van der Horst

St. Paul Raceteam met drie wagens als leider richting Spa Six Hours

Tim & Wim Kuijl leiders in platform 2 & 5
Tim & Wim Kuijl leiders in platform 2 & 5
Tijdens het schitterend internationaal weekend van de Spa Six Hours is ook de Belcar Historic Cup powered by St. Paul voor het eerst te gast voor hun vijfde en voorlaatste raceweekend van het seizoen. Dieter Kuijl en zonen Tim & Wim moeten op het mooiste circuit van de wereld hun leiderspositie verdedigen in hun respectievelijke platform. Ditmaal wordt door het St Paul Raceteam zelfs nog een vijfde wagen ingezet. Audrey van Ham zal een BMW E12 535i besturen in de gastenklasse of platform 5. Zodoende krijgt ieder bestaand platform een wagen van St. Paul aan de start. Belangrijk gegeven is dat Tim zich op Francorchamps reeds tot Belgisch kampioen kan kronen en zichzelf als zodanig kan opvolgen in platform 4.
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Zoals geweten en reeds meermaals geschreven omvat ieder raceweekend twee volwaardige races. Er zijn zes raceweekends dit seizoen en dus zullen de piloten twaalf wedstrijden hebben gereden wanneer de geblokte vlag een laatste maal valt op de Nürburgring tijdens het allerlaatste raceweekend.
Tijdens het weekend van de Spa Six Hours zijn we toe aan de negende en tiende manche van het seizoen. Volgens het reglement worden de negen beste resultaten van iedere piloot in rekening gebracht om de kampioenen in ieder platform en iedere klasse te bepalen. Een piloot mag dus driemaal uitvallen of zijn drie minst goede resultaat inleveren zonder zijn kampioenschap te hypothekeren.
Het inlassen van schrapresultaten heeft voordelen en nadelen. Als je met historische wagens de baan op gaat om te racen is de kans vrij groot dat dame Fortuna het al eens laat afweten. Dan kunnen één of meerdere schrapresultaten welkom zijn en kan de desbetreffende piloot blijven gaan voor het kampioenschap. Indien alle uitslagen zouden tellen, dan is de kans groot dat veel piloten gaan racen op regelmaat en constant zitten te rekenen. Het is een mes dat snijdt aan beide zijden en uiteraard geeft het reglement de doorslag.
Belangrijk om weten voor de komende twee wedstrijden in Francorchamps is dat het hier gaat om de negende en tiende race van twaalf wedstrijden in totaal. Tijdens dit weekend moet iedere klassementsrijder dus trachten om minstens één van zijn zwakste resultaten te verbeteren met betrekking tot de drie verplichte schrapresultaten.  

Tim Kuijl op een zucht van titelverlenging
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Het spel van de schrapresultaten brengt ook met zich mee dat een piloot reeds zeker kan zijn van de titel nog voor het seizoen is afgesloten. Zo zien we in platform 4 dat Tim Kuijl reeds zeven van de acht races wist te winnen. Indien de BMW-rijder in Francorchamps opnieuw tweemaal primus is, dan behaalt hij een negen op negen en is een titelverlenging een feit met een maximale puntentotaal. In een dergelijk scenario is een deelname tijdens het laatste raceweekend op de Nürburgring in principe overbodig. Maar zover zijn we nog niet, want de concurrentie zat ook niet stil en is sterker geworden naargelang het seizoen vorderde. Lukt het niet in Francorchamps dan heeft Tim nog een herkansing op de Nürburgring. In worst case scenario en indien de andere BMW van Thaens/Theunissen de vier resterende wedstrijden wint, dan nog heeft Tim genoeg aan 64 punten om zichzelf voor de tweede maal op rij tot kampioen te kronen. Ook vorig seizoen kon Tim het seizoen afsluiten met een maximale score, maar toen moest hij wachten tot en met de laatste race op de Nürburgring om zich tot kampioen te kronen.   
    
Dieter Kuijl kan definitieve kloof slaan in platform 1
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Ook Dieter Kuijl kan in Spa een grote stap doen richting de titel in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. De pater familias scoorde met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake reeds vijf zeges en een twee plaats op acht wedstrijden. Hij staat ruim aan de leiding, maar hij had ook tweemaal met pech af te rekenen en die twee uitslagen kunnen voorlopig als schrapresultaat worden gerekend. Twee nieuwe zeges zouden Dieter in pole moeten zetten om het dan op de Nürburgring af te maken en de Belgische titel te pakken in Platform 1.

Spanning troef voor Wim Kuijl in sprint naar de titel in platform 2
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS
Ook in platform 2 wordt het peloton aangevoerd door de naam Kuijl. Hier staat Wim aan de leiding, ex aequo met de Mazda RX3 van Gust Van Haelst. Via vijf zeges tijdens zes races heeft Wim het puntenverlies van de eerste races in Zolder volledig dicht gereden. Hij won één wedstrijd meer dan Van Haelst en staat dus ondanks de ex aequo reglementair aan de leiding. Ook als we rekening houden met reeds één van de drie minst goede resultaten die aan het eind van het seizoen worden afgetrokken staat Wim in het voordeel en loopt hij op die manier vier punten uit op de Mazda. In ieder geval wordt het een mooie strijd tussen de Ford Capri 3100 RS Cosworth en de snelle wankel van Van Haelst. Een strijd die meer dan waarschijnlijk zal worden beslist tijdens het laatste raceweekend op de Nürburgring.

Alle punten tellen voor Samuel Verheggen
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
In platform 3 zit Samuel Verheggen met de Mercedes 190 16v AMG een beetje in de hoek waar de klappen vallen. Hij staat momenteel 10de algemeen, maar dat geeft momenteel een beetje een vertekend beeld omdat hij reeds drie 0-resultaten achter zijn naam heeft staan. Hij moet dus tijdens de laatste twee raceweekends viermaal goed scoren en ieder gescoord punt wordt in rekening gebracht. Pas dan zullen we zien waar zijn plaats is in het zeer competitief platform. In de klasse 3D voor wagens met een cilinderinhoud tussen 2000cc en 2500cc staat hij voorlopig op een vijfde plaats en heeft hij nog zicht op de derde eindplaats.    

St. Paul Raceteam gooit met BMW 535i een vijfde ijzer in het vuur voor Audrey van Ham
Audrey van Ham & Eddy Joosen - BMW 535i
Audrey van Ham & Eddy Joosen - BMW 535i
Naast het bijzonder knap materiaal waarmee St. Paul Raceteam telkens aan de start komt van de Belcar Historic Cup, hebben ze nog wat pareltjes in hun atelier. Ondermeer een BMW E12 535i uit 1978 in de livery van Bastos en lookalike van de wagen waarmee ondermeer Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet tweede algemeen werden en hun klasse wonnen in de 24 Hours of Francorchamps van 1981.

De anciens die de Historic Cup reeds een poos volgen herinneren zich uiteraard nog Audrey van Ham die samen met papa Cor van Ham tot 2012 met succes een knappe Porsche 911 bestuurden. De Nederlandse amazone nam ook deel aan de 24 Hours of Zolder en is tegenwoordig actief in endurance racing met het damesteam ‘Driven by Ambition’ in een BMW M240i. Daarnaast is ze ook nog actief in regularity rally sport met de ex Marc Sleen-Porsche 911 RS. Audrey ging in Francorchamps reeds trainen en ervaring opdoen met de BMW E12 en met Eddy Joosen aan haar zijde. Ze komt uit in platform 5 voor gastwagens en kan dus de klassementsrijders geen punten afsnoepen.
Het is de eerste maal dat promotor BRAVO erin slaagt om de Belcar Historic Cup te laten rijden tijdens het weekend van de Spa Six Hours. Het gaat hier om een topweekend binnen Europa met historische wagens van toerisme, GT, proto, F1, enz. Een weekend om niet te missen.

Foto's: St Paul - Thomas Smets - Bravo Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 28 september 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons