van der Horst

Superprix Zolder: De eeuwig jonge Philippe Huart

Philippe Huart
Philippe Huart
In de eerste meeting op Circuit Zandvoort van wat zijn vijfde seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup werd, kwam Philippe Huart niet écht voor in het verhaal. In de eerste race diende hij vanuit de pitlane de start te nemen – het wisselen van banden gebeurde niet binnen de toegestane tijdslimiet - en in de tweede confrontatie vocht de rijder van de #98 Ford Peerlings voor de derde plek op het podium, totdat hij door de koersdirectie werd binnengeroepen : het verplicht veiligheidsnet aan het portier was losgekomen…
Philippe Huart op het podium
Philippe Huart op het podium
“In zo’n merkencup mag er echt niets verkeerd lopen en het minste foutje – op de piste, in de voorbereiding – maakt dat je op inhalen bent aangewezen,” stelt Philippe. “In Race 2 startte ik goed vanop de 3de rij, maar in de remzone werd ik een beetje afgestopt door een Nederlandse concurrent die daarop trager zijn weg verderzette en er hierdoor een ‘gat’ viel met Nathan Vanspringel en dat kon ik niet meer dichtrijden. De Fiesta is niét de snelste auto, maar iedereen start met gelijke kansen en in tegenstelling tot andere merkencups heb je geen vermogen – 150 pk – op overschot en is het enkel de rijder die het verschil maakt. Voeg daaraan toe dat de Fiesta Cup best betaalbaar blijft – wij doen alles met mijn mecanicien Jan Boon in eigen beheer, mét technische hulp van Ford Peerlings – en je begrijpt waarom ik blijf zweren bij deze formule. Voor aspirant-rijders is het  alleszins de ideale leerschool en dat hebben Daan Pijl, Loek Hartog, Rik Koen of Kenny Herremans voldoende getoond nu zij ook in een hogere race-klasses vooraan meedraaien.” 
 
Met zowat dertig jaar ervaring in de meest uitéénlopende merkencups, is Leuvense Huart goed geplaatst om het te hebben over de evolutie die de autosport, ook in de lagere klassen, heeft doorgemaakt. 
 
“Het belangrijkste element waarmee wij vroeger niet werkten, is de simulator. Om een bocht zoals de Raidillon op de meest ideale wijze aan te snijden, konden wij ons enkel beroepen op de ervaring van anderen, het advies dat technici of collega-rijders ons gaven. Nu kan men bijna onbeperkt een circuit en alle bochten aan de hand van een simulator onder de knie krijgen en zich terdege voorbereiden. Er gaat natuurlijk niks boven een echte training en daarom nemen wij, samen met Kobe Pauwels en het team van Ford Peerlings, en zuiver ter voorbereiding van de Fiesta Cup, deel aan de Belcar Sprint Cup.”  
 
Philippe is ondertussen de oudste deelnemer in de Ford Fiesta Sprint Cup en zou bij wijze van spreken de vader kunnen zijn van zijn jongere collega’s, jonge veulens zoals Tomas De Backer of Nathan Vanspringel 
 
“Met het ouder worden neem je onbewust enkel berekende risico’s en dat speelt, in het heetst van de strijd, zeker een rol in mijn doen en laten op de piste, ja,” glimlacht de man die voor den brode Best Budget Car, de referentie voor tweedehands auto’s, runt. “Ter voorbereiding van een seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup verzorg ik dan ook mijn fysiek, ik ga dagelijks joggen en let erop dat ik voldoende kilootjes minder tel als ik op de weegschaal plaatsneem!” 
 
Philippe kijkt alvast uit naar de afspraak die volgt op de Zolderse Superprix en dat zijn de Spa Euro Race op wat bekend staat als het ‘mooiste circuit ter wereld’. Het is daar in de Ardennen dat hij al meerdere keren vooraan meestreed voor de grootste beker. 
 
“Spa is en blijft een circuit voor de Grote Jongens! En ik verwacht veel van hertekende circuit en juich in het bijzonder de terugkeer toe van de grindbanken! Totdan had je in bepaalde snelle gedeeltes bij het in de fout gaan als het ware een heuze parking om op uit te wijken en je weg verder te zetten. Als je nu in Blanchimont té snel instuurt, weet je dat je bijna zeker in zo’n grindbak eindigt! Het kaf wordt op die manier gescheiden van het koren, zeg maar, en enkel wie daar perfect instuurt, zal zijn rondje kunnen afwerken. I love it!” 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 10 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Shopa

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons