van der Horst

Stéphane Henrard naar de Africa Eco Race

Stéphane Henrard - VW DumBee TDI
Stéphane Henrard - VW DumBee TDI
Op 31 december staat Stéphane Henrard in het Marokkaanse Nador aan de start van de eerste etappe van de Africa Eco Race 2014. Doel van de Brusselaar: de kwaliteiten tonen van zijn, met een VW TDI-krachtbron uitgeruste, DunBee. Daarna begint de constructie van de eerste klantenexemplaren.
Hoewel de officiële start al wordt gegeven op zondag 29 december in Saint-Cyprien, Frankrijk, zal het de deelnemers aan de Africa Eco Race pas echt menens worden op 31 december tijdens de openingsetappe van Nador naar Boudnib, in Marokko.  Middenin de karavaan start Stéphane Henrard met eerder beperkte ambities met zijn DunBee met VW TDI-motor.  “Ik start niet met de bedoeling Jean-Louis Schlesser te verslaan”, glimlacht de piloot van de Belgian VW Club.  “Ik start zonder enige druk en met als hoofddoel de verbeteringen die werden aangebracht aan mijn “kind” te valideren.  Het gaat nog steeds om een prototype maar daar komt na deze Africa Eco Race verandering in, want dan beginnen we de eerste klantenversies van de DunBee te bouwen.”
 
Meer dan ooit wil de Brusselaar zijn project, dat hij zelf graag voorstelt als “VW Fun Cup van het zand”, promoten.  “Op termijn wil ik mijn klanten een wagen verhuren of verkopen waarmee ze kunnen deelnemen aan de Baja’s van het Europees kampioenschap”, gaat Stéphane verder.  “Ik ben er rotsvast van overtuigd dat heel wat piloten en gentlemen-drivers heel wat plezier zouden maken tijdens twee dagen ploeteren in de aarde of in het zand.  En het idee lijkt aan te slaan want reeds vier wagens werden verkocht.  Na de conclusies te hebben getrokken van deze laatste oefengalop, beginnen we bij onze terugkeer te bouwen.”
 
Alvorens hieraan te beginnen wil Stéphane zelf de aanpassingen aan zijn DunBee met een VW TDI aan een grondige test onderwerpen.  “Mijn ervaring met buggy’s en mijn eerste wedstrijden met de DunBee hebben ertoe geleid dat we het een en ander hebben aangepast.  Dat is het geval voor de roulementen van het wiel, de remmen, de stuurbekrachtiging, de verdeling van de massa, de ophanging en zelfs het koetswerk, kwestie van het geheel wat aërodynamischer te maken.  Ik wil zien of we in de goede richting zijn geëvolueerd.”
 
De laatste jaren is de rol van de Brusselaar veranderd.  Iets wat hij ook niet verbergt!  “Ik voel me vandaag meer constructeur dan piloot”, geeft hij toe.  “Ik ben volop bezig met het ontwikkelen van mijn concept en wil dan ook niet alles op het spel zetten omwille van een sportieve erkenning.  Mijn passie is het bouwen van wagens en dat is ook hetgene waarin ik nu alle energie steek.  Ik wil nu in de eerste plaats gelukkige klanten zien.”
 
Bewijs dat het resultaat van ondergeschikt belang is, blijkt ook uit het feit dat hij naar Afrika trekt met een ploegmaat die zijn debuut zal maken.  “Bruno Barbier en ikzelf zijn vrienden sinds onze kindertijd”, legt hij uit.  “Hij heeft nog nooit genavigeerd maar we willen ons vooral amuseren en proberen dit mooie avontuur tot een goed einde te brengen.”
 
In navolging van de beroemde Afrikaanse rallyraids, tekende René Metge een 5580 kilometer lang traject uit, waarbij 2997 kilometers tegen de chrono zullen worden afgewerkt.  De deelnemers worden op zaterdag 11 januari verwacht in Dakar, aan de boorden van het ‘Lac Rose’.

Belgian VW Club



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Africa Eco Race op dinsdag 24 december 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons