van der Horst

Sterk deelnemersveld van 42 wagens voor ELMS

Start ELMS Red Bull Ring
Start ELMS Red Bull Ring
Het zat er aan te komen, de European Le Mans Series zijn helemaal terug van weggeweest met een deelnemersveld dat in 2014 maar liefst 42 wagens sterk is. Amper twee jaar geleden leek het einde nog nabij voor het kampioenschap met een graatmager startveld, Le Mans Endurance Management (LMEM) en Gerard Neveu namen het roer over en met succes zo blijkt na anderhalf jaar heropbouwen. Opvallend is de dominante aanwezigheid van de GT-wagens, met 13 GTE’s maar vooral 16 GTC’s (lees GT3). Geen LMPC meer dit jaar, maar wel een gezond ogende LMP2-klasse die de nodige diversiteit herbergt met 13 prototypes aan de start.
--- ELMS DEELNEMERSLIJST 2014 ---

Signatech Alpine A450 Nissan
Signatech Alpine A450 Nissan
De topklasse ziet heel wat deelnemers terugkeren, maar ook enkele nieuwe namen. Regerend kampioen Signatech Alpine verschijnt met een extra Alpine A450 – Nissan (de facto een Oreca 03 chassis) aan de start. Alpine trekt in tegenstelling tot eerder berichten dus niet naar het FIA WEC. Boutsen Ginion tekent zoals verwacht weer present, terwijl ook Race Performance en Murphy Prototypes wederom een beroep doen op de Oreca 03. Sébastien Loeb Racing keert na een jaar afwezigheid terug.

Morand Racing - Morgan Judd
Morand Racing - Morgan Judd
Opvallende nieuwkomer is Larbre Competition dat de buik vol heeft van de perikelen rond de Balance of Performance in GTE en voortaan een Morgan-Judd zal inzetten in de ELMS. Pegasus Racing en Morand Racing kondigden hun deelname met een Morgan reeds aan, net als Thiriet by TDS Racing dat in het begin van het seizoen nog een beroep doet op de Morgan, maar later zal overschakelen op een Ligier JS P2, ook een prototype uit de OnRoak stal. Tot slot prijkt er ook een trio Zytek's op de deelnemerslijst, een exemplaar wordt ingezet door Jota Sport, Greaves Motorsport neemt er twee voor zijn rekening, waarvan er een onder de naam Caterham Racing, ook deze equipe laat het WK uithouding links liggen.
 
IMSA Performance Matmut - Porsche 911 GT3 RSR
IMSA Performance Matmut - Porsche 911 GT3 RSR
GTE valt kort samen te vatten als Ferrari (8) versus Porsche (4). AF Corse brengt twee 458 Italia’s aan de start onder eigen naam en ondersteunt ook het AT Racing exemplaar. SOFREV-ASP zet een Ferrari in voor onder meer Fabien Barthez, terwijl ook JMW Motorsport en SMP Racing een beroep doen op de populaire Italiaanse GTE. Kessel Racing neemt tot slot twee Ferrari’s voor zijn rekening. In het Porsche kamp ontbreekt het Belgische ProSpeed dat vertrokken is naar het FIA WEC. Het merk uit Stuttgart wordt vertegenwoordigd door IMSA Performance Matmut (2), Crubile Sport (1) en opvallend Gulf Racing UK (1). Laatstgenoemd team zorgt overigens voor nog wat extra variatie door een enkele Aston Martin Vantage GTE in te zetten.
 
SMP Racing - Ferrari F458 Italia GT3
SMP Racing - Ferrari F458 Italia GT3
Het succes van GT3 valt nu ook voor de ACO niet meer te ontkennen, met maar liefst 16 wagens aan de start in de GTC-klasse. Desondanks mogen deze wagens nog steeds niet deelnemen aan de 24 uren van Le Mans. De Belg Adrien De Leener zal het volledige seizoen afwerken op een AF Corse Ferrari, hij verdiende tot dusver zijn strepen in de Maserati Trofeo. Opvallend is de aanwezigheid van heel wat Blancpain teams, waarvan er enkele overigens een dubbel programma zullen afwerken. Belangrijke nieuwe namen zijn onder meer ART Grand Prix (McLaren), SLR (Audi) en Team Ukraine. Ook in deze klasse is Ferrari alom tegenwoordig met maar liefst 11 wagens op 16 deelnemers. Vier wagens staan ingeschreven onder de Russische vlag.

Het ELMS seizoen 2014 start op 19 april in het Verenigde Koninkrijk in het kader van de 6 Hours of Silverstone.


Foto's: ELMS/DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in European Le Mans Series op donderdag 13 februari 2014.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons