van der Horst

Slovakiaring: Nabeschouwing Team RaceArt

Voor de tweede ronde van het kampioenschap streek het Race Art team neer op de Slovakia Ring, zo’n veertig kilometer van Bratislava in Slowakije. Voor de eerste maal in de historie van de Supercar Challenge werd er een raceweekend verreden op de thuisbasis van Praga dat eveneens deelneemt aan de raceserie. Op 18 en 19 mei bond de Corvette C5 coureur de strijd weer aan met de overige snelle deelnemers aan de Super GT divisie.
Vrijdag begonnen de dames en heren coureurs uit de Supercar Challenge met de nodige vrije trainingen. Een eerste kennismaking met de Slovakia Ring leverde wat glijpartijen en een nat pak op, maar verder ging het voor vrijwel iedereen goed. De baan werd licht besprenkeld met regen op het moment dat de Super GT’s voor de vrije training in de middag de baan opgingen, wat het nog lastiger maakte dan een reguliere nieuwe baan leren kennen. De rest van het weekend zou de zon echter de hoofdrol opeisen. Roger Grouwels concludeerde aan het einde van de trainingen: “Dit is een technische en hele uitdagende baan. Erg leuk!” De monteurs van RaceArt prepareerde de Corvette in uitstekende staat en hebben goed werk geleverd!

Kwalificatie, zaterdag 18 mei

Tijdens de kwalificatie wist de rappe Amerikaanse bolide naar de zesde positie te rijden. De tijd die Roger Grouwels nodig had om de 5.922 meter lange en  technische baan af te leggen was 2:05.068. Niet echt tevreden omwille van andere, langzamere deelnemers. Na de kwalificatie werd hij echter ook nog eens teruggezet tot achteraan. Hierover vertelde Roger: “Tijdens een gele vlag situatie belandde ik in het grind en dat was de reden om mij terug te zetten.”

Race 1, zaterdag 18 mei

De start van de race ging voortvarend, zonder fouten. Wel raakte de Corvette coureur opgesloten achter andere deelnemers, waardoor hij niet de opmars kon maken die hij graag wilde. Besloten werd om de banden te sparen om zodoende aan het einde nog voldoende grip te hebben om de krachtige bolide beter op de baan te houden dan de concurrentie.
Naarmate de race vorderde wist Grouwels de nodige plekken te winnen en zich achter de kop van het veld te nestelen op de vierde positie. Helaas kon hij die plek niet tot aan de finish vast houden. Hij kreeg een drive-trough vanwege een onreglementair korte pitstop. Op 0,5 seconde na timede ze de stop goed. Helaas leverde het voor Grouwels een flink tijdverlies op vanwege een extra bezoek aan de pitstraat. Desondanks wist hij nog flink wat terrein goed te maken in het verloop van de race en kon hij zich nog opwerken naar een positie net buiten het podium. Terugkijkend vertelde de goedlachse Corvette rijder: “Ik startte prima, maar liep vast op Jim Gedie in de McLaren. Die hield iedereen op, waardoor ik in een treintje reed met Zumbrink en Hoevenaars. Pas na de pitstop kon ik de McLaren voorbij en kon ik flink pushen. Helaas was de tijd te kort, want ik was sneller dan Lanting in de Ferrari.” De F458 lag op de derde positie, die Roger graag had willen overnemen.

Uitslag race 1, zaterdag 18 mei

1 Jan Versluis, 2 Jim & Glynn Gedie, 3 Bob Herber / Martin Lanting, 4 Roger Grouwels, 5 Peter Hoevenaars, 6 Jan Storm, 7 Graig Wilkens / Aaron Scott, 8 Lev Fridman

Race 2, zondag 19 mei

De tweede race op de uitermate zonnige en lekker warme Slovakia Ring werd geen onverdeeld succes voor de rappe Corvette C5 waarvan Roger het stuur vakkundig hanteert. Evenals in de eerste race had Roger het aan de stok met de Schotse equipe met de McLaren MP4-12C. De Britse supersportbolide heeft een voordeel ten opzichte van de Corvette, namelijk dat hij later kan remmen en zo de Corvette achter zich houden ook al is die sneller. Doordat Grouwels achter de McLaren vast zat kon de kopgroep voor de McLaren wegsprinten en had Grouwels het nakijken. Helaas kon hij met zijn fraai bulderende Amerikaanse machine geen plek vinden om de Britse wagen in Schotse handen te verschalken.
De pitstops zouden een kans moeten kunnen bieden om alsnog een plekje voor de McLaren te verwerven, wat ook lukte dankzij een perfect uitgevoerde en getimede pitstop. Grouwels stuurde vóór de McLaren de baan weer op en leek zo in ieder geval zijn eigen tempo te kunnen gaan rijden wat in principe moet aansluiten bij de absolute kop van het veld. In de eerste race klokte hij tijden die sneller waren dan die van de Ferrari die derde werd. Helaas kon hij echter de McLaren nog steeds niet echt van zich afschudden. De auto waarmee hij in de eerste stint in de clinch had gelegen haalde hem weer in. Ditmaal met zoon Geddie achter het stuur die per ronde tot wel 5 sec sneller is dan zijn pa. Zo voorkwamen ze op zondag wederom een betere klassering. Een teleurstelling voor Grouwels die van zins was om in de tweede race agressiever te rijden dan in de eerste.

Terugblikkend zei Roger: “De kopgroep ging er vandoor en ik had geen enkele mogelijkheid om er naar toe te rijden. Ik kon de McLaren niet uitremmen omdat hij telkens zijn positie verdedigde, waardoor ik erachter vast zat net als in de eerste race. Ik heb een beetje een kater van het weekend, maar kijk nu wel al uit naar het volgende evenement op Spa-Francorchamps. Op het Belgische circuit heb ik denk ik meer kans omdat het beter bij de auto past.” Het lange circuit van Spa-Francorchamps is razendsnel en biedt meer inhaalkansen dan de Slovakia ring.

Uitslag race 2, zondag 19 mei

1 Jan Versluis, 2 Martin Lanting / Bob Herber, 3 Jim & Glynn Gedie, 4 Henry Zumbrink, 5 Roger Grouwels, 6 Pierre-Etienne Bordet, 7 Graig Wilkens / Aaron Scott, 8 Rudy Lemmens / Michael Wretschko

Tussenstand Super GT divisie na vier races:

1.Jim & Glynn Geddie 65 punten, 2. Jan Versluis 63 punten, 3. Roger Grouwels 56 punten, 4. Martin Lanting / Bob Herber 56 punten, 5. Henry Zumbrink 52 punten, 6. Jan Storm 30 punten

Team RaceArt press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 21 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons