van der Horst

Supercar Madness Finale Races: The Winner Takes It All

Tomas en Eddy De Backer
Tomas en Eddy De Backer
Veel valt er niet meer te berekenen tijdens de zevende en laatste meeting van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup, die dit weekend wordt betwist in het kader van de Supercar Madness Finale Races op TT Circuit Assen, ook bekend als The Cathedral of Speed! Tomas De Backer heeft in de titelstrijd genoeg aan twee keer starten, zelfs al zou rivaal Philippe Huart twee keer als winnaar over de eindmeet gaan (en tekenen voor drie snelste ronden). Dan nog kan de veteraan van de Ford-merkencup de rijder van de #97 Ford Peerlings Wiseco niet meer bijbenen. Een geheel andere missie wacht De Backer in de genaamde Dutch Belgian Super Star. In die match België-Nederland loopt hij weliswaar met dertien punten uit op Nederlander Sen Roodenburg, maar de manier waarop deze Roodenburg en niet op zijn minst Pool Alan Czyz en Senna van Soelen met De Backer in Spa duelleerden, toont ons dat niemand op de piste in Drenthe een vingerbreed zal toegeven!
Kobe Pauwels - Ford Peerlings
Kobe Pauwels - Ford Peerlings
De nipte, maar oververdiende overwinning (en de volle Belgische punten) van De Backer in Race 2 is alvast het bewijs dat hij de Belgische titel niet op een dienblaadje kreeg aangeboden. Ja, de keuze van Kobe Pauwels en Nathan Vanspringel om niét voluit te gaan in de Ford Fiesta Sprint Cup en voorrang te geven aan hun andere programma’s, het vroegtijdig afhaken van terug-van-weggeweest Giovanni Van Lil en de herhaalde pech van Ford Peerlings-maatje Philippe Huart, hebben zijn titeljacht enigszins vergemakkelijkt. Niettemin moest hij, op de piste, blijven afrekenen met de Nederlandse oppositie van, aub, Roodenburg, Czyz, van Soelen, van de Craats, Barewijk of Olejniczak! Dat hij de verenigde tegenstanders vier keer versloeg voor de algemene overwinning en ook zeven keer in de Top 3 van de Dutch Belgian Super Star plaatsnam, wijst erop dat De Backer in de twaalf verreden races steeds over een goed geoliede machine kon beschikken en dat is de verdienste van de perfecte samenwerking/coaching met vader/technicus Eddy De Backer. 
 
Tussen vader en zoon De Backer heerst dan ook een waarachtige symbiose. Tijdens een race-weekend wijkt Eddy nooit van de zijde van zoon Tomas en als deze laatste achter het stuur zit van de #97 Ford Peerlings Wiseco, bevindt Eddy zich vanuit de pitbox permanent op dezelfde… golflengte! 
 
Tomas De Backer
Tomas De Backer
“Wij zijn zodanig op elkaar ingespeeld dat ik hem gedurende de eerste ronden van een sessie niet hoef te vragen hoe de auto aanvoelt,” zegt Eddy. “Hij weet dat hij met de gekozen afstelling goed zit en als hij na een tijd binnenrijdt, heeft hij mij al via de radio geïnformeerd over wat we exact nog kunnen verbeteren, aanpassen. Gedurende zo’n race-weekend zijn wij van ‘s morgens tot ‘s avonds intensief bezig met het perfect rijklaar maken van de auto. Een oogopslag, een bepaald gebaar, volstaan om te begrijpen wat Tomas wil zeggen en welke richting we kunnen uitgaan. Het resultaat van die arbeid laat Tomas toe in elke race gedurende dertig minuten voluit te gaan!” 
 
Tomas maakte pas via zijn debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup naam in de Belgische autosport, maar vader Eddy draait al een hele tijd mee, zij het als mecanicien.  
 
“Ik wou zelf gaan racen en ben in de jaren tachtig gestart in rally,” vertelt Eddy hoe het allemaal begon. “Wegens gebrek aan centen ben ik voor anderen beginnen sleutelen. Eerst in VW Fun Cup en dan deed Walter Cleynhens – toen een grote naam in de Renault Cup-wereld – een beroep op mijn diensten. Ik werkte ook voor Philippe Huart en onder de vlag van X-Pectmotorsport werden de activiteiten verdergezet in Clio Cup, VW Fun Cup en BTCS. Ik heb mij daarop toegelegd op karting en zo kreeg ik  Tomas onder mijn vleugels.” 
 
Wegens een overvol programma – met naast de Fiesta Cup ook de andere kroonjuwelen van V-Max Racing Management zoals Mazda MX5 Cup, BMW M2 CS Racing en Supercar Challenge – vindt Race 1 al op zaterdag 29 oktober plaats, klokke 17u15, terwijl Race 2 op zondag 30 oktober om 11u05 van start gaat. Hierdoor is er een eerste vrije training op vrijdagavond 28 oktober en een tweede FP op zaterdag 29 oktober, alvorens de Belgisch-Nederlandse Fiesta’s om 14u00 aan de kwalificaties zullen toe zijn.   
 
Kampioenschap : 
 
Overall : 1. Tomas De Backer 230; 2. Philippe Huart 174 ; 3. Geoffrey Vanspringel 141 ; 4. Ellis Spiezia 114 ; 5. Tom Feyaerts 104 ; 6. Tom Vanderheyden 81 ; 7. Kobe Pauwels 78 ; 8. Benjamin Abeloos 75 ; 9. Nathan Vanspringel 60 ; 10. Giovanni Van Lil 58 ; 11. Wim Coekelbergs 32 
 
Junior Ford Fiesta Sprint Cup : 1. Tomas De Backer 230 ; 2. Ellis Spiezia 114 ; 3. Kobe Pauwels 78 ; 4. Nathan Vanspringel 60 

Ford Dealer Team Championship : 1. #97 Ford Peerlings Pelt nv 221 ; 2. #98 Ford Peerlings Pelt nv 170 ; 3. #30 Vanspringel Automobiles 154 ; 4. #11 FordStore Feyaerts 115 ; 5. #102 Ford Peerlings nv Pelt 87 ; 6. #21 Ford AB Automotive 81 ; 7. #29 Vanspringel Automobiles, #96 Ford Peerlings nv Pelt 60 ; 9. #94 FordStore Feyaerts 58 ; 8 52 ; 
 
Dutch Belgian Super Star: 1. Tomas De Backer 201 ; 2. Sen Roodenburg 188 ; 3. Alan Czyz 175 ; 4. Senna van Soelen 166 ; 5.  Gianni van de Craats 151; 6.. Philippe Huart 148; 7. Stefan Barewijk 145 ; 8. Aleksander Olejniczak 138 ; 9. Esmee Kosterman 130 ; 10.Veeti Rajala 115 ; 11. Filip Zagorski 109 ; 12. Geoffrey Vanspringel 106 ; 13. Ellis Spiezia 95 ; 14. Tom Feyaerts 73 ; 15. Kobe Pauwels 70 ; 16. Tom Vanderheyden 68 ; 17. Giovanni Van Lil 60 ; 18. Benjamin Abeloos 54 ; 19. Nathan Vanspringel 51 ; 20. Tomasz Magdziarz 38 ; 21. Wim Coekelbergs 26 ; 22. Kristoff Cox 25 ; 23. Bart Ploeg 21 ; 24. Daan Pijl 16 ; 25. Benjamin Silverstersson 13. 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 25 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Supercar Madness Assen.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons