SuperSpa: Tijd voor een eerste BGDC treffen op het circuit van Spa-Francorchamps
Voor het eerste hoofdstuk dat zich op Spa afspeelt, zijn er een dertigtal bolides, plus een tiental afkomstig uit de Franse Trophée Tourisme Endurance (TTE) competitie, aangekondigd. De strijd om de winst, zal zich afspelen rond vier ‘dikke bakken’. Dat zijn de Porsche 992 GT3 Cup MM Racing van Mick, Tom en Steve Meurrens, de Porsche 991 GT3 Cup PG Motorsport van de regerende kampioenen Johan en Michael Van Peperzeel, de MARC II Mustang VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten en Nicolas Busschaert, en de MARC BMW V8 CVW Rallysport van Tom De Neef, Dirk Mertens en Maurits Van Egdom. Dat zorgt voor een mooi evenwicht tussen de Duitse bolides uit Weissach en dezen die afkomstig zijn uit het verre Australië.
Maar… over dergelijke afstand, midden de herfst, zullen er uiteraard veelvuldig incidenten voorkomen over het verloop van de wedstrijd. En dat kan de zaak maken van andere bolides die zijn ingeschreven in de Divisie 4. Beginnen we met de Ligier JS2 R van het team Motorsport 98, ingezet voor de familie De Doncker. De befaamde papa Eric wordt er inderdaad bijgestaan door zijn zonen Harry en Scott! En wat te denken van de wagens die horen in de categorie GT4 met de Toyota GR Supra GT4 Roos Motorsport van Patrick Dubois en Cedric Wauters, de Porsche Cayman GT4 Q1-Trackracing van Didier Rousseau en Nicolas Vandierendonck enerzijds, en die van Quinn Van Hooydonk en Eric Billiard anderzijds, of nog, de BMW M4 GT4 Cool Pandelaar Motorsport van de Nederlanders Charles Zwolsman Jr (die ooit racete in de Champ Car in de Verenigde Staten!) en Chiel Jan Heistek?
De Divisie 4 wordt mooi aangevuld met de BMW M240i van die andere Nederlanders, Michael en Noah Hermans, de BMW M2 van Peter Eversdijk en Jos Koster, en door de iets oudere Porsche 996 GT3 Cup van Patrick Vander Eecken (die net de 6 Uur van Spa-Francorchamps voor Motoren afwerkte!) en Nicolas La Monica. Kortom, er is volop keuze uit namen die de hogere sferen van het algemene klassement zullen sieren en die een maximum aan spektakel zullen verzekeren.
De Divisie 2 zal traditioneel worden aangevoerd door de Alpine A110 Cup van Alain Boveroux. Hij wordt opnieuw bijgestaan door rallyman Armand Fumal, die zich klaarmaakt om de twee laatste manches van het wereldkampioenschap te betwisten: de Central European Rally en de Rally Japan! De Franse bolide vindt op zijn weg nog de Peugeot 308 Cup van Pierre Léonard en Fabrice Massin, de Cupra TCR van Yardy Hoogwerf en Steve Teirlinck en tevens (dat is verplichte kost op Francorchamps) de dappere Renault 21 Turbo van René en Xavier Danneels, nog steeds bijgestaan door Michel Gillot. Alain Van Tornhaut (BMW Z4), Philippe Wouters en Raf Peeters (BMW 130 GTR) en ook nog Petra Carlier en Hervé Duelz (BMW M3 E36), vullen de deelnememrslijst op dit niveau mooi aan.
In de boksmatch die de Klasse B van de Divisie 1 van gewoonte is binnen de 100 Series by BGDC, zien we vier uur lang een confrontatie tussen de Vauxhall Astra Coupé van Guy Katsers en Philippe Ménage en de diverse Renault Clio Cup van Yvan Muller en Gaël Frère, Hervé Deger, Jérôme Heinen, François Jeukenne en Julien Ernst, Patrick Asnong en Georges Pons, evenals de lokale helden Robin Dries en Samuel Hilgers. De Honda Civic zullen ook hun deel van de taart willen opeisen. De Britten Ricky Coomber en Mark Simmons zullen het opnemen tegen de Belgen Patrick Van Billoen, Navric De Laet en Christophe Cagnina. De Toyota GT86 van José Close en Chloé Van Hove en de BMW E90 Clubsport van Bryan Finders (nog een Nederlander), werden eveneens aangekondigd.
De strijd om de winst binnen de Klasse A zal gaan tussen de Renault Clio II van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten en de Suzuki Swift van Toon Michiels, Vince Peeters, Kevin Praet en Stijn Vervaet.
De voorlaatste afspraak van de 100 Series by BGDC 2024 wordt afgewerkt op één dag, dat is zondag 6 oktober, met de kwalificatie tussen 9u00 en 9u45, en de wedstrijd tussen 13u55 en 17u55.
Persbericht Hundred Series by BGDC
Tweet