van der Horst

Standaard chassis en batterij bij omschakeling WK Rallycross naar elektrische filosofie

Start finale World RX
Start finale World RX
Vanaf het seizoen 2020 zal het wereldkampioenschap rallycross de huidige generatie wagens achter zich laten om vervolgens vol in te zetten op elektrisch aangedreven bolides. Voor de reglementen is de FIA leentjebuur gaan spelen bij de Formule E, het kampioenschap met elektrische eenzitters. Net als in de Formule E, krijgt de elektrische WRX een standaard chassis en dito batterij. Het is aan de constructeurs om vervolgens een aandrijflijn, met een 250kW motor op elke as en bodywerk te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat we teams met twee wagens gaan zien starten waarbij er wereldtitels worden uitgereikt voor de rijders en constructeurs met een trophy voor beste privé-rijder.
Voor het aanleveren van de batterijen werkt de serie samen met F1-bedrijf Williams, terwijl het Franse ORECA de tender won voor het aanleveren van de carbon monocoques alsook de stuur- en remsystemen. De troepen van Hugues de Chaunac zetten daarmee een stap in het onbekende, nadat ze onder meer faam verwierven op circuit (o.m. 24H Le Mans waar het merk tegenwoordig met de ORECA een belangrijk deel van de markt in handen heeft en daarnaast ook het chassis bouwt voor Rebellion én natuurlijk achter de schermen aanwezig is bij Toyota Motorsport GmbH) en recentelijk ook in rally met de ontwikkeling van een R4-kit. Tegen half juli moeten de verschillende constructeurs die willen deelnemen aan het elektrische WRX zich kenbaar gemaakt hebben, waarna ze kunnen starten met de ontwikkeling van de bolides dit najaar. Privé-teams mogen bovendien hun eigen "bodywerk" ontwerpen op basis van een standaardmodel dat de FIA beschikbaar stelt.

Foto: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Rallycross Championship op donderdag 14 juni 2018.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons