van der Horst

Stéphane Ratel kondigt nieuw sprint kampioenschap aan

Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
Naar jaarlijkse traditie hield Stéphane Ratel - hoofd van het gelijknamige SRO - vanmiddag een persconferentie in het kader van de Total 24 Hours of Spa. Dat SRO zowel het WK GT1 als het EK GT3 niet meer zal organiseren in 2013 was al bekend, Ratel heeft echter zijn volgende masterplan al klaar. Aan de basis daarvan ligt het huidige uitermate succesvolle Blancpain Endurance Series, dat zal worden aangevuld met een sprint kampioenschap voor GT3 bolides met exact hetzelfde wedstrijd formaat als dat van het actuele WK GT1.
Voor wat dit seizoen betreft wordt zowel het WK GT1 als het EK GT3 gewoon verder afgewerkt en zijn er 2 vervangende manches geregeld. Zo zal er voor de tweede maal dit jaar de Slovakiaring worden aangedaan op 18 en 19 augustus en zal er samen met de BES worden gereden op de Nürburgring tijdens het weekend van 22 en 23 september. Zoals reeds aangekondigd zullen de resterende Europese GT1 races samen met het EK GT3 worden afgewerkt zodat men een veld krijgt van 26 à 28 wagens.
 
De Blancpain Endurance Series blijven in 2013 zo goed als ongewijzigd, met een quasi identieke kalender die normaal maar 5 weekends zal tellen (hoewel 6 niet wordt uitgesloten). Verder overweegt men ook om een race over 1000 kilometer te verrijden, op welk circuit dat zal zijn valt nog af te wachten. Ook voor wat de wagens betreft blijft alles hetzelfde, dus geen grote evoluties maar een stabiele Balance of Performance (BoP).

Paul Hembery
Paul Hembery
Nadat Pirelli dit seizoen de exclusieve bandenleverancier was in het WK GT1 en WK GT3 zal SRO ook in 2013 blijven samenwerken met de Italiaanse bandenfabrikant. Van alle bandenconstructeurs was het voorstel van Pirelli het voordeligste, daarenboven wil men ook het kampioenschap steunen en helpen bij de promotie ervan. Paul Hembery, hoofd van Pirelli motorsport: “We willen Stéphane bijstaan bij de promotie van zijn kampioenschappen en we denken dat hij nu een goed pakket heeft klaarliggen voor het GT gebeuren.”

Theoretisch voorbeeld
Theoretisch voorbeeld
Stéphane Ratel's plannen voor 2013 zijn naar eigen zeggen geïnspireerd door zijn ervaring met het bijstaan van teams als kampioenschapspromotor. Het uitgangspunt is het succes van de BES, daarop zal worden verder gebouwd waarbij het nieuwe kampioenschap zou moeten aansluiten op de bestaande budgetten van teams en piloten. De vaste kosten van een team (zoals de wagen, het personeel, etc…) zouden in principe moeten kunnen worden afgeschreven over zowel de BES en het nieuwe sprint kampioenschap. Cruciaal daarbij is volgens hem dat het aantal weekends afneemt en dat er steeds minstens twee weken tussen de events zijn.
 
Concreet zullen er dus twee internationale kampioenschappen komen, zijnde BES en het te benoemen sprint kampioenschap. Het sprint kampioenschap zal precies hetzelfde format aanhouden als het huidige WK GT1, zijnde twee wedstrijden van 1 uur. Er zullen twee klassen zijn, één voor Pro’s en een zogenaamde Silver Cup (een pro gekoppeld aan jong talent of goede amateur). Ratel stelt voor dat de deelnemende teams partners worden van het kampioenschap, wat inhoudt dat inkomsten zullen worden verdeeld tussen deze teams. Idealiter zouden er 9 teams deelnemen met elk 2 wagens ofwel 7 teams met 3 wagens. Teams hebben tot eind september om aan te geven of ze een bepaald merk willen vertegenwoordigen in het kampioenschap. Indien dit niet lukt verlaat men het concept en mag eenieder die dat wenst deelnemen met eender welke wagen.

Daar stopt het echter niet voor Ratel. De 5 races voor het BES en de 7 voor het sprint kampioenschap zouden samen ook een gecombineerde “GT World Series Titel” opleveren, met een titel voor de teams en een cup voor constructeurs, maar geen voor de rijders. Enkel de vier beste wagens in elke race scoren voor een constructeur. Het technische reglement en de Balance of Performance zullen identiek zijn voor beide kampioenschappen.

Kalender SRO Sprint Series 2013

17 februari - Abu Dhabi
31 maart – (Nogaro)/Oulton
28 april – Zolder
12 mei – Navarra
14 juli – Zandvoort
18 augustus – Slovakiaring
8 september – Moskou
6 oktober – (Algarve)
1 december – New Delhi

N.B. Kalender zal worden afgeslankt tot 6 races.

In onze autosport kalender kan u steeds de meest recente versie van de GT Sprint Series kalender voor 2013 aantreffen.

Blancpain Endurance Series 2013

14 april – Monza
2 juni – Silverstone
30 juni – Paul Ricard
28 juli – Spa
22 september – Nürburgring

In onze autosport kalender kan u steeds de meest recente versie van de Blancpain Endurance Series kalender voor 2013 aantreffen.

Foto's: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op vrijdag 27 juli 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons