van der Horst

Suzuka: Tiago Monteiro zwemt naar eerste pole, Vervisch vijfde (race 1)

Esteban Guerrieri - Tiago Monteiro - Nestor Girolami
Esteban Guerrieri - Tiago Monteiro - Nestor Girolami
Precies een jaar nadat hij er zijn lang verwachte come back maakte zette Tiago Monteiro zijn KCMG Honda Civic op een door zware regen ondergelopen Suzuka-baan op de pole voor de eerste race van het weekend. Honda domineerde overigens de verzopen kwalificatiesessie met een tweede en derde tijd voor het Münnich Motorsport Team-duo Esteban Guerrieri-Nestor Girolami. Guerrieri verkleint hiermee zijn achterstand op leider Michelisz tot elf punten, de Hongaar lukte pas de veertiende tijd. Het Belgische Comtoyou Racing kwam eveneens sterk voor de dag met een vierde en vijfde startplaats voor respectievelijk Niels Langeveld en onze landgenoot Frédéric Vervisch, het duo had overigens ook reeds FP1 getopt.
De 30 minuten durende sessie werd niet minder dan vier keer onderbroken nadat rijders de controle over hun bolide verloren.
Daniel Haglöf lokte een eerste rode vlag uit nadat hij zijn PWR Racing Cupra in de grintbak plantte. De sessie was amper tien seconden herstart toen het andermaal als gevolg van  aquaplaning tot een clash kwam tussen Haglöf’s PWR teamgenoot Mikel Azcona en Comtoyou-rijder Tom Coronel, beiden zouden zich hierdoor niet eens weten te kwalificeren. De baan was amper drie minuten vrijgegeven toen Yvan Muller zijn Lynk&C° door aquaplaning onzacht in de rail boorde, wat resulteerde in zware schade voor de Chinese bolide. Attila Tassi's sortie tenslotte lokte een vierde rode vlag uit.
 
Tiago Monteiro leidde zowat de hele sessie en werd bovenaan de tijdtabel enkel tijdelijk afgelost door Andy Priaulx en Frédéric Vervisch alvorens zijn goed definitief op te eisen. De Portugees ging zoals gezegd merkgenoten Guerrieri en Girolami vooraf. Volgden Langeveld, Vervisch, Tarquini en wild card-houder Ritomo Miyata (Audi RS 3 LMS).

Suzuka -Uitslag Qualifying Race 1
 
Foto: FIA WTCR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 25 oktober 2019.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons