van der Horst

Stoffel Vandoorne's startnummer 47 is slechts tijdelijk

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne kreeg voor zijn debuut in de Formule 1 dit weekend het startnummer 47 toebedeeld. Sinds 2014 hanteert de koningsklasse van de eenzitterij zoals geweten vaste startnummers bij rijders, net als bijvoorbeeld de Moto GP. Het is dus in principe de bedoeling dat elke rijder een nummer kiest en daar de rest van zijn carrière aan vasthoudt. Er was in het verleden evenwel een uitzondering, met name Will Stevens en de kans is zeer groot dat Stoffel Vandoorne eveneens niet aan het nummer 47 zal vasthouden.
  • LTF
Jules Bianchi - Marussia
Jules Bianchi - Marussia
Elk startnummer dat twee seizoenen niet gebruikt is, wordt in principe terug vrijgegeven, gezien na twee jaar van inactiviteit de FIA een carrière van een rijder als gestopt beschouwt. Een uitzonding op die regel is het startnummer 17 van wijlen Jules Bianchi, dat in principe niet meer gebruikt wordt. Een andere uitzondering zijn de tijdelijke startnummers. Een team mag elk seizoen maximaal vier rijders inzetten en indien een piloot plots één van de vaste rijders moet vervangen, staat de FIA toe dat deze vervangende rijder een tijdelijk startnummer kiest.

Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
Dit was bijvoorbeeld het geval bij André Lotterer in Spa in 2014 bij Caterham en bij Will Stevens, eveneens in 2014 bij Caterham tijdens de Grote Prijs van Abu Dhabi. Lotterer gebruikte het startnummer 45, terwijl Stevens opteerde voor 46. Toen Will Stevens (het seizoen) nadien permanent aan de bak ging bij Manor, opteerde hij voor het nummer 28. Stoffel Vandoorne zal waarschijnlijk hetzelfde lot toebedeeld worden; "De nummers 46 en 47 zijn voorbehouden voor rijders die invallen", verklaarde Vandoorne vandaag aan Autosport.be. "Mocht ik in de toekomst een vaste rijder worden, dan mag ik een ander nummer kiezen, al weet ik nog niet voor welk startnummer ik dan zou opteren", lacht onze landgenoot.

Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons