St. Paul Raceteam wil CO₂-neutraal racen in de toekomst
De verbrandingsmotor lijkt in Europa op termijn einde verhaal, maar ondermeer Porsche denkt daar anders over en via een samenwerking met het Chileense bedrijf HIF Global wordt druk gewerkt aan een alternatieve brandstof die de verbrandingsmotor in leven kan houden. Het is een ingewikkeld procedé, maar het komt erop neer dat er ondermeer CO₂ nodig is tijdens de productie van de E-Fuel. Die CO₂ wordt nadien weer uitgestoten door de wagens. Hierdoor kunnen we spreken van CO₂-neutraal rijden of racen. De E-fuel die in de Chileense projectfabriek wordt geproduceerd is momenteel gedeeltelijk bedoeld om de Mobil1 Porsche Supercup te bevoorraden. Het staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar de resultaten mogen gezien zijn. Het is dan ook de bedoeling om de productie uit te breiden via fabrieken op andere continenten.
“Toch blijft er altijd nog uitstoot over die we niet kunnen voorkomen,” aldus nog St Paul. “Per evenement stoten we gemiddeld 1.819 kg CO₂ uit door de verplaatsingen van onze wagens van het team. Als onderdeel van deze duurzaamheidstransitie zijn we sinds 1 januari 2024 een samenwerking gestart met Ecommit om onze CO₂-uitstoot te compenseren. Ecommit helpt ons om samen circa 10.916 kg CO₂-uitstoot te compenseren door zoveel mogelijk CO₂-uitstoot weer uit de atmosfeer te halen door middel van machines, natuurprojecten of andere methodieken.”
Foto's: Bravo Racing
Tweet