van der Horst

Sylvain Filippi: "Het is onmogelijk om strategieën te simuleren"

Sylvain Filippi
Sylvain Filippi
Binnen een dikke maand wordt de aftrap gegeven voor het vijfde seizoen in de ABB Formule E en er staan veel nieuwigheden op het menu. Eerst en vooral de nieuwe Gen2-wagen die ervoor zorgt dat de verplichte pitstop afgeschaft word. En het tweede is de nieuwe raceformat die wordt geïntroduceerd. Die bestaat nu uit een tijdsgebonden race in plaats van de aantal ronden die moesten afgelegd worden. Op het eerste zicht gaf dit ook een sceptisch beeld van hoe de race gaat verlopen. Toch zal volgens Sylvain Filippi, race directeur van Envision Virgin Racing, het niet zo gemakkelijk worden als gedacht inzake racestrategie.
Start simulatierace
Start simulatierace
In tegenstelling tot de vorige seizoenen waren de races halvelings voorspelbaar. Diegene die het meeste energie overhield voor de pitstop, had ook de grootste kans om op te schuiven tijdens de laatste ronden. Deze tactiek werd vorig seizoen vooral door Audi en Lucas Di Grassi uitgebuit, waarbij hij geregeld tijdens de tweede seizoenshelft op het podium geraakte. Nu er geen pitstop meer nodig is, zal het afhangen wie er het slimste met zijn batterij zal omgaan. Zeker nu de wagens naast de racemodus ook een gelimiteerd aantal keer 25 kilowatt extra hebben, de zogezegde aanvalsmodus. Toch zullen de teams nooit voor aanvang weten hoeveel keer zij deze aanvalsmodus kunnen gebruiken tijdens de race. Dit komt omdat de organisatie deze info pas ten laatste een uur voor de race kan en moet bekend maken. Hierdoor zullen de strategen dit seizoen zware taak hebben.

Robin Frijns - Envision Virgin Racing
Robin Frijns - Envision Virgin Racing
Sylvain Filippi vertelde aan e-racing365 dat het moeilijker wordt om racestrategieën te simuleren alvorens zij een echte strategie kunnen implementeren voor de races. "Het is een idee van de FIA en de Formule E om deze info niet te vroeg te geven. Als zij deze info te vroeg zouden geven, zouden wij als gekken zoveel mogelijk simulaties uitvoeren. Hiermee wil de organisatie en de FIA zoveel mogelijk onvoorspelbaarheid creeëren." Daarnaast ziet Filippi nog een grote uitdaging: de tijd. "Een ander grote kopzorg is de tijdsgebonden races omdat het berekenen van energie zal nu een pak moeilijker worden dan de voorgaande jaren. Vroeger hadden we een vast target qua energiemanagement terwijl we nu met een variabele te maken hebben." Al wordt het afwachten hoe dat gaat uitpakken tijdens de eerste manches, toch ziet het er naar uit dat er interessante races in vooruitzicht is.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 7 november 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons