van der Horst

Suzuka: Kevin Ceccon bezorgt Alfa Romeo en Mulsanne Racing eerste pole

Gabriele Tarquini - Kevin Ceccon - Aurélien Comte
Gabriele Tarquini - Kevin Ceccon - Aurélien Comte
Kevin Ceccon schreef geschiedenis vrijdag in Suzuka toen hij zijn Mulsanne Racing Alfa Romeo Giulietta TCR op de pole voor de hoofdrace op zondag neerpootte. De Italiaan, eerder op de dag reeds tweedesnelst in de kwalificatiesessie voor de zaterdagrace, deed in de shoot out liefst 0.699" beter dan puntenleider Gabriele Tarquini. Aurélien Comte greep in Q3 door een foutje wellicht naast zijn tweede pole van de dag, de DG Sport Compétition-rijder houdt met een derde startplaats niettemin zijn zegekansen in de hoofdrace gaaf. De Audi's waren niet aan het feest in Suzuka. Aurélien Panis tikte als zesde aan, Denis Dupont start twee keer als achtste. Thed Björk (13de) daarentegen greep nipt naast een ticket voor Q2. Een lot dat ook Frédéric Vervisch (14de) en het WRT-duo Vernay-Shedden, resp. 17de en 20ste, was beschoren. Pepe Oriola lukte nog maar eens de tiende tijd in Q2, hij mag in de openingsrace vanop de pole van start.
  • De Swert Opticiens
Kevin Ceccon - Mulsanne Racing Alfa Romeo Giulietta TCR
Kevin Ceccon - Mulsanne Racing Alfa Romeo Giulietta TCR
Tarquini was in Q1 al vroeg bovenaan de tabel terug te vinden en zou de sessie ook als snelste afsluiten voor Ceccon, Ehrlacher,Huff en Muller. Denis Dupont en Aurélien Panis wisten zich met een tiende en elfde tijd batig te rangschikken in tegenstelling tot Thed Björk die voor 32/1000sten naast kwalificatie voor Q2 greep en twee keer vanuit 13de stelling van start moet. Ook Fréderic Vervisch (14de), de wederoptredende Tiago Monteiro (16de) en WRT-rijders  Gordon Shedden & Jean-Karl Vernay mochten vroegtijdig inpakken.
 
Pepe Oriola - Campos Racing Cupra TCR
Pepe Oriola - Campos Racing Cupra TCR
Ophef bij de start van Q2 wanneer Esteban Guerrieri in de outlap bij het aanremmen van de haarspeld Yvan Muller aantikt. Beiden moeten terug naar de pits en kunnen zodoende slechts één enkele snelle ronde afwerken. Guerrieri lukt een identieke tijd als Pepe Oriola maar krijgt de elfde tijd naast zijn naam, een gefrustreerde Muller kleurt buiten de lijnen en wordt twaalfde. Oriola wordt met de tiende tijd gekrediteerd en start in de openingsrace vanop de pole. De Spanjaard staat vierde in de puntenstand en heeft zicht op flinke puntenoogst. Kevin Ceccon (Alfa Romeo) kroont zich tot sessiesnelste voor Comte (Peugeot), Tarquini (Hyundai), Ehrlacher (Honda) en Bennani (VW), zij gaan als enigen door naar de Q3-shoot out waarin vijf verschillende merken vertegenwoordigd zijn, een première.
 
Yann Ehrlacher - All.Inkl.Com Münnich Motorsport
Yann Ehrlacher - All.Inkl.Com Münnich Motorsport
In die shoot out toont Kevin Ceccon zich ongenaakbaar. De Italiaan zet na een strak rondje een 2:10.742" op de klokken en doet hiermee ruim 0.699" beter dan Tarquini, weliswaar met een 60kg zwaardere Hyundai i30 TCR onderweg. Aurelien Comte verliest heel even de achtertrein van diens ballastvrije Peugeot 308 TCR en dat kost de kleine Fransman mogelijk een tweede pole. De DG Sport-rijder gaat niettemin Yann Ehrlacher en Mehdi Bennani vooraf.
 
Gabriele Tarquini - BRC Racing
Gabriele Tarquini - BRC Racing
In de puntenstand vergroot Tarquini zijn voorsprong op naaste achtervolgers Björk en Muller tot elf punten. Van de beide Yvan Muller Racing-rijders dreigt vooral de Zweed dit weekend terrein te zullen moeten prijsgeven met een zeventiende startplaats in race 1 en tweemaal  een dertiende startplek in races 2 en 3. Tarquini start resp. als zesde, negende en tweede en zou - zonder ongelukken -  wel eens met een riante puntenvoorsprong naar Macau kunnen afreizen.


Uitslag Q1  - Suzuka

Uitslag Q2  - Suzuka

Uitslag Q3 - Suzuka

Stand Kampioenschap:

1.Tarquini 245
2.Björk 234
3.Muller 234
4.Oriola 207
5.Vernay 205
6.Guerrieri 199
7.Michelisz 195
8.Vervisch 192
9.Ehrlacher 180
10.Huff 162
15.Dupont 69...
Foto's: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 26 oktober 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons