van der Horst

Stoffel Vandoorne: "Het sleutelmoment was de full course yellow"

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Terwijl heel wat Formule E-rijders in Rome van een topdag gisteren naar een rotdag vandaag gingen, maakte Stoffel Vandoorne de omgekeerde beweging. Zaterdag was de Rumbekenaar in goede doen, totdat de Mercedes-piloot tot tweemaal toe een kans op een goede eindnotering en op de winst zag wegglippen. Zondag pakte Vandoorne een sportieve revanche en liet dan ook in de persconferentie na de race verstaan dat de strategie echt goed zat en toonde ook zijn dankbaarheid aan zijn mecaniciens met de heropbouw van een perfecte wagen.
Stoffel Vandoorne na het incident met André Lotterer
Stoffel Vandoorne na het incident met André Lotterer
"Een verlossing na gisteren. Het was een emotionele dag voor ons nadat we eerst de pole bemachtigden om er dan uit getikt te worden door André Lotterer in de eerste echte ronde en vervolgens nog het uitwijkmanoeuvre op Lucas di Grassi waardoor ik crashte. Dat was niet de manier hoe wij onze dag wilden beëindigen. Toch was de wagen perfect tijdens de kwalificatie en de race en ook vandaag kon ik een goede kwalificatieronde neerzetten ondanks de lastige condities. Ik wist dat er een kans was om te winnen vandaag. Ik wil het team bedanken voor de goede strategie en vooral ook mijn mecaniciens. Ze hadden een serieuze waslijst na gisteren, maar ze gaven mij opnieuw een perfecte wagen."

Stoffel Vandoorne - Mercedes EQ Formula E Team
Stoffel Vandoorne - Mercedes EQ Formula E Team
"Het echte gevecht voor mij was in het begin van de race. Het tracé was nog steeds aan de natte kant en ik wou zo snel mogelijk voorbij Norman Nato geraken om dan mijn aanvalsmodus op tijd te wapenen zodat ik Pascal Wehrlein kon passeren. Het sleutelmoment was de "full course yellow" gezien Wehrlein zijn aanvalsmodus verloor. Van daar uit was het een kwestie om mijn hoofd koel te houden, met de focus om zo efficiënt mogelijk te rijden en mijn overige twee aanvalsmodussen weg te werken. Toch kwam Alexander Sims vrij dichtbij net voor de safety car en hij leek toch wel een beetje sterker dan ons. Toen de safety car op de piste kwam - al weet ik niet of deze echt nodig was - werd het uitkijken bij de herstart met koude banden en koude remmen, maar met de fanboost bleek dit genoeg om door te stoten naar de overwinning."

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zondag 11 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rome 2.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons