Supercar Madness Finale Races: Twee bekroningen voor Tomas De Backer

Race 2:Alan Czyz nam op passende wijze weerwraak!

In de start kwam De Backer evenwel het snelste uit de startblokken en werd meteen achternagezeten door, jawel, Alan Czyz, die op zijn beurt het gezelschap kreeg van Van Soelen, Roodenburg, Rajala, Olejniczak en Spiezia. In de eerste bocht mispakte Huart zich volledig en sleurde bijna Tom Feyaerts mee van de baan, waardoor de twee ouderdomsdekens van de Fiesta Cup naar de achtergrond verdwenen en niet meer voorkwamen in het debat.
Aan de spits kregen we het trio De Backer-Czyz-Van Soelen, terwijl Rajala iets verderop de betere bleef van Olejniczak en Roodenburg. In de derde ronde viel de #80 EJ Automotive by Raceland 29 van Rajala aan de Geert Timmers-chicane stil en het takelen van de witte bolide noodzaakte de koersdirectie om de Safety Car de baan op te sturen.
Met nog 18 minuten te gaan, werd de race weer vrijgegeven. De Backer hield vooraan stand en Czyz voelde steeds meer de hete adem van Van Soelen en ook Roodenburg. Achter deze top 4 voerde Van de Craats het tweede peloton aan, met Olejniczak, Spiezia, Vanderheyden en La Kosterman.
De Backer, Czyz, Van Soelen en Roodenburg zaten op een zakdoek en het was duidelijk dat de Belg vooraan zwaar onder druk kwam te staan. Dat uitte zich in ronde tien, toen vooreerst Czyz en bijna gelijktijdig Van Soelen beter van de slipstream profiteerden en voorbij de #97 Ford Peerlings geraakten. De Backer bewoog nog hemel en aarde om de Nederlander ergens te verschalken, maar uiteindelijk gingen zij mooi op een rij, in dezelfde rangorde over de finishlijn: Czyz, voor Van Soelen, De Backer en Roodenburg.
“Dit doet enorm goed,” glunderde Alan na de podiumceremonie. “Voor mezelf en niet op het minst voor het team, want zij zijn ondanks alle tegenslag blijven doorgaan. Deze algemene overwinning is voor hen. Net zoals in Spa was het met Tomas (De Backer) in elke ronde zeer snel maar uiterst clean vechten en geen millimeter toegeven. Ik heb dit jaar enorm veel geleerd en ben uiterst tevreden dat wij onze zinnen hadden gezet op de Ford Fiesta Sprint Cup. Het zijn allemaal identieke auto’s en het is de rijder die het verschil maakt. Dit smaakt naar meer!”

“Veertien races en op uitzondering van die ene race op Circuit Zolder nam ik steeds plaats op het podium,” maakte Tomas de balans op na zijn derde seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup. “In de Dutch Belgian Super Star won ik vijf keer en in de Belgische strijd heette ik negen keer de winnaar. Ik ben Belgisch kampioen, ook in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup, win de challenge België-Nederland en schenk bovendien Ford Peerlings de titel in het Ford Dealer Team Championship. Veel beter kan het niet!”
Het doek is gevallen over het vijfde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup. Afspraak in 2023 voor de zesde uitgave van de Nederlands-Belgische Ford-merkencup met een eerste treffen op 14, 15 en 16 april tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort!
Uitslag Race 1: 1. A. Czyz, op 14 ronden; 2. S. van Soelen, op 0.250; 3. T. De Backer, op 0.715; 4. S. Roodenburg, op 1.261; 5. G. van de Craats, op 15.692; 6. A. Olejniczak,op 19.036; 7. E. Spiezia, 19.141; 8. E. Kosterman, op 22.334; 9. T. Vanderheyden, op 26.933; 10. M. de Wit, op 27.152; 11. T. Feyaerts, op 39.163; 12. P. Huart, op 55.580; 13. F. Zagorski, op 1.55.291; 14. S. Barewijk, op 6 ronden; 15. V. Rajala, op 2 ronden
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet