van der Horst

St. Paul Raceteam positief na New Race Festival Zolder

Familie Kuijl drukt zijn stempel op het kampioenschap
Familie Kuijl drukt zijn stempel op het kampioenschap
Drie van de vier wagens binnen het St. Paul Raceteam gingen als leider van Francorchamps naar Zolder voor de derde en vierde manche van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’. Zowel Dieter Kuijl (Ford Capri RS 3100 Cosworth), Wim Kuijl (Ford Capri RS 3100 Cosworth) als Tim Kuijl (BMW 325i) keerden terug van Spa met de maximale puntenscore binnen hun respectievelijke platformen 1, 2 & 4, terwijl Samuel Verheggen met zijn Mercedes 190 AMG evo2 reeds een 0-resultaat moest doorslikken na problemen in Spa. Maar zijn Mercedes 190 AMG evo2 is wel merkelijk sneller dan vorig seizoen.
  • Powercars
Drie van de vier wagens van St Paul Raceteam in voorste gelederen
Drie van de vier wagens van St Paul Raceteam in voorste gelederen
De Ford RS 3100 GAA Cosworth
De Ford RS 3100 GAA Cosworth
Het weekend van het New Race Festival begon veelbelovend tijdens de kwalificatie met Wim die zijn bolide naar de eerste startrij stuurde. Hij was met zijn Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth amper 2/10 seconde langzamer dan de Corvette C4 ZR1 van Luc Branckaerts. De derde chrono algemeen was voor Tim Kuijl in zijn knappe BMW 325i. Hierdoor verzekerden Wim en Tim zich van de pole in hun platform 2 & 4. Ook Dieter Kuijl was bijzonder goed onderweg en pakte met zijn Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth via een zesde chrono algemeen de pole in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens met een HTP of Historisch Technisch Paspoort. Drie wagens van het team op eerste drie startrijen dus. Samuel worstelde met een stotterende krachtbron in zijn Mercedes en moest tevreden zijn met een plaats op achtste startrij en de zevende chrono in het zeer competitieve platform 3.

Wim Kuijl (Capri) een gans weekend in het spoor van Branckaerts (Corvette)
Wim Kuijl (Capri) een gans weekend in het spoor van Branckaerts (Corvette)
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
De eerste race van het weekend werd verreden op een natte en nadien opdrogende ondergrond, wat het niet makkelijk maakte om de vele pk’s aan de grond te krijgen en voldoende grip te genereren. De start en de eerste ronden waren bijzonder spectaculair met een kopstart van de Corvette met Wim en Tim in zijn zog. Even werd het warm toen de broers bij het aansnijden van de chicane bijna met elkaar in aanraking kwamen. Maar zover kwam het gelukkig niet. De Nederlander Peter Stox kwam als gastrijder (platform 5) met zijn Porsche RSR even het feestje verstoren en pakte de tweede plaats over. Maar na een safety car die moest uitrukken door een ongeval, pakte Wim de tweede plaats terug. Tim sukkelde met een licht onderstuurde wagen en koos eieren voor zijn geld. Hij tikte als vijfde aan en won in platform 4 voor wagens tussen 1990 en 1999. Zijn derde zege op rij wedstrijden en zodoende versterkte hij zijn leiding in het kampioenschap. 

Wim Kuijl blijft ongeslagen in platform 2
Wim Kuijl blijft ongeslagen in platform 2
Wim zette in de laatste ronde nog een aanval op til en dook zij aan zij met de Corvette onder de geblokte vlag. Wim werd tweede op amper 179/1000 van een seconde. Hij won wel platform 2 en scoorde na de twee zeges in Francorchamps net als zijn broer Tim een loepzuivere hattrick. 



Dieter Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Ook Dieter Kuijl won zijn derde race op rij binnen platform 1 met een 10de plaats algemeen en realiseerde zodoende een hattrick. 
Dieter: “Het was een moeilijke race. Mijn eerste maal met deze nieuw opgebouwde Ford Capri RS 3100 Cosworth in de regen en bovendien gaat de motor niet naar behoren. De oliepomp zorgt voor problemen en de olie wordt te heet. Ik ben van het gas gegaan en heb geopteerd voor de zege in platform 1. De wagen verschilt een beetje van deze waarmee Wim onderweg is en ook zijn wagen kende destijds dezelfde problemen. Die zijn intussen weggewerkt en dat gaan we met mijn exemplaar ook doen. Ik had wel een aanrijding in Zandvoort vorig weekend en misschien kan dit ook een reden zijn dat de motorolie te warm werd”.

Wim Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Voor Wim was de tweede race van de dag een copy van de eerste. De Corvette pakte de kop van de race en Wim moest de wet van de sterkste ondergaan.
Wim: “De Corvette heeft geweldig veel power en bij een rollende start of een herstart na een safety car kan ik hem niet volgen. In bepaalde sectoren ben ik sneller, maar hij kan iets later remmen en aanvallen heeft dus geen nut. Ik kan alleen in zijn kont blijven hangen en hem opjagen in de hoop dat hij een foutje maakt of een gaatje laat vallen. Maar Luc Branckaerts heeft niet alleen een snelle wagen; hij kan ook best aardig aan een stuur draaien. Ik heb geen risico’s genomen en ben opnieuw net na de Corvette tweede geworden en voor de vierde maal op rij winst gepakt in platform 2. Ik sta dan ook met vier zeges op rij mooi aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl - BMW 325i
Tim zijn BMW gaat als een raket sinds er een nieuwe motor in het vooronder zit. Een M3, voorzien van een kortere slag, waardoor de cilinderinhoud gereduceerd werd naar de reglementaire 2500cc. Maar ondanks twee zeges in Spa en de eerste zege in Zolder, blijft de wagen veel aandacht vragen en is zeer gevoelig. Zo waren er afgelopen weekend problemen met de uitlaat en had de BMW een onderstuurd karakter. Desondanks zette Tim een zeer snelle 1’42”668 op de tabellen tijdens de kwalificatie.

Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl - BMW 325i
Tijdens de eerste race ging het zeer goed in de regen tot Tim de rol met de twee leiders een beetje moest lossen en hij uiteindelijk nog de twee Porsches van Stox en Bruynoghe moest laten passeren. Hij moest zich nog reppen aan de meet om de Audi 80 Quattro van Bouillon voor te blijven die een rechtstreekse concurrent is binnen het kampioenschap in platform 4. De vijfde plaats algemeen was voldoende om zijn derde overwinning op rij binnen te halen in platform 4. Tijdens de tweede wedstrijd kwam Tim opnieuw snel uit de startblokken, maar moest reeds na één ronde de pits opzoeken met een los gekomen bodemplaat. Hij verloor drie ronden en ging terug de baan op. Hij wou zoveel mogelijk tijd goed maken om de %-regel te respecteren en presteerde het om zijn kwalificatietijd te evenaren. Hij werd uiteindelijk nog geklasseerd, maar verloor een pak punten tegenover de Audi Quattro van Bouillon die de nieuwe leider wordt in platform 4. Hopelijk kan hij dit minder resultaat aan de einde van het seizoen inbrengen als verplicht schrapresultaat.

Dieter Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth
Dieter vertrok tijdens de tweede wedstrijd op de vijfde startrij of de tiende plaats, maar de problemen waren nog niet opgelost. Hij reed opnieuw een voorzichtige wedstrijd en stelde voor de tweede maal op rij zijn overwinning veilig in platform 1. Zodoende realiseerde hij reeds vier zeges op rij en kan hij met een gerust gemoed zijn Capri laten evolueren inzake betrouwbaarheid.   


Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen zijn Mercedes is merkelijk sneller geworden, maar ook hier zijn er nog wat euvels die extra aandacht moeten krijgen. 
Samuel: “De wagen gaat als een speer, de baanligging en de remmen zijn uitstekend, maar de krachtbron gaat regelmatig sputteren. Hierdoor verlies ik tijd en plaatsen. De motor moet dringend worden nagekeken. Mogelijk zit het probleem in de injectoren”.


Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel reed enkele uitstekende chrono’s, maar die vertalen zich niet in een goede klassering door de nukkige krachtbron. In Spa had hij reeds een 0-resultaat wat hem uit de top 4 houdt in platform 3, terwijl hij aan de leiding had kunnen staan binnen de klasse 3D voor wagens tussen 2000cc en 2500cc.
“We zijn zeker niet ontevreden met de bereikte resultaten in Zolder, maar er is werk aan de winkel. Het voordeel is dat we weten waar de zwakke punten zitten bij de wagens,” besluit een enthousiaste Dieter Kuijl.

Volgend afspraak voor het St. Paul Raceteam is de Historic Grand Prix in Zandvoort op 21, 22 & 23 juni. 

Foto's: Bravo Racing / David Noels



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op woensdag 22 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons