van der Horst

Supercar Challenge Assen: Opnieuw knappe prestaties van de Belgen

Van Glabeke-Jonckheere - Ferrari 458 GT3
Van Glabeke-Jonckheere - Ferrari 458 GT3
Volvo heeft ook de tweede manche van de Supercar Challenge Powered by Pirelli gewonnen. Na een Stop & Go voor Kelvin Snoeks, de winnaar van gisteren, gingen de bloemen naar Henry Zumbrink. Hij nam de maat van zijn teamgenoot en van de Ferrari 458 van het duo Lanting-Herber. Ferrari was wel aan het feest in de GT-klasse, waar de Belgen Patrick Van Glabeke en Frédérique Jonckheere de race domineerden.
Verheyen-Verhelst - Radical RXC
Verheyen-Verhelst - Radical RXC
De Belgen kregen dus toch loon naar werken na de pech die ze gisteren te verduren kregen. “Omdat de wedstrijd was ingekort, hebben we beslist dat ik de start zou nemen om zo onze zegekansen te vergroten”, glunderde Frédérique Jonckheere, die over enkele weken in het huwelijksbootje stapt. “Ik wil toch even onze ingenieur Massimo Bottiglieri in de bloemetjes zetten, want het is mede dankzij onze verfijnde strategie dat we hier de overwinning mogen vieren.” De Oost-Vlaming blijft vanzelfsprekend aan de leiding van het kampioenschap, samen met zijn teamgenoot Patrick Van Glabeke in de Ferrari 458 GT3 van Curbstone Racing. De andere Belgen in GT, Guy Verheyen en Hans Verhelst (Radical), konden hun podiumplaats van gisteren niet herhalen na een ongeval.

Vanbellingen-Sluys - BMW M4 Silhouette
Vanbellingen-Sluys - BMW M4 Silhouette
Bijna was er ook een Belgisch feestje in GTB, maar Steve Vanbellingen en Ward Sluys kwamen opnieuw enkele tellen te kort voor een eerste zege met de nieuwe BMW M4 Silhouette. “Opnieuw kregen we in de slotronden last van een overstuur, maar een tweede plaats is ook geweldig”, is Oost-Vlaming Ward Sluys tevreden met zijn prestatie. “Er is nog meer goed nieuws: de winnaar in onze klasse is een gastrijder en dus nemen we de punten van de eerste plaats mee naar huis.” Angelique Detavernier en Miguel Vandereyt kenden in hun Porsche 997 GT3 Cup geen vlekkeloze wedstrijd, maar tikten toch verdienstelijk als vijfde aan in de GTB-categorie.

Werner Van Herck - Mazda 3
Werner Van Herck - Mazda 3
Waar de Belgische vertegenwoordigers erg opgetogen waren na de wedstrijd voor de GT-wagens, heerste er vooral ontgoocheling na de race voor Supersport en Sport 2. Werner Van Herck blijft duidelijk niet gespaard van technische problemen en moest de Mazda 3 opnieuw naast het circuit parkeren. “Wat moet ik zeggen? Het probleem lag bij de riem van de alternator en bij de uitlaat. Er was geen andere mogelijkheid dan de race te staken, ook al behoorde een overwinning opnieuw tot de mogelijkheden. Het is leuk om te weten dat we competitief zijn, maar het blijft jammer dat we hier weer het
Luc De Cock - Lotus
Luc De Cock - Lotus
einde van de race niet zien”, reageerde de Kempenaar, die zich duidelijk bij zijn lot had neergelegd. Luc De Cock stuurde zijn Lotus 2/11 wel voorbij de zwart-witgeblokte vlag, maar meer dan een zevende plaats in de Supersport-klasse zat er niet in. “Mijn gezond verstand zei me om geen risico’s te nemen na de problemen van gisteren. Er komen nog wedstrijden waarin we kunnen schitteren”, gaf De Cock mee na de wedstrijd. De tiende plaats was er verder voor Jonas De Kimpe, die opnieuw de andere SEAT-rijders kon aftroeven.

Chris Voet en Bart Van den Broeck reden tijdens het treffen op zondag naar de zevende plek in de Sport 2-divisie, onder meer na een klein foutje van Van den Broeck. De Clio-rijder hield de wagen wel nog knap uit de zandbak en kon de wedstrijd toch beëindigen.

Carlo Kuijer behaalde tot slot de overwinning in de GTB-klasse aan het stuur van zijn Praga R1, terwijl Dennis de Groot en Priscilla Speelman (BMW E46 M3 GTR) vandaag primus waren in Supersport. BMW won ook in Sport 2, na een nipte zege voor de tandem Harold Wisselink-Jeremy Adams

Supercar Challenge Press




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 3 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gamma Racing Day.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons