: “We hadden voor onze Ford Capri's zowel Weslake-motoren als een GA-krachtbron (DRM 1972) aangeschaft. We hadden op dat moment naast onze twee Weslake Capri’s 2600 RS ook nog een derde Capri bij met de uiterst zeldzame GA Cosworth (3100RS) om te showen aan de kenners onder het publiek. Die stond in configuratie van de wagen die in 1974 de 6 Hours of de Nürburgring ETTC reed. Toen de Weslake van Wim er tijdens de vrije training de brui aan gaf, besloten we om een wagenwissel door te voeren. Naast de uiterst krachtig motor heeft de 3100RS ook een andere ophanging, koeling, remmen en verbredingsets tegenover de Weslake”.


Wim Kuijl neemt het ganse startveld op sleeptouw
Wim Kuijl neemt het ganse startveld op sleeptouw
De GA Cosworth was destijds een evolutie van de beroemde Essex die op zijn limiet zat. Mike Hall, die al de zeer succesvolle Cosworth DFV- en BDA-motoren had ontworpen, nam de taak op zich om een geheel nieuwe motor te ontwikkelen op basis van het 3-liter Essex V6-blok. De nieuwe motor was radicaal anders dan de eerder gebruikte Weslake-motor doordat hij was uitgerust met dubbele bovenliggende nokkenascilinderkoppen van aluminiumlegering, 4 kleppen per cilinder, een mechanisch Lucas-brandstofinjectiesysteem, dry-sump-oliesysteem, een stalen krukas en een grotere cilinderinhoud van 3412cc, vergeleken met de 2,9 liter van de eerder gebruikte op V6 gebaseerde Weslake uit Keulen.

Wim Kuijl - Ford Capri 3400RS Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3400RS Cosworth
Er werden 100 motorblokken gebouwd, maar door de toenmalige oliecrisis werden er maar drie Capri’s bevoorraad in de toenmalige DRM. De rest van de motoren ging richting de Formule 5000 en zodoende zijn er maar een handvol meer in omloop en zijn ze bijzonder zeldzaam en peperduur. En met een dergelijke motor die dik boven de 450 pk gaat verraste Wim vriend en vijand. Men is er bij St. Paul Raceteam nog niet uit of ze met deze motor, die na de Nürburgring een revisie kreeg, en met de wagen in die configuratie opnieuw de strijd aangaan. Wim heeft immers de keuze tussen de Weslake en de Cosworth. Indien het opnieuw de Cosworth wordt zal hij ondanks een http paspoort toch aantreden in Klasse 2 om geen concurrentie te vormen met vader Dieter die sowieso in Klasse 1 uitkomt met zijn Weslake.

Dieter Kuijl versus Wim Kuijl
Dieter Kuijl versus Wim Kuijl
Dieter: “Ik heb veel contact met Dieter Glemser die met een Ford Capri RS2600 in 1971 Europees kampioen werd en de 24 Hours of Spa won. In deze identieke configuratie ga ik de strijd aan in Klasse 1”.


Het St. Paul Raceteam zal het seizoen 2022 opnieuw aanvangen met vier wagens in vier verschillende klassen. Naast Dieter met de Ford Capri MK1 RS2600 Weslake (2933cc) uit 1972 in Klasse 1 en Wim met een tweede Ford Capri MK1 in Klasse 2 zijn er nog twee wagens voor de klassen 3 en 4.


Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Tim Kuijl scoorde vorig seizoen met zijn prachtige BMW E36 na aftrek van de verplichte schrapresultaten een maximale puntenscore en wil zijn BMW nog sneller maken in klasse 4 of de ‘nineties’. Hij weet dat dit nodig zal zijn, want de concurrentie wordt een pak zwaarder in deze klasse.



Tim Kuijl versus Moortgat
Tim Kuijl versus Moortgat
Tim Kuijl: “Deze wagen is een evolutie van een gewone straatversie track day wagen die we alsmaar beter en sneller maakten. Ook komend seizoen gaan we trachten om nog iets sneller voor de dag te komen want schijnbaar zal onze klasse 4 worden aangevuld met enkele snelle wagens en piloten. We gaan de kaas niet van onze boterham laten eten”, grapt de snelle BMW-rijder.



Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 Evo2
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 Evo2
Tot slot is er schoonzoon Samuel Verheggen die we opnieuw in klasse 3 zullen zien met zijn prachtige Mercedes 190 Evo2 AMG. Deze wagen is een geëvolueerde Mercedes 190 met oog voor detail en met originele AMG-onderdelen uit vervlogen DTM periode en zodoende in quasi originele DTM-configuratie.



St. Paul als titelsponsor van het kampioenschap
Start Historics klasse
Start Historics klasse
Dieter Kuijl: “Via ons bedrijf St. Paul wil ik het racen met historische wagens verder aanmoedigen en professioneler maken. Ik wil helpen om de BRAVO nog beter op de kaart zetten en vanaf 2023 zal er meer dan waarschijnlijk naast de traditionele uitstap naar de Nürburgring nog een buitenlandse race bijkomen. Ik heb respect voor alle budgetten en alle wagens die binnen het reglement van de Belcar Historic Cup passen, maar ik wil het mee helpen verder opwaarderen. Het is niet mijn verdienste dat de Belcar Historic Cup zal rijden tijdens het superweekend van de Spa Six Hours, maar een Belgisch kampioenschap verdient het om daar te rijden binnen de primetime. Deelname aan dit prachtige evenement is uiteraard toe te juichen en een stap in de goede richting. En als we via onze sponsoring mee aan de kar kunnen trekken  dan zijn we reeds deels geslaagd in onze opzet”, besluit de enthousiaste Pater familias. 

Foto's: Bravo Racing - Belcar Historic Cup / St. Paul Raceteam
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 11 april 2022.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons