van der Horst

Stoffel Vandoorne op weg naar de GP2 (update)

Stoffel Vandoorne - Fortec Motorsports
Stoffel Vandoorne - Fortec Motorsports
Het heeft er alle schijn van dat McLaren van plan is om zijn 'Young Driver', Stoffel Vandoorne volgend jaar onder te brengen in de GP2. Eerder dan een tweede seizoen in de Formule Renault 3.5 ziet de Britse constructeur Stoffel Vandoorne liever uitkomen in het voorprogramma van de Grote Prijzen Formule 1. Onze reporter in Abu Dhabi bevestigde dat hij op woensdag al zeker zal rijden voor het Franse Dams en naar alle waarschijnlijkheid op dinsdag de GP2-bolide van Art GP aan de tand zal voelen. Onze nationale F1 hoop arriveert deze avond nog in hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten.

Sam Michael (sportief directeur McLaren) - Stoffel Vandoorne
Sam Michael (sportief directeur McLaren) - Stoffel Vandoorne
Indien Stoffel Vandoorne volgend seizoen het GP2-kampioenschap afwerkt dan is hij aanwezig op de meeste GP-weekends en kan McLaren desnoods op hem beroep doen als testrijder op vrijdag en mogelijks zelfs als reserverijder. De Rumbekenaar eindigde dit jaar tweede in het Formule Renault 3.5 kampioenschap na die andere 'McLaren Young Driver', Kevin Magnussen. Aangezien de Deen al een jaartje langer in de 'wachtkamer' zit doet McLaren er momenteel alles aan om Magnussen een kans te geven in de Formule 1, voor zijn runner-up opteert men dus voor een seizoen in de klasse net onder de Formule 1.

ffdedc8e54430160091fe7a067295f2672aa00c7.jpg
Tot dusver was er te horen dat McLaren geen heil zag in GP2, maar daar lijkt men nu dus op terug te komen. Naast het feit dat GP2 in het voorprogramma rijdt van de F1 is een ander groot voordeel dat er op hetzelfde Pirelli rubber gereden wordt. En net dat is vandaag de dag een van de voornaamste struikelblokken voor F1-rookies, aangezien testmogelijkheden quasi onbe- staande zijn. Deze bandenfactor zorgt er aan de andere kant natuurlijk ook weer voor dat het voor nieuwkomers zeer moeilijk is geworden om in hun debuutjaar het GP2-kampioenschap te kunnen winnen.

In het verleden durfde McLaren al eens zwaar inzetten op een 'feeder serie'. Denken we bijvoorbeeld aan West Competition dat in 1999 te allen prijze de titel moest binnenhalen met Nick Heidfeld, iets wat uiteindelijk ook gelukt is. Zo werd David Brown, voormalig ingenieur van kampioenen als Alain Prost en Nigel Mansell bij Williams, als ingenieur aan Heidfeld toegewezen en werd het West Competition team destijds gerund door een zekere Martin Whitmarsh.


Foto: Racing International Photography




Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op zondag 3 november 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons